Zorgen over bak serie I
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 23 mei 2007 02:48 AM

naast mijn vragen in topic “vaag schakelen” zou ik toch nog wat willen doorpraten over mijn bak. Het gaat om een CX 2000 uit 1975. Inmiddels weet ik door voornoemd topic dat mijn schakel mechanisme reparatie behoeft, maar toch!

Ik ben veelrijder, en heb in de 2000 kilomter van de afgelopen anderhalve week de volgende symptomen genoteerd:

- bak suist hard bij intrappen koppeling
- suist ook, maar zachter, bij opgekomen pedaal. Onder het rijden dus.
- bak is stil als de auto stilstaat. Bij het uitrijden, zelfs in neutraal, suizend geluid
- bak schakelt onder de rit goed, maar is bij stilstaande auto absoluut niet in te schakelen. Daarmee valt goed te rijden door tijdig in ‘1’ te schakelen bij naderen van een stoplicht. Wel mol ik zo, ben ik bang, snel de koppeling doordat ik die altijd ingetrapt houd bij stoplicht en in file. Koppeling komt beslist goed vrij, dat is het niet.
- bak heeft schone olie, ook voldoende, bak wordt kennelijk niet te heet, auto rijdt op gas keurig 1 op 9. Rijdt sowieso eigenlijk perfect. In die zin lijkt er weinig echt mis te gaan.

Mijn voornaamste vraag is eigenlijk of de bak met de genoemde suizende geluiden oud kan worden. Of moet ik snel op zoek naar een vervanger? Bij veel auto’s is dit een ervaringskwestie, ben dus benieuwd…

Corrosion sympa!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 28 mei 2007 11:39 AM
  [ # 1 ]

veel reactie krijg je niet. ikzelf heb nou niet zo heel veel verstand van auto’s, maar zou het kunnen liggen aan het feit dat de kabel weer eens afgesteld mag worden? ik weet ook niet wat je precies met suizen bedoelt.

verder is voor elke auto volsynthetische versnellingsbakolie het beste. niet gewoon erin kappen, maar eerst goed reinigen. mijn 78’er deed het er heel goed op.


groet!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 mei 2007 12:02 PM
  [ # 2 ]

Re: Zorgen over bak serie I

Freek1971 schreef:

naast mijn vragen in topic “vaag schakelen” zou ik toch nog wat willen doorpraten over mijn bak. Het gaat om een CX 2000 uit 1975. Inmiddels weet ik door voornoemd topic dat mijn schakel mechanisme reparatie behoeft, maar toch!

Ik ben veelrijder, en heb in de 2000 kilomter van de afgelopen anderhalve week de volgende symptomen genoteerd:

- bak suist hard bij intrappen koppeling
- suist ook, maar zachter, bij opgekomen pedaal. Onder het rijden dus.
- bak is stil als de auto stilstaat. Bij het uitrijden, zelfs in neutraal, suizend geluid
- bak schakelt onder de rit goed, maar is bij stilstaande auto absoluut niet in te schakelen. Daarmee valt goed te rijden door tijdig in ‘1’ te schakelen bij naderen van een stoplicht. Wel mol ik zo, ben ik bang, snel de koppeling doordat ik die altijd ingetrapt houd bij stoplicht en in file. Koppeling komt beslist goed vrij, dat is het niet.
- bak heeft schone olie, ook voldoende, bak wordt kennelijk niet te heet, auto rijdt op gas keurig 1 op 9. Rijdt sowieso eigenlijk perfect. In die zin lijkt er weinig echt mis te gaan.

Mijn voornaamste vraag is eigenlijk of de bak met de genoemde suizende geluiden oud kan worden. Of moet ik snel op zoek naar een vervanger? Bij veel auto’s is dit een ervaringskwestie, ben dus benieuwd…

Als ik dit zo lees is er volgens mij toch echt gewoon sprake van een gare koppeling. Met name het niet kunnen schakelen naar 1 als de auto stilstaat wijst hier echt heel duidelijk op. De suizende geluiden worden met name door een versleten druklager veroorzaakt. Begin eens met het afstellen van de koppeling. Waarschijnlijk gaat het intrappen ook niet erg fijn en licht???
Vervangen van de bak zal niet nodig zijn….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 02 juni 2007 01:47 AM
  [ # 3 ]

Dank jullie! Ik heb op de één of andere reden geen abonnement op dit topic gekregen, zie de reacties pas nu…

Reactie Waterman is hoopgevend. Koppeling is echter gesteld, en de auto is met stilstaande motor, ingeschakelde versnelling en ingetrapte koppeling zeer licht te rollen. Komt dus werkelijk goed vrij. De bediening van de koppeling is verder licht, duidelijk en comme il faut. Inschakelen gaat goed, zolang ik nog maar nét rol. Dat mag heel langzaam zijn. Bijvoorbeeld, van achteruit naar één gaat goed als ik juist voor het stilstaan omschakel. Als de auto stilstaat kan ik geluk hebben en ineens soepel kunnen inschakelen, maar meestal lukt het niet. De vorige eigenaar douwde de boel dan met kracht op z’n plaats, ik kies ervoor de motor even uit te schakelen. Het inschakelen gaat dan perfect. Ik dacht daarom aan de synchro-ringen, maar ik begrijp dat dat onzinnig is?

Druklager kan ik me bij intrappen voorstellen. Maar suist dat dan ook na loslaten? het lager staat dan toch stil?

Hamvraag: ik rijd zo best en heb de auto écht even nodig (gekocht als vervanger voor ID in revisie). Als ik het goed begrijp kan ik zo doorgaan zonder iets essentieels te slopen, hooguit de koppeling zelf?

Off topic: ik heb in twee weken al 3500 kilometer ongelooflijk veel pret van het ding… heerlijkste citroen ever om mee te rijden, al is het weglaten van de stuurbekrachtiging destijds een krankzinnige keus geweest. Nu vind ik het grappig karakter….

Corrosion sympa!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook