Beste allemaal,
Aangezien ik van mijn recent verworven Athena uit 1979 2 bovenste fuseekogels moet vervangen, heb ik maar gelijk de draagarmlagers uit de bovenste draagarmen gehaald voor inspectie.
Ik zie wel oud en verdroogd vet, maar geen duidelijke slijtage. Op de buitenste lagerschalen slechts een heel lichte indruk (van het stilstaan?), nauwelijks zichtbaar en voelbaar.
Ik heb dus de neiging om de lagers niet te vervangen, maar alleen maar schoon te maken en opnieuw in te vetten. Is dit (on)verstandig??
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978
als je ze er al uit hebt zou ik ze vervangen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ja, preventief vervangen kan nooit kwaad natuurlijk.
Ik vraag me gewoon in het algemeen af waar de grens ligt tussen versleten en nog goed bruikbaar.
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
wel of geen speling wellicht?
btw je krijgt geen indruk van het stilstaan, dat is dus slijtage.
Lagers kunnen er gewoon niet goed tegen om zwaar belast te worden zonder echt te draaien, maar in plaats daarvan over een hele kleine hoek te bewegen.
En dat is precies wat er gebeurt bij een CX. Dit geldt zowel voor als achter, maar vooral achter is het een probleem, omdat daar de belasting nog hoger is (door hefboomwerking).
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije