










Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik heb een probleem met mijn XM 2.1 TD. Het begon allemaal met olie lekkage. De karterpanpakking was rot. Dus deze pakking plus olie en oliefilter vervangen. Lekkage over, maar…. nu zit er een tik in het blok! Het moet haast wes een klepstoter zijn. Boven de 2000 toeren is er niets aan de hand. Daaronder gaat hij dus tikken en loopt die ook niet lekker. Ik oliedruk gaan meten, moet 2,5 bar zijn bij 2000 toeren. Dit is echter 3,5 bar! Hoe kan dit komen? Iemand enig idee? Oliefilter nog een keer vervangen, maakt niets uit. De olie die erin zit is 5w40, dezelfde als er voor de wissel in zat. Er schijn nog een filter in de cilinderkop te zitten, maar waarom zou die nu opeens dicht zitten? En dan moet de kop eraf… Dus wie heeft de gouden tip?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Dat tikken kan heel goed een hydraulische klepstoter zijn, kan toeval zijn of er rotzooi ingekomen waardoor deze verstopt is. Maar goed dat zou het oliefilter toch tegen moeten houden. Hoeveel km heeft je auto gelopen, die klepstoters hebben niet het eeuwige leven.
Voor het vervangen van deze stoters hoeft de kop niet eraf, enkel het frame op de kop waar de nokkenas inzit. Dan nog is het een aardig klusje, waarbij de D-riem ook eraf moet.











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
blok heeft 295dkm gelopen, dus qua kmters kan het wel. Alleen net op dat moment? Kan ik ze niet schoon spuiten? Geloof niet dat je er met lucht bij kan komen. En die hoge oliedruk zit me niet lekker
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
even aanhaken hierop: ik heb laatst de olie vervangen en nu tikt de motor soms opeens. De ene keer wel en de andere keer niet. Geef je dan even een dot gas met de koppeling in, dan is het tikken weg, om langzaam weer terug te komen.
Wat kan ik het beste doen? Het lijkt toch door de nieuwe olie (15w40) te komen. Ik weet niet wat erin zat, al was het pikzwart.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Re: Tik in motor na karterpakking wissel
boukewerff schreef:Ik heb een probleem met mijn XM 2.1 TD. Het begon allemaal met olie lekkage. De karterpanpakking was rot. Dus deze pakking plus olie en oliefilter vervangen. Lekkage over, maar…. nu zit er een tik in het blok! Het moet haast wes een klepstoter zijn. Boven de 2000 toeren is er niets aan de hand. Daaronder gaat hij dus tikken en loopt die ook niet lekker. Ik oliedruk gaan meten, moet 2,5 bar zijn bij 2000 toeren. Dit is echter 3,5 bar! Hoe kan dit komen? Iemand enig idee? Oliefilter nog een keer vervangen, maakt niets uit. De olie die erin zit is 5w40, dezelfde als er voor de wissel in zat. Er schijn nog een filter in de cilinderkop te zitten, maar waarom zou die nu opeens dicht zitten? En dan moet de kop eraf… Dus wie heeft de gouden tip?
er is toch niets gebreurd met de oliepomp tijdens de carterpakking vervanging?











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Nee met de oliepomp is niets gebeurd. Ik ga toch voor klepstoters, het zou hunnen komen door de schone olie.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
misschien dat de nieuwe olie de vastgekoekte rommel in de hoekjes van de oude olie heeft losgeweekt en nu enkele kanaaltjes verstopt…
en waar de aangekoekte rommel nu weg is is plaats voor speling en dus tikken…
als de olie echt pikzwart was, zou ik de (nieuwe) olie nog eens verversen om de resterende prut eruit te krijgen.
dikkere olie zou het tikkend geluid wat kunnen terugbrengen, maar slijtage blijft slijtage.
je hebt 3 optie’s
er bestaat spoelolie voor je motor.
dat zou ik zondermeer proberen.
ik zal ff aan de zoek gaan naar een schematische tekening van je cilinderkop, op zoek naar dat filtertje (ja zit er en MOET altijd vervangen worden bij koppakkingswissel)..
als ik weet waar en hoe je kanalen lopen, zou je met een weinig luchtdruk, een doorblaasactie kunnen riskeren.
daarna altijd je filter + olie vervangen..
5 w 30 meen ik, maar idd beter even goed nakijken welke olie voorschrift is.
mvgr wupke:je filter zit dicht, ergo verhoogde oliedruk..
NB optie 3 is wederom je kop eraf plukken, en filter vervangen..
Ik heb zowel bij m’n vorige als m’n huidige XM lekke klepstoters gehad en beide keren was de aftrap hiervan na een oliewissel. Het vervangen van die dingen is een flinke klus en als je de nieuwe stoters niet via een goedkoop adresje kunt regelen, dan is het ook een dure klus; dealerprijs €50 per stoter. Al met al was ik dacht ik zo’n €800 kwijt voor de klus (incl nieuwe distributie en waterpomp) en 3 volle dagen sleutelen.
Aan het verhaal af te leiden, gok ik 9 van de 10 dat Huizing 1 of meer lekke stoters heeft. Het verhaal van Bouke vind ik wat minder eenduidig.
Animal triste post coitum











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
De officiele olie is 5w40, maar er zit nu 10w40 in. Dat filtertje zit idd onder de cilinderkop, maar om die er nu af te halen… Er is al wee keer nieuwe olie in gegaan, en een speciaal reinigings middel. Uiteraard is het oliefilter ook twee keer vervangen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
De stoters zijn te koop voor 30 de stuk, en ik las dat de nokkenas kan blijven zitten. Bovendien zou je een cilinder kunnen doen wat natuurlijk aardig in de kosten scheelt.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
De nokkenas moet eraf, anders kom je er niet bij; de stoters worden geklemt door de tuimelaars en die worden op hun beurt op hun plek gehouden door het kop-deel met de nokkenas. Alleen Houdini en z’n konijn krijgen het voor elkaar om die stoters te vervangen zonder de nokkenas te verwijderen. Verder zijn er idd 3de partijen die stoters maken voor €30 ps. Geen idee wat de ervaringen daarmee zijn. Wanneer je echter deze klus gaat doen, dan ben je niet helemaal waterdicht als je alleen maar de kapotte vervangt; die andere stoters hebben net zoveel gelopen en je kunt er op gaan zitten wachten tot die ook gaan. Ben je nog eens een weekeind kwijt en een nieuwe d-riem.
Animal triste post coitum











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Dit is het verhaal wat ik tegen kwam, geen idee of het klopt maar ik had het dus voor waar aangenomen.
Some mechanics would tell you that the camshaft housing has to be removed (together with the camshaft and all that this implies, timing belt, etc.) to change the adjusters. This is not true, nothing more is needed than removing the camshaft cover and, naturally, knowing what to do.
It is difficult to figure out which one of the adjusters is dead. At most you can narrow it down to one cylinder. Take off the intake manifold extension part (black plastic or metal if fitted with EGR valve) by removing the hose from the intercooler and unscrewing three bolts in the back (two are under the plastic fuel hose holder, just pull them off), and unscrewing two smaller screws between the intake pipes of cylinders 1-2 and 3-4, close to the front edge of the head. If you run the engine at idle with the manifold extension off, you will hear a popping sound from the inlet of the cylinder whose adjuster fails. It is sometimes difficult to know which one it is, find a long plastic pipe approximately the diameter of the inlet on the head and put it onto each of the inlets in turn. The absence of the popping will be obvious when you put it over the inlet of a cylinder with the bad adjuster(s).
When you have localized the bad adjuster, stop the engine and open the camshaft cover. Wipe the gasket clean, it doesn’t need to be replaced. You will see the rockers under the camshaft. Use something blunt that does not shed any particles (like a wooden spoon or a piece of plastic) to press on the side opposite the valve, the adjuster is under the rocker on that side. If you can press any of the adjusters down easily, they have either failed or will fail in the near future (the one-way ball valve in the adjuster normally makes it very difficult to press the adjuster down without applying a lot of force). Even if only one cylinder made the popping noise, other adjusters (not seldom all of them) can be already soft as well. The best way would be to change all of them as the rest will follow the bad one in due course but at least change all adjusters on the cylinder which was found generating the noise.
To replace an adjuster, turn the engine into a position where the inlet valves are open and the exhaust ones are closed (turning the engine is more difficult with an automatic gearbox, with a manual one you can simply put it into 5th gear and move the car a little bit). Press onto an exhaust valve until it moves down, push the rocker from the valve side towards the adjuster. Depending on the tools you have, you may even pull the rocker out by its wider part that goes over the adjuster. It will be a tricky operation, you might want to have a helper pushing down on the valve while you get them out grasping them on both sides of the rocker with your fingers (doing all this on a cool engine will be much more comfortable…).
Once you have removed the exhaust rockers, move the engine a little bit further until the inlet valves close and repeat the procedure for the inlet rockers. You will find that it is easier to knock the rockers off the adjusters by pushing them towards the center where the exhaust rocker were. Be careful not to lose the guiding parts on the top of the valve spring assemblies. As soon as all rockers are removed, the old adjusters can be pulled out easily.
Pour fresh oil into their hole and insert the new adjuster straight out of the package without wiping off the oil or squeezing them or anything. The rockers go back by carefully locating them (intake goes first), valve end first, until they sit on the valve, then pushing them over the adjuster. Move the engine back again until the exhaust valve cam is facing up, press on the valve and insert the rocker.
Close the rocker cover but before replacing the manifold extension, listen for the popping noise once more. It is normal to have some noise for the first seconds, it might even require to race the engine for a very short time to drive an air bubble out.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
oftewel. tuimelaar omlaag drukken, en hydraulische regelaar eruit plukken, en de nieuwe erin ploppen..
mvgr wupke:











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
De wup kan ook alles samenvatten… Maar idd daar lijkt het wel op. hoop dat het net zo makkelijk gaat. Morgen eerst de koppakking van me broer ze xant 1.9 td vervangen…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
kreazyV8wuppo schreef:oftewel. tuimelaar omlaag drukken, en hydraulische regelaar eruit plukken, en de nieuwe erin ploppen..
mvgr wupke:
Zou wel leuk zijn als het zo kon, er staat echter niets over deze methode in de vraagbaak, Haynes en Revue Technique.
In iedergeval veel sterkte met dit k*klusje, heb het vorig jaar gedaan, zie http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=171219&postdays=0&postorder=asc&start=90