












Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Weet iemand of het mogelijk/makkelijk/moeilijk is om in een oude CX zonder 3-puntsgordels achterin, deze alsnog in te bouwen? Zit alles voorgemonteerd en zijn de gordels makkelijk te vinden , of is het een ramp om te doen
:
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
om welk bouwjaar gaat het kwa cx













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Nog niet bekend (wellicht helemaal niet als ‘t aan de (v)echtgenote ligt ), maar liefst een pre-1981. In latere Serie-1 modellen zitten volgens mij in 99% van de exemplaren al rolgordels
:
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rogier Verhoef schreef:Nog niet bekend (wellicht helemaal niet als ‘t aan de (v)echtgenote ligt
), maar liefst een pre-1981. In latere Serie-1 modellen zitten volgens mij in 99% van de exemplaren al rolgordels
:
In mijn ex 1978 CX zaten ook al rolgordels op de achterbank. Alle gaten en verstevigingen zijn gewoon aanwezig in de Cx’en.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
volgens mij als je van voor 80 nheb moet er redelijk wat gedaan worden voor de gordels













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
waterman771 schreef:In mijn ex 1978 CX zaten ook al rolgordels op de achterbank. Alle gaten en verstevigingen zijn gewoon aanwezig in de Cx’en.
citroenc2 schreef:volgens mij als je van voor 80 nheb moet er redelijk wat gedaan worden voor de gordels
Saldo = :
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Rogier Verhoef schreef:waterman771 schreef:In mijn ex 1978 CX zaten ook al rolgordels op de achterbank. Alle gaten en verstevigingen zijn gewoon aanwezig in de Cx’en.
citroenc2 schreef:volgens mij als je van voor 80 nheb moet er redelijk wat gedaan worden voor de gordels
Saldo =
:
![]()
![]()
![]()
kwakosten weet ik het niet maar citroen kenende zou je nieuwe bevetigengen nodig hebben voor de gordels maar vraag het anders die man uit den bosch eens met zijn cxen die heeft het volgens mij ook gedaan














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Je kan er gewoon gordels van een serie 2 inzetten past perfekt.
Zoals waterman771 al schreef zijn de bevestigingspunten in alle CX’n voozien.
Ik heb zelf in m’n ‘77er Prestige oprolgordels geplaatst uit een ‘89 er past prefekt zonder aanpassingen!
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroenc2 schreef:Rogier Verhoef schreef:waterman771 schreef:In mijn ex 1978 CX zaten ook al rolgordels op de achterbank. Alle gaten en verstevigingen zijn gewoon aanwezig in de Cx’en.
citroenc2 schreef:volgens mij als je van voor 80 nheb moet er redelijk wat gedaan worden voor de gordels
Saldo =
:
![]()
![]()
![]()
kwakosten weet ik het niet maar citroen kenende zou je nieuwe bevetigengen nodig hebben voor de gordels maar vraag het anders die man uit den bosch eens met zijn cxen die heeft het volgens mij ook gedaan
Qua kosten zal het heus meevallen c2, want zoals ik al eerder aangaf zijn alle cx’en van verstrekte bevestigingspunten voor autogordels op de achterbank voorzien. Dat was bij de DS vanaf 1972 namelijk ook al het geval.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Eerder wordt er “die man uit Den Bosch” genoemd….
Neem aan dat het dan over Ernst23 gaat…, maar dan gaat het over een break/familiale.
Bij een break kan rolgordelmontage flink lastig uitpakken vanwege de positie van de rolautomaat achter een “op z’n frans” verzonnen bevestigingspunt achter een staalplaat vlak voor de wielkast.
Probleem bij retromontage in een break is tevens de hoogte van de achterbank, die is extreem hoog.
Bij een Berline is het simpeler, aannemende dat de bevestigingsplaatsen tussen een serie 1 en 2 dezelfde zijn kun je zelfs voor een eurotje of 40 gewoon rolgordels kopen bij de betere automaterialenhandel.
Deze zijn 3-punts bevestigd: de rolautomaat ligt vlak op de hoedenplank, er gaat een bevestigingspunt naar vlak naast de achterbank zitting en dan heb je nog de gordelsleuting (klik) onder je bank in het midden.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Klopt, was ik met de serie 1 familiale uit 1984. Bij mijn berline uit 1982 zaten achter ook geen gordels in, maar daar was het ook een peuleschilletje. Ik vervoer bij beide kinderstoeltjes, af en toe zelfs MET kinderen Volgens de folder uit 1974 van, daar istie weer, http://www.ruecitroen.nl zijn er ook daar bevestigingspunten standaard.
Bel anders ff een specialist, die weten het zeker. Ik weet dat Très Beau zeer veel CX gordels in bakken heeft liggen, kost echt niet veel. Standaard rolgordels zullen ook wel passen, kwestie van ff poberen.
2Black schreef:Eerder wordt er “die man uit Den Bosch” genoemd….
Neem aan dat het dan over Ernst23 gaat…, maar dan gaat het over een break/familiale.Bij een break kan rolgordelmontage flink lastig uitpakken vanwege de positie van de rolautomaat achter een “op z’n frans” verzonnen bevestigingspunt achter een staalplaat vlak voor de wielkast.
Probleem bij retromontage in een break is tevens de hoogte van de achterbank, die is extreem hoog.Bij een Berline is het simpeler, aannemende dat de bevestigingsplaatsen tussen een serie 1 en 2 dezelfde zijn kun je zelfs voor een eurotje of 40 gewoon rolgordels kopen bij de betere automaterialenhandel.
Deze zijn 3-punts bevestigd: de rolautomaat ligt vlak op de hoedenplank, er gaat een bevestigingspunt naar vlak naast de achterbank zitting en dan heb je nog de gordelsleuting (klik) onder je bank in het midden.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Goed, gisteren setje rolgordels gekocht bij Van Gompel (ja duur, maar nagenoeg naast mijn werk en dat scheelt dus ook weer de nodige km en uren), inclusief afdekkapjes en bevestigingsmaterieel.
Over het materieel:
- ik heb 6 bouten meegekregen, logisch
- met ieder 1 vulring met flens
- en 6 vulringen van +- 6mm dik
- en nog vulringen van +- 3mm dik
- en nog tandringen (volgens mij om de rolhouders mee vast te zetten, de onderste punten moeten immers nog kunnen blijven draaien)
Is er nog een voorgeschreven montagevolgorde, of gewoon praktisch zoveel ringen monteren als past, en zorgen dat je nog +- 10mm schroefdraad overhoudt?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Excuus voor mijn ongeduld, maar wil eigenlijk vanavond de boel erin gaan klussen: iemand die iets kan toevoegen over het gebruik van vulringen en tandringen bij de gordelmontage?
Dank en groeten,
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
gordels
Ik kan het me niet precies meer herinneren. Maar ik dacht: de rolhouder gewoon vast. Dan even controleren of het uitrollen gaat want soms kun je hem geblokkeerd monteren als je hem teveel kantelt tijdens de montage.
De gordel op de dorpel: eerst de dikke ring, dan de gordelhaak, dan een dunnen gewelfde ring en vervolgens de bout erdoor en vastdraaien. Te vast kan dan niet. Boven hetzelfde dacht ik. Die gewelfde ring, die enigszins veren kan, is er eigenlijk alleen om de speling eruit te halen.
Maar het is allemaal wel lang geleden….
Piet Buijsman
Gutta cavat lapidem…













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gordels zitten erin, gisteren met vrouw en kids retour Eindhoven gedaan
Alleen de zwart kunststoffen afdekkapjes krijg ik aan de achterzijde niet onder de stalen gordelhouder geduwt. Misschien nogmaals monteren met een vulring tussen de plaat/houder en de hoedenplank ?
Anyway, moet toch terug naar Van Gompel, want de rechtergordel is van het type “meer blokkeren dan rollen, en alsie rolt voelt ‘t aan also de rol geen cirkel meer is, maar een ei”
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Kleine toevoeging:
Je moet dus onder de montageplaat de dunne vulring (2-3mm?) toepassen:
a. Dan ligt de plaat aan de achterzijde iets boven de hoedenplank, zodat je de afdekkap er netjes onder klikt
b. Dan helt de unit net iets naar voren, en CX-achtergordels zijn dus inderdaad heel gevoelig voor de juiste montagehoek—> nu rolt alles soepeltjes
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005