Koppelingspedaal CX20TRE 1983
Snoekie69
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 23-08-2006

Gepost: 25 april 2007 12:51 PM

Hoi,

Vanwege het ruimtegebrek links onderin is het lastig om op juiste wijze het koppelingspedaal te bedienen. Niet dat ik zo’n grote voeten heb…..
Bij mijn CX zit het koppelingspedaal vrij hoog; enkele centimeters verwijderd van de onderzijde van de interieur onderdelen. Plaats om mijn voet er tussen te krijgen is er bijna niet. Is dit normaal of kan het pedaal nog enkele cm’s naar onderen (rekening houdend met de vrije slag)? Is er wellicht nog een andere oplossing?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet,
Marcel

Déesse - Alleen de naam al…...

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 25 april 2007 01:07 PM
  [ # 1 ]

Bij mij staat ie ook vrij hoog, ik zit ook regelmatig tegen de bekleding van het stuurhuis te frotten.

Zie rechtsboven in dit plaatje hoe hoog ie bij mij staat.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 25 april 2007 01:11 PM
  [ # 2 ]

Bij mij zit er niet een nieuwe koppeling in (Athena) en ook die staat zo hoog. M’n vorige 20 Pallas had dit ook.
Ik denk dus dat het normaal is Wink

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 25 april 2007 03:13 PM
  [ # 3 ]
T(h)ijs schreef:

Bij mij staat ie ook vrij hoog, ik zit ook regelmatig tegen de bekleding van het stuurhuis te frotten.

Zie rechtsboven in dit plaatje hoe hoog ie bij mij staat.

Ik zie een hoop ellende, maar geen koppelingspedaal…  Wink

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 25 april 2007 06:18 PM
  [ # 4 ]
Mulder schreef:

Ik zie een hoop ellende, maar geen koppelingspedaal…  Wink

Hmm nou hij zit er toch echt rechtsboven, even je scherm wat helderder zetten dan Wink

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Gagarinn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 10-03-2007

Gepost: 01 mei 2007 01:23 PM
  [ # 5 ]

Morrege,

Ik heb dit met mijn GTI ´80 gehad.  Op de brug gezet en de koppelingshefboom onderaan afgesteld.  dit kan je zelf en is een hefboom met schroefdraad die je kan aanspannen of ontspannen.  Juiste afstelling ken ik niet, waarmee ik wil zeggen dat je moet opletten dat je niet teveel mag ontspannen of je kan niet goed meer ontkoppelen.

Mag een garagehouder max 5 minuten kosten…tenzij´ie een vol uur voor dit mini-euvel wil!

Groeten,

Joeri

Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 06 mei 2007 04:05 AM
  [ # 6 ]

Let wel op met afstellen!

De oudere CX’en (ik geloof tot 82) hebbben een koppelingspedaal met vrije slag. dit moet 2 mm op de koppelingshevel zijn, dus je moet de koppelingskabel 2mm verder kunnen uittrekken dan zonder dat de hevel beweegt

De types erna hebben eeen koppelingspedaal zonder vrije slag. Het druklager ligt dus continue aan tegen de drukgroep.
De afstelling hiervan heb ik altijd op gevoel gedaan, dus zodanig dat de koppeling mooi vrij komt, en het pedaal een goede slag maakt.

voor de hoogte van het pedaal maakt het allemaal niet veel uit, dit staat altijd vrij hoog.

Groet,
Mike

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 06 mei 2007 02:34 PM
  [ # 7 ]

tja hoe je het doet is ieder an zich.
clou is dat met het pedaal MAX ingedrukt, hij bij het opkomen 1,5 a 2cm ruimte moet hebben alvorens aan te grijpen.

en met aangrijpen bedoel ik dus niet rollen, maar je voelt de drivetrain in grijpen.

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
Gagarinn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 10-03-2007

Gepost: 06 mei 2007 09:58 PM
  [ # 8 ]

De hoogte van de pedaal is niet overal hoog.  Toen ik mijn GTI kocht stond hij zo hoog dat ik continu tegen het de onderkant aantrapte en mijn been quasi omhoog diende te heffen.  Bij afstelling stond hij perfect bereikbaar…

Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook