Ben sinds een week of twee in het bezit van een CX, in eerste instantie leek deze lek-vrij te zijn… Maar sinds gister een haperende Diravi en waarempel; druppels onder de wagen. Een nadere inspectie vertelde mij dat de lekkage zich ergens aan de achterkant van de motorruimte bevindt.
Heb de lekkage nog niet duidelijk kunnen localiseren maar zag een soort verdeelblok links achter in de motorruimte (enkel te zien wanneer je onder de wagen ligt), waarop enkele hoge druk leidingen samenkomen. Lijkt me dat de aansluitingen daarop niet meer helemaal jofel zijn.
Mijn vragen;
- De aansluitnippels van de hoge druk leindingen, zijn dat dezelfde als degene die op remsystemen worden gebruikt?
- Zo ja, dan moet het dus mogelijk zijn om koperen leidingen op maat te laten maken bij een automaterialenzaak?
- Of zijn ze enkel bij de Citroen-dealer verkrijgbaar?
Groeten,
Pieter












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Specifiek Citroën! Maaarrrr er zijn hydraulique specialisten!
Ga naar HYDRAULIQEU en lees je in!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Er zijn ook sets waarmee je zelf leidingen kan maken. Wat normale remleidingen betreft, ik heb eigenlijk geen idee, ik doe niet aan de auto’s met normale remleidingen. In ieder geval moeten de hydraulische leidingen 130bar kunnen hebben. Volgens mij is de wiki hydraulique pagina nog lang niet af helaas…
Ging het uitroepteken lampje en het stop lampje ook aan op het dashboard gepaard met de hydraulische problemen trouwens?
Gefeliciteerd met de CX, goeie keus, beter dan die 205 zooi , al moet ik zeggen dat je daar wel hele mooie dingen mee hebt gedaan, ik moet nog steeds eens met mijn CX bij jullie langs voor VEMS plannen…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
de leidingen zijn inderdaad specifiek citroen, maar dan wel redelijk universeel (3 diktes)
ze zijn origineel van staal, maar je kunt ze nieuw laten maken van cunifer.
dit materiaal lijkt een beetje op koper.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Bedankt voor de reacties.
Had het “Hydroliek” deel al aan een snelle zoektocht onderworpen, echter, kwam mij weinig info wat betreft het op maat laten maken van leidingwerk voor de voeten. Enfin, zal eerst eens exact nagaan welke leinding lek is.
@Sans
Nope, geen lampjes zijn aangesprongen, althans heb niets gezien. Merkte het probleem toen de stuurbekrachtinging opeens niet meer naar behoren functioneerde (gebeurde gisteravond). Ook leek het er op dat de auto een stuk meer door de vering ging bij remmen.
Toen ik vanochtend de LHM wilde bijvullen kwam de auto in het geheel niet meer omhoog. Na 1.5 liter bijgevuld te hebben lukte dat weer wel. Ze rijdt nu weer normaal echter gaat er om de paar seconden een druppel LHM verloren.
Wat betreft m’n 205jes, blijft erg leuke ‘zooi’ hoor , gaan de deur echt niet uit. Reed tot voor kort dagelijks met m’n xs-je, echter is een Euro 98 tankende 300 pk 205 niet echt geschikt voor 25.000 km per jaar.
Heb je ons toevallig een keer een mailtje over Vems gestuurd? Kan me zoiets herhinneren. Wanneer je vragen hebt; staat vrij. Met een beetje hulp (achter de hand) is een Vems systeem prima zelf te installeren.
Groeten,
Pieter


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De kwalen die je omschrijft gaan samen met een drastisch tekort aan LHM in het systeem. Dan moet het zeg maar al heel ver zijn, en dan horen die stop lampen toch echt aan te gaan. Ik zou op zoek gaan naar losse stekkers, want die stop lamp en dat uitroepteken lampje zitten er niet voor niets op. Als ze voor het eerst aan gaan heb je nog wel voldoende druk in het systeem om veilig te stoppen en te remmen, maar als je niet weet dat het probleem optreedt merk je het pas als het te laat is.
Over het algemeen is het zo dat als een hoge druk leiding lek is het echt heel hard achteruit gaat. Zeg maar in de paar honderd meter totdat je merkt dat er iets ernstig mis is. Als je er verder normaal mee kan rijden zou ik in eerste instantie geneigd zijn het probleem te zoeken in een van de rubberen terugvoerleidingen in de buurt van het LHM vat. Op zich is ergens een kleine hydraulische hogedruk lekkage niet uitgesloten natuurlijk maar als een leiding doorcorrodeert dan loopt de LHM er over het algemeen in zeer hoog tempo uit.
En ja dat klopt, ik had eens gemaild over een VEMS, maar ben er verder nog niet echt aan toe gekomen. Ik ga er nog eens mee verder binnenkort, dan neem ik zeker even contact op, ik heb nog wel wat andere ideeen ook voor mijn CX dan he… ik wil wel een 300pk CX voor 25k per jaar op super98 .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Oh ja, een beetje citroen specialist heeft wel zo’n leiding maak set mocht je er een nodig blijken te hebben. Er bestaan ook een soort verleng pluggen voor het geval maar een stuk van de leiding beschadigd of gecorrodeerd is.
En ik ken een engelse gek die beweert 200pk uit z’n TRD Turbo 2 te hebben gepeuterd, mocht je plannen hebben…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Wederom bedankt voor de info. Zal de controle lampjes eens checken op hun functioneren.
Wat betreft het vermogen van de TRD, dat blijft mooi standaard… mocht de turbo een keer overlijden, kan het natuurlijk nooit kwaad de situatie iets te verbeteren .
Overigens heeft een CX nogal een nadeel wat betreft gewicht, simpel weg te zwaar om gemakkelijk snel te gaan. Heb die van mij gister gewogen; 1460 kg met een volle tank en een gereedschapskistje aan boord. Moet je al snel een bult pk’s kweken om een lekkere acceleratie te krijgen.
Bovendien bevalt me de 1 op 18.5 wel die ik met m’n eerste tank gehaald heb… ff die fluwelen voet getraind .


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nou succes ermee, kan best een ‘leuk’ klusje zijn leidingen vervangen.
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van een kapotte turbo op een TRD T2, wel van kapotte koppen, daar zijn in het begin grote kwaliteitsproblemen mee geweest. In principe zijn TRD T2’s met hoge km standen veiliger, dan weet je vrijwel zeker dat de kop al eens vervangen is.
Verder schijnt het ook nog dat er een soort verstevigingsribben op de TRDT2 koppen zitten die niet helemaal lekker mee gaan met de expansie en contractie van het metaal, en dat als je gaat vervangen het beter is om een kope van een ongeblazen diesel te gebruiken die die ribben niet heeft. Ik houd me niet zo bezig met diesels maar ik dacht dat TRXke, ook hier op het forum zich daar uitgebreid in verdiept heeft.
Als je nog eens een grotere intercooler vindt die netjes voor de radiateur past houd ik me aanbevolen, dat is hetