1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Bougie perikelen
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 26 mei 2007 08:28 PM

forummers,

Vandaag de dame opgehaald na het verkrijgen van de APK.
Echter, de motorloop is nog niet 100%, schakelen was wel redelijk goed, de garagist vond dat het terugschakelen met een vertraging verliep.
Zelf even gereden, met bij gas loslaten af en toe een knalletje in de uitlaat. Van de garagist 4 Eqyuem meegekregen voor vervangen oude bougies. Vermoeden was dat er één bougie niet goed mee zou doen.
Thuis na afkoelen alle bougies eruit gehaald. Nr 1 en 2 redelijk natte schroefdraad van de olie, en zwarte electroden, net alsof er een zoort glaslaagje op zit (niet goed m.i.). Nrs 3 en 4 wit bruine electrodes, en vrijwel droge schroefdraad.
In gat 2,3 en4 een nieuwe Eqyuem 705S gedaan, met de juiste electrode afstand ( 0.6) de bougies die ik heb meegekregen hadden afstand 0.75, en die afwijking vind ik veel te groot. In gat 1 bougie uit gat 4. waarom? Tsja, ik heb in een grijs verleden eens een bougie uitgeleend…..
De vraag, wat zijn de beste bougies?

Ter extra informatie, het kleppendeksel is eraf geweest, de boutjes heb ik thuis nog even nagetrokken (dit ivm nattigheid bij gat 1 en 2), er zit 123 ontsteking op, de bougiekabels zijn alle 4 vervangen, de isolatorpijpjes zijn vervangen evenals de klepschachtrubbers en het kleppendeksel rubber. Alle bougies gaan er vrij eenvoudig uit, en ook weer in.

Bedankt voor het meedenken!

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 26 mei 2007 11:07 PM
  [ # 1 ]

Re: Bougie perikelen

superpetur schreef:

forummers,


De vraag, wat zijn de beste bougies?

Ter extra informatie, het kleppendeksel is eraf geweest, de boutjes heb ik thuis nog even nagetrokken (dit ivm nattigheid bij gat 1 en 2), er zit 123 ontsteking op, de bougiekabels zijn alle 4 vervangen, de isolatorpijpjes zijn vervangen evenals de klepschachtrubbers en het kleppendeksel rubber. Alle bougies gaan er vrij eenvoudig uit, en ook weer in.

Bedankt voor het meedenken!

MVG, Peter

zijn d’r niet…....... de 1 zweert bij eqyuem de ander bij bosch (desnood de iets koudere variant ivm het rijden op lpg) en weer een ander zweert bij de champions (uit m’n hoofd: L87YC of LYC87) en dan hebt je ook de marchall aanhangers….................
moeilijk moeilijk: bij een DS23 heb ik er bosch inzitten (een iets koudere variant ivm rijden op LPG) maar in m’n 23INJ hebt ik de eqyuem’s.
dus samengevat: loopt ie mooi op de huidige bougie’s dan deze vervangen bij een grote beurt door de zelfde (teminste zo denk ik erover
Surprisedops: )

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 27 mei 2007 04:34 PM
  [ # 2 ]

Ikzelf rij met Champions (type 007,zoals die na de type-omdoping heten),maar er zijn er genoeg die veel problemen met deze bougie hebben.
Ik ken er ook die NGK’s gebruiken,maar mijns inziens horen die niet in een franse voiture.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 mei 2007 01:55 AM
  [ # 3 ]

Het zijn gek genoeg allemaal dezelfde bougietjes die ik al sedert jaer ende dagh in mijn ouwe Tomos 2L schroef (wie kent ze nog? Of wie kent ze NIET eigenlijk Cool) Ik heb een beetje een hekel aan Bosch omdat die me te wisselvallig zijn van kwaliteit, en gebruik bij voorkeur Champion of, idd, NGK. Trouwens die kosten ook nog weinig bij de tweewielerzaak Laughing

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 28 mei 2007 12:36 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de reacties.
Dan ben ik wel benieuwd naar de typenummers van de genoemde bougies.
Eqyuem 705 s, da’s wat er nu in zit bij mij.
Wat is het nummer voor NGK eigenlijk?

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 28 mei 2007 01:28 PM
  [ # 5 ]

Champion L87YC (= nu 007) = NGK BP(R)6ES.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 mei 2007 10:01 PM
  [ # 6 ]

NGK punt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 28 mei 2007 10:18 PM
  [ # 7 ]

Hoi Joris,

Op dat antwoord zat ik al te wachten.
Ik zal eens kijken of ze besteld kunnen worden door den garagist.

MVG, en bedankt!
Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 29 mei 2007 02:06 AM
  [ # 8 ]
bogaard77 schreef:

NGK punt.

juist ja! maar liefst die zonder de R tussen!
Dus de BP6 ES Die met een R,zit een weerstand in en die vonken minder goed dan de gewone! ik spreek van ondervinding Wink

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 29 mei 2007 10:52 AM
  [ # 9 ]

wat is het verschil tussen ES en HS? Laatstgenoemde heb ik op het forum gezien (NGK BP6 HS wel te verstaan).

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 mei 2007 01:37 PM
  [ # 10 ]

Weet niet. Ik heb altijd HS. idd zonder de R ( van Radio ontstoring).
Ik rijd in de SM met Bosch(kon ik goedkoop aan komen: 1 euro / bougie) en die werken ook goed.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 mei 2007 10:04 PM
  [ # 11 ]

Ha, mats dat ik veel bougies van NGK verkocht bij de groothandel. ‘From memory’ zat het zo:

De NGK BP6 HS is een: H = korte schacht bougie die WEL in een Snoek past, met S = een enkelvoudige elektrode (dat pieletje buiten/onderop dan dus). Deze zitten ook in brommers Wink

De NGK BP6 ES is een: E = lange schacht bougie die NIET in een Snoek past, met een enkelvoudige elektrode zie boven. Gaat iig niet in mijn DY3 blok.

BP6 is een aanduiding van de warmtegraad, R = Resistor = weerstand idd.

Je hebt ook nog een NGK BP6 ET met drievoudige elektrode die in de BMW héél lekker vonkt, maar of die er ook met korte schacht is weet ik zo even niet uit ‘t hoofd… Maar daar weten ze bij de Brezan ofzo wel antwoord op. Daar kunnen ze volgens mij ook van merk naar merk omnummeren…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 mei 2007 12:47 PM
  [ # 12 ]

Derk, als je BP6 met BP7 vergelijkt. Welke is dan kouder?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 mei 2007 09:05 PM
  [ # 13 ]

Ik dacht dat een hoger nummer een warmere bougie betekende, maar dát moet ik even weer opzoeken… In veruit de meeste auto’s gaat namelijk een BP6 of BPR6 bougie, dus daar weet ik het fijne niet meer van uit mijn hoofd. Ik zal er eens naar kijken…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 mei 2007 09:08 PM
  [ # 14 ]

Niet dus. Net andersom Laughing Dus: een BP7 is KOUDER dan een BP6, een BP5 is WARMER. Maar er staat heel wat over NGK coderingen op hun site onder FAQ. In het Engels, dat wel. Kijk maar eens op http://www.ngk.com.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 31 mei 2007 02:57 AM
  [ # 15 ]

Met andere woorden: een BP7 warmt minder op dan een BP6?
Wat hoort er in en SM thuis? korte schacht of lange schacht?
Ik weet ‘t! dit is een beetje offtopic,maar kan voor dit vraagje toch moeilijk een andere draad openen!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook