Rogier,
Wat is je budget?,dan kunnen we meezoeken.
Ik zou zeker niet de eerste de beste nemen,of een org. ned. cx omdat het kenteken wel leuk staat.
Er word particulier genoeg import aangeboden,en de markt is op dit moment niet zo groot.
Dat laat meestal wel ruimte om te onderhandelen over de prijs .
Gr Raymond
Het was een cx of niks













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Budget? Genoeg om geen afgeroste roestbak te hoeven kopen (tja, in 1998 kocht je nog een GSA voor 200 guldentjes
). Maar te klein voor concoursstaat - en dat zoek ik ook niet. Ik mis het gehobby “gewoon”
De Punto is nieuw en als daar iets mee zou zijn, mag dat fijn onder garantie gedaan worden (ok, ruitenprut bijvullen doe ik zelf). De XM heeft voorlopig weinig zelfwerkzaamheid meegebracht:
- ja, 2x bakoliewissel en 1x motorolie/-filter wissel gedaan
- en ja, met commandant wat onvoorzichtige nagel/sleutelschade van vorige eigenaar rond de deurgrepen wegpoetsen is ook gebeurd
- maar een airco-reparatie kan ik toch echt niet zelf
- en evt. de voorstoelen nieuw alcantara in laten naaien, idem
Dus concoursstaat, nee dat niet. Wel een mooie, harde auto (1 mindere deur ofzo geen bezwaar, maar geen rotet subframes, dorpels en andere structurele zaken). En een mooie uitvoering, als je toch niet dringend zoekt wordt je kieskeurig ops:
- alleen Série1, liefst smalspoor (vind die rvs (?) C-stijl zoooo veel mooier)
- benzine: 2400 GTi of 2400 IE C-matic (of echt sporty handbakken, of comfy convertiniezeuren ).
- niet met motor-elektronica gerotzooid (bij die GTi in Beneden Leeuwen zag niet alle bekabeling er origineel uit…)
- origineel NL is alleen leuk, maar laat ik me dus niet door verleiden als de basis niet goed is
- of iets heeeel anders: een GS Break Club C-matic, model met de ronde klokken en RVS-strip boven de achterlichten (ja, die gouden bij Bieberg 3 jaar terug had ik wellicht niet moeten laten staan, maar als er itt wat aan de telefoon gezegd is voor veel geld wel een gat in een dorpel zit, haak ik ff af )
Kortom: een harde maar niet perfecte zwever zo rond eind jaren 70 en zonder haast Dat laatste is trouwens ook wel fijn in de onderhandelingen, ray
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
moet het een auto op ned kenteken zijn of mag het ook nog een buitenlandse auto zijn













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
citroenc2 schreef:moet het een auto op ned kenteken zijn of mag het ook nog een buitenlandse auto zijn
NL hoeft niet per se. Ik begreep op de RDW-site dat importeren en technische (APK) keuring tegenwoordig helemaal los van elkaar staan, dus dat maakt ‘t verhaal wel een stukkie makkelijker als een auto nog niet 110% goed is. Invoeren, klussen, naar garage brengen voor APK en dingen die je zelf niet kan, klaar. Of mis ik hier een addertje :
Maarre, ik zal nu zelf ook ff met deze off-topic stoppen Iemand nog een idee wat een half-werkende Diravi zoal kan veroorzaken, of was ‘t verhaal van Waterman al allesomvattend
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dank voor de hulp
Hm, een Super zonder C-matic en een oranje-rood interieur. Kan de reactie hier thuis wel voorspellen:
.
.
.
.
ne l’essaye pas
Een kleine auto als de GP met oranje, da’s leuk - een CX met GTi-stoelen of chique leer, da’s ook leuk
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














































