81 van de 86
« Eerste  < Vorige 79 80 81 82 83 Volgende >  Laatste »
   
80-99-ZT de Trax van Graddus, modificircus
Gepost: 30 maart 2022 02:11 PM
  [ # 1201 ]
waterman schreef:

En welk voordeel bereik je daarmee?

Dat de plek op de zijkant van het onderblok waar nu het pijpje dat de overdruk uit het carter de straat op spuugt zit vrij komt om een oliefilter te plaatsen.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 30 maart 2022 03:07 PM
  [ # 1202 ]

@ Graddus.

Juist!

En een origineel 11D filter heb ik nog niet te koop gezien, dus
dan zelf maar wat bedenken.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 30 maart 2022 03:21 PM
  [ # 1203 ]
graddus schreef:

Dat de plek op de zijkant van het onderblok waar nu het pijpje dat de overdruk uit het carter de straat op spuugt zit vrij komt om een oliefilter te plaatsen.

En de walm uit het pijpje stinkt en is ongezond. Je ruikt het in de cabine, als je wat vaker rijdt zou ik het voor je eigen gezondheid doen. Zelfs als je geen oliefilter plaatst.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11629
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 maart 2022 03:37 PM
  [ # 1204 ]
nanko schreef:

[...]een origineel 11D filter heb ik nog niet te koop gezien

Zonder een draadkaping op het oog te hebben, maar wel om daar in ieder geval over meegedacht te hebben: niet per sé goedkoop, maar zit hier niks bij? Het is in elk geval nog voor prijzen waarvoor je je misschien de uren om iets te maken toch nog zou kunnen willen besparen, dus het is m.i. de moeite van het melden waard…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 30 maart 2022 03:50 PM
  [ # 1205 ]

200 euro plus porto….twijfel gevalletje.
Ik denk dat ik in een middagje wel wat in mekander geflansd heb.
Bovendien kom ik dan ook nog eens van mijn stapel BX filters af.
Maar bedankt voor de link !

Profiel  
 
Gepost: 30 maart 2022 04:03 PM
  [ # 1206 ]

Ree, zou jij anders bij je busje eens op kunnen meten wat de binnendiameter van de aansluiting tussen de kleppendekseldop en het luchtfilterhuis is?

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 30 maart 2022 06:33 PM
  [ # 1207 ]

Leuke plannen en uitwerkingen komen hier langs. Ik houd het in de gaten. In minder stank in de cabine zoals Ree suggereert ben ik zeker ook geïnteresseerd.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 30 maart 2022 06:47 PM
  [ # 1208 ]

De binnen diameter is 2 centimeter.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 31 maart 2022 08:22 AM
  [ # 1210 ]
graddus schreef:

Nog wat meer plaatjes van het prototype in combinatie met het kleppendeksel:

Het ringzeefje:

...

Kleppendeksel met prototype:

...

Dicht de buitenrand van het ringzeefje de ingang van de slangen niet te veel af?

Is dat zeefje nog wel nodig nu er geen lucht meer naar buiten stroomt, maar alles weer terug gaat righting de verbrandingskamers?

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Gepost: 31 maart 2022 08:29 AM
  [ # 1211 ]

Dat vraag ik me dus ook af. Op de exploded view van de HY-constructie staan ook zeefjes, maar die heb ik nog niet ‘in het echt’ gezien. Ofwel, wat zit er eigenlijk in de dop van zo’n HY met carterventilatie? Ik vermoed dat de zeefjes moeten functioneren als olieafscheider, ofwel de olie terug in de motor moeten laten lopen en de dampen doorlaten. Wat je op de foto’s niet zo goed kunt zien, is dat er in het prototype rond het zeefje een luchtkanaal is voorzien. De pijpjes komen dus niet recht tegen het zeefje uit, maar in een kanaal dat helemaal rond het zeefje gaat. Nou is dat hele zeefje ook niets anders dan wat staalwol met een gaasje er omheen, dus dat kan ik natuurlijk ook van een ouderwetsche pannenspons maken…

Profiel  
 
Gepost: 31 maart 2022 09:02 AM
  [ # 1212 ]

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de onderdelen 11, 12 en 13 op onderstaand plaatje. En dan met name onderdeel 11, de andere twee lijken me gewoon zeefjes. Mocht iemand dit onderdeel, of wellicht de complete dop (het terugslagventiel 8 heb ik al) over hebben, dan houd ik me aanbevolen.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 31 maart 2022 10:26 AM
  [ # 1213 ]

Ik denk dat dat zeefje oliedruppels opvangt en terugvoert naar waar ze horen.
Bij de 11D zit een plaat onder het carterventilatiegat, oliedruppels blijven
daar aan hangen.
Bij de HY kijk je rechtsreeks op de kleppen en daar heb je zo’n pannensponsje
wel nodig

Profiel  
 
Gepost: 31 maart 2022 05:09 PM
  [ # 1214 ]

Vandaar dat ik vooral nieuwsgierig ben naar onderdeel 11, want daar lijkt toch wel wat in te zitten, al kan dat natuurlijk ook alleen een ingegoten frame zijn, waarmee het ding aan de centrale bout in het kleppendeksel wordt geschroefd.

Profiel  
 
Gepost: 13 april 2022 08:47 PM
  [ # 1215 ]

Aangezien dat hele carterontluchtingsverhaal ontstaan is uit het verlangen om een extern oliefilter te kunnen plaatsen zonder ingrijpende wijzigingen aan het blok hebben we de prototypeuitspuugmachine nog maar eens aan het werk gezet. Eerst een eerste schetsje…

Omdat het motorblok niet thuis staat, de beoogde locatie van het filterhuis even uit een gesneuveld blok geslepen…

En dan natuurlijk het prototype erbij…

Met wat restjes koperkoppelingen kijken of de leiding vrij kan lopen…

Het lijkt er op dat dat wel goed gaat komen. Inmiddels een wat definitiever ontwerp gemaakt, eerdaags maar weer eens naar de prototypeur Smile

Meanwhile in de werkplaats de axiale speling op de krukas afgesteld…

Natuurlijk weer veel te weinig foto’s gemaakt, maar na het plaatsen van nieuwe stoterbussen, cilinderbussen en zuigers en de benodigde lagers kon ook de vers gevlakte cilinderkop weer op zijn plek…

En nog een kijkje van onderaf…

Binnenkort verder.

 

 

Profiel  
 
 
81 van de 86
« Eerste  < Vorige 79 80 81 82 83 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook