






















Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Jan-hendrik schreef:Wat wil je nog weten ? Ik ben 2e eigenaar
Ik vroeg dit met in mijn achterhoofd dat je mogelijk niet alles weet van de geschiedenis van de auto.
Wat betreft de remservo of remdoseur, bij wagens met een hoge kilometerstand komt interne lekkage veel voor. Vraag maar eens aan Chyparse - of misschien nu liever even niet?
Ik heb de XM in 2000 gekocht met 90.000 km met een map vol met rekeningen vanaf nieuw.
Nu heeft ie 155.000 km gereden.
Al sinds dat ik hem heb tikt de hd regelaar om de 8 a 10 sec.
Alle garage’s of “specialisten ” waar ik kwam en ernaar vroeg zeiden dat dit normaal was , hydractief , diravi enz. gaven ze de schuld daarvan.
Maar normaal heb ik het nooit gevonden vandaar dat ik het nu klaar wil hebben want de hd regelaar moet om de 30 tot 40 seconden o.i.d. inslaan.
Na de vakantie ( met de XM trouwens) ga ik op onderzoek uit waar ie lekkage heeft.
Geen fijn klusje trouwens het vervangen van de remdoseur
En naar Chyparse ga ik nooit weer , heb het gehad met zulke gasten en hun afspraken en gedrag. Die tijd kan ik beter besteden in het zelf gaan zoeken.























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
woutersmits schreef:kreazyV8wuppo schreef:Electude in Eindhoven was de expert in electrostoringen waar Citroen NL geen oplossing voor had.
mvgr wupkedaar zou ik maar eens langsgaan met die electroveerbollen van je
De electro kwestie laat ik even wezen , dit funcioneerd eerst wel goed en als ie in storing valt weet ik wat ik doen moet om hem weer te maken.
Eerst die interne lekkage repareren.
remservo wissel valt wel mee.
ziet er wilder uit dan het is.
daarnaast zou je eerst even de rubber retourslang ervanaf kunnen halen bij lopende motor, dan zie je vrij snel hoeveel lek verlies hij heeft.
daarnaast wil herhaaldelijk spoelen soms wel eens de oplossing zijn.
het is dan opgehoopt vuil wat lastig eruit komt.
vandaar dat het spoelen soms tijdelijk verbetering geeft.
ik heb al verschillende keren de servo geopend, schoongemaakt met remmenreiniger dicht gemonteerd ,en weer terug gezet.
tot nog toe maar 1 X een vervanger moeten plaatsen, ivm zand in de remservo,, en ik weet echt niet hoe dat daar kwam,,,
mvgr wupke
JanO schreef:Dit hebben er al eens eerder bij de hand gehad, die jongens bij Citroën weren het zelf ook niet ......
![]()
groet, Jan
Ik heb nog een mailtje naar citroen nederland gedaan, naar aanleiding van deze post. In het boekje van mijn xm (type3) staat de tweede afbeelding en volgens de mail die ik van citroen nederland terugkreeg is voor mijn xm de tweede afbeelding de enige juiste…
Xsara Coupe























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
kreazyV8wuppo schreef:remservo wissel valt wel mee.
ziet er wilder uit dan het is.daarnaast zou je eerst even de rubber retourslang ervanaf kunnen halen bij lopende motor, dan zie je vrij snel hoeveel lek verlies hij heeft.
daarnaast wil herhaaldelijk spoelen soms wel eens de oplossing zijn.
het is dan opgehoopt vuil wat lastig eruit komt.
vandaar dat het spoelen soms tijdelijk verbetering geeft.ik heb al verschillende keren de servo geopend, schoongemaakt met remmenreiniger dicht gemonteerd ,en weer terug gezet.
tot nog toe maar 1 X een vervanger moeten plaatsen, ivm zand in de remservo,, en ik weet echt niet hoe dat daar kwam,,,mvgr wupke
Ja , na wat demontage werk kun je er redelijk bij.
Ik wou ook eerst bij alle componenten de retourslang eraf halen en kijken waar het meeste lekt.
Spoelen is inderdaad tijdelijk , doe ik niet , liever direct goed i.d.m.
Kun je de remservo makkelijk uitelkaar halen ?
achterzijde de segerring eruit, rubber ring eruit, en de rest wijst zichzelf.
de meeste blubber zit vaak tussen de remzuigers ri de achterremmen.
als je axiale redelijk duidelijke krassen ziet, is dat de veroorzaker van de interne lekkage.
mits niet te diep is licht polijsten met wetproof schuurpapier + motorolie IPV water, een mogenlijkheid.
mvgr wupke:ik zal er dadelijk even 1tje open maken, en later vanavond de foto’s online zetten in deze draad.























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
kreazyV8wuppo schreef:achterzijde de segerring eruit, rubber ring eruit, en de rest wijst zichzelf.
de meeste blubber zit vaak tussen de remzuigers ri de achterremmen.als je axiale redelijk duidelijke krassen ziet, is dat de veroorzaker van de interne lekkage.
mits niet te diep is licht polijsten met wetproof schuurpapier + motorolie IPV water, een mogenlijkheid.mvgr wupke:ik zal er dadelijk even 1tje open maken, en later vanavond de foto’s online zetten in deze draad.
Als je nog een goed gereviseerde / schoongemaakte hebt voor een V6 hou ik me aanbevolen.
Hoef ik ze alleen maar om te wisselen.
1 ding hoop ik niet , dat het mijn diravi is. Dat is echt een pokke klus om die te vervangen. Denk ook niet dat ik er eens aan beginnen ga.
Wat is normale retourlekkage: bij intrappen en loslaten van pedaal een flink straaltje en bij helemaal los of ingetrapt houden nauwelijks/niets?? Of mag er helemaal niets lekken?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
we praten hier over GECONTROLEERDE lekkage.
dwz dat het eigenlijk marginaal mag lekken.
dit is in rust stand.
ik heb de foto’s al op mn PC staan, ik ga nu ff eea uploaden,, schiet ik me daar ff 30 foto’s van een remservo zeg.. k’had er beter een flim van gemaakt.
ff uploaden, over 10 minuten kun je ze in deze reply bekijken…
mvgr wupke:ik heb helaas geen V6 remservo liggen,, maar het is een makkie… 30 minuten en je kunt hem weer inbouwen + 1 bus remmenreiniger…
niet helemaal goed gelukt, maar de kritische dingen staan erop.
het vuile schone kun je goed zien op de laatste foto’s.
als je hem door de remleidingingangen verder even doorspuit is verdere demontage onodig.
dit was een klusje incluus de foto’s van 20 minuten.
en als ik hem helemaal klaar heb een kwiek half uurtje… ding schoon terug monteren en klaar.
evt kun je ook de rubberen O ringen vervangen… deze zijn vrij verkrijgbaar ,mits je engelse maten bestelt..of een standaard kit hebt liggen.. dus NIET metrisch die passen niet.
ik haal heb middels een verzameldoos universeel, engelse maten…
ff 2 dingen van aandacht..
als de dikke veerdop er niet uit wil,,, gewoon even enkele tikjes erop geven met een kleine hamer,, hij zal er niet uitspringen, maar met die tikjes komt hij hoog genoeg om de dop eraf te krijgen.
de laatse foto’s zie je heel goed het schone en het vuile,, dat is dus door de remmenreiniger gedaan..
succes..
we praten hier over GECONTROLEERDE lekkage.
dwz dat het eigenlijk marginaal mag lekken.dit is in rust stand.
In ruststand lekt ie bij mij niet, alleen bij intrappen en loslaten van pedaal een flink straaltje. Dat is dus goed?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
JanO schreef:we praten hier over GECONTROLEERDE lekkage.
dwz dat het eigenlijk marginaal mag lekken.dit is in rust stand.
In ruststand lekt ie bij mij niet, alleen bij intrappen en loslaten van pedaal een flink straaltje. Dat is dus goed?
dat is perfect…
houd in dat je geen interne lekkage hebt, dus daarop hoeft je voorraadbol geen druk bij te leveren, wat dus inhoud dat je drukregelaar daarop niet de pomp in en uit hoeft te schakelen,,,
mvgr wupke























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Alvast bedankt , ga er na de vakantie mee aan de slag.
En nou maar hopen dat het niet de diravi is






















Totaal aantal Berichten: 3844
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
fijne vakantie!























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Tijdens de vakantie is er dus wel pech geweest met het veersysteem.
De zekering springt er uit van de veerring. Er zit dus ergens kortsluiting met gevolg dat de XM op sportvering staat en er niet meer af wil.
Dat was dus 2000 km lekker veren en 1500 km stuiteren.
De Citroen garage kwam er naar een dag zoeken en een paar handen vol nieuwe zekeringen niet uit. Ik denk zelf dat het in de hydractiefklep de storing zit omdat ie ook niet tikt bij het openen van het portier.
Zoals jullie al gelezen hebben is de veerring van mijn XM al omgebouwd zodat ie alleen maar op comforstand kan. Dit is gedaan met de ” gele draad” metode. Dat gaat op den duur ook niet goed of het is gewoon ouderdom.
Nu heb ik hier ergens in een draadje ook over XM veerring gelezen dat je het ook op een mechanische wijze omzeilen kan.
Je schijnt dan een veertje uit de hydractiefklep te moeten halen zodat ie altijd open blijft staan. Is dat zo en wie heeft hier ervarig mee ?
Dat de sportstand het dan niet meer doet is niet erg , doet het al jaren niet meer tot alle tevredenheid.
Wat is een veerring? een of ander ringetje in het veersysteem ofzo?
Gebeurt er iets als je verschillende sensoren en andere onderdelen loskoppelt? Dan kun je misschien uitsluiten waar ‘t ergens moet zitten.
Persoonlijk vind ik ‘t onzin om de sportstand uit te schakelen trouwens. Als je die niet wil gebruiken gebruik je ‘m niet, en zelfs in sportstand issie nog behoorlijk comfortabel. Als alle bollen goed zijn natuurlijk.