Totaal aantal Berichten: 43374
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroenc2 schreef:
is dit iets voor je
Heb je gezien dat er GPL inzit??? Die krijg je dus niet op NL kenteken, tenzij je die hele LPG-shit d’r uit sloopt… Franse GPL voldoet namelijk niet aan de NL keuringseisen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is dit wat voor je, ‘83 24ie prestige met 5-bak 130000 km,over een jaar belastingvrij,en dan bpm-vrij invoeren.
Ik heb haar op een andere site voor 3000 euro vr.pr zien staan.
http://www.kapaza.nl/Autos/Citroen/4250100/Citroen_CX_prestige.html
Gr Raymond
Het was een cx of niks
ray schreef:Is dit wat voor je, ‘83 24ie prestige met 5-bak 130000 km,over een jaar belastingvrij,en dan bpm-vrij invoeren.
Ik heb haar op een andere site voor 3000 euro vr.pr zien staan.http://www.kapaza.nl/Autos/Citroen/4250100/Citroen_CX_prestige.html
Gr Raymond
Nice Ray, maar ik mis wel wat strips of niet? Verder ziet ie er erg nice uit!
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
waterman771 schreef:citroenc2 schreef:
is dit iets voor je
Heb je gezien dat er GPL inzit??? Die krijg je dus niet op NL kenteken, tenzij je die hele LPG-shit d’r uit sloopt… Franse GPL voldoet namelijk niet aan de NL keuringseisen.
![]()
idd maar dat lijkt me niet zo erg vond hem wel apart maar iedereen zijn eigen smaak natuurlijk
waterman771 schreef:citroenc2 schreef:
is dit iets voor je
Heb je gezien dat er GPL inzit??? Die krijg je dus niet op NL kenteken, tenzij je die hele LPG-shit d’r uit sloopt… Franse GPL voldoet namelijk niet aan de NL keuringseisen.
![]()
===
Niet mee eens: ik heb vorig jaar mijn Athena met Franse GPL (10 jaar oude installatie) geimporteerd zonder problemen.
Strikt genomen klopt het dat een Franse installatie afgekeurd zou moeten worden (en dan zouden er waarschijnlijk wat onderdelen vervangen moeten worden voor goedkeuring). Bij mij is die afkeur echter tussen wal en schip gevallen.
Ik ben naar de RDW gegaan voor alleen het kenteken (dus geen apk), en daar zetten ze netjes “gas” op mijn NL kentekenbewijs (maar pas nadat ik die ambtenaren er op had gewezen dat het “EG” op mijn Franse kentekenbewijs “essence/gpl” betekent. Ambenaar gaat vervolgens bellen met het hoofdkantoor om dat te controleren en ik zit 3 uur lang in de wachtkamer…
Vervolgens ben ik naar een gewone garage gegaan voor de apk (dat kan sinds kort bij import!), en die letten niet speciaal op lpg-eisen, als “lpg” eenmaal op het kenteken staat.
Dus je kan de gok wagen..
Mooie wagen trouwens, die met dat (zeldzame) rode interieur op Ebay. Jammer dat de bekleding beschadigd is.
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978

























Totaal aantal Berichten: 6507
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Wat ik me afvraag: Rogier, waarom per se een C-Matic? Ik lees hier eigenlijk alleen maar argumenten om dat niet te willen: traag, hoog verbruik, herrie, schaarste van onderdelen van de halfautomaat… Waarom geen “normale” 2000 of 2400…?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)














































Totaal aantal Berichten: 43374
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gkuijper schreef:Franse GPL voldoet namelijk niet aan de NL keuringseisen.
![]()
===
Niet mee eens: ik heb vorig jaar mijn Athena met Franse GPL (10 jaar oude installatie) geimporteerd zonder problemen.
Strikt genomen klopt het dat een Franse installatie afgekeurd zou moeten worden (en dan zouden er waarschijnlijk wat onderdelen vervangen moeten worden voor goedkeuring). Bij mij is die afkeur echter tussen wal en schip gevallen.
Gijs
Je hebt gewoon mazzel gehad. Je schrijft het zelf al: Strikt genomen klopt het dat een Franse installatie afgekeurd zou moeten worden…
Dus…. Franse LPG voldoet niet aan NL RDW normen, en jij bent er doorheen geglipt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Mulder schreef:Wat ik me afvraag: Rogier, waarom per se een C-Matic? Ik lees hier eigenlijk alleen maar argumenten om dat niet te willen: traag, hoog verbruik, herrie, schaarste van onderdelen van de halfautomaat… Waarom geen “normale” 2000 of 2400…?
Goeie vraag, hopelijk ook duidelijke antwoorden
a. Traag: heb zaterdag met een exemplaar gereden en viel me in ieder geval tot de 100 km/u erg mee. Gewoon in 2 optrekken vanuit stilstand, bij 3000rpm naar 3 en lekker met het verkeer mee bollen. Hardrijden doet de XM uit mijn onderschrift wel (laatst nog heerlijk op tijd mijn vliegtuig in Dusseldorf gehaald
).
b. Hoog verbruik: geval “jammer maar helaas”, voor een (eventuele, nog lang niet zeker dattie er komt) 3e auto die maar 5000 km/jr zal draaien niet echt relevant. LPG/GPL dus ook niet
c. Herrie: 3250 rpm bij 100 km/u vind ik nog acceptabel. Heb onderhand in de vraagbaak ook uitgevonden dat de IE C-matic een langere bak heeft dan de carbu-versie. Sterker nog, de 3e C-matic versnelling is dan zelfs langer dan de 4 van de 4-bak Alleen meldt de vraagbaak daar geen eindreductie bij, wellicht is die dan nog anders?
d. Onderdelenschaarste: wel relevant! Al kan een 3e voiture best een weekje of wat niet hoeven te rijden in afwachting van een onderdeel (wat ik voor mijn dagelijkse diesel-Punto dus niet zou kunnen hebben). Misschien “gewoon” eens tegen een reservebak aanlopen, zoals Patrick met de GS-C-matic ook gedaan heeft?
En ik hoe vooral van de aparte innovaties (hydrauliek, “gekke” dashboards, designs, en ook de C-matic ) die Citroën mijn merk maakt. En mijn vrouw niet van zware CX-koppelingen, dus GTi is nog iets moeilijker te verkopen thuis. C-matic geeft ook wel een leuke range thuis:
- Punto met 6-bak aan dieseltje = veel schakelen met superlichte koppeling
- CX met C-matic halfautomaat
- XM met 4-traps volautomaat (120 km/u = 2750 rpm )
Als ik alleen naar “doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg” zou luisteren, zou ik wellicht geen van al mijn auto’s gekocht hebben, of alleen de 205/Xantia. Rest is allemaal lekker eigenwijs Eigenlijk nog een Birotor erbij ook
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Goed kogel is door de huiselijke kerk na een weekje lief doen ops:
, morgen een CX ophalen. Voor de volgers van marktplaats (de ad is er nu net af sinds gisteren), ‘t gaat om:
CX 2400 IE Pallas C-matic
1-11-1978 (model 1979)
1,5 jaar geleden ingevoerd vanuit Zwitserland door CXduNord
Brun Scarabée met mooi leren interieur
1 mindere deur en 3 nog heel kleine gaatjes in de achterwielkasten
Bodem ziet er hard uit
C-matic voelt goed, al is ‘t na een Birotor pas de 2e C-matic die ik reed (snel maar ‘s Fluide-T op de kop tikken)
Diravi dus maar half, risico genomen dat dit met de
tips van jullie snel verholpen is.
Dynamo leverde maar 13.2V, hopelijk is dit na goed doorladen van accu beter, anders werk aan de winkel
Gekocht door auto-enthousiast die er weinig mee reed en er weer vanaf wil (heeft nog diverse Alfa’s en een Renault30 en 2x (!) A6 Avant). Laatst bijna gekocht door iemand die toch maar voor de Prestige ging, maar wel al Dibert van Citroville ernaar had laten kijken (en die ik dus fijn even belde gisteren ).
Morgen weer CX-eigenaar
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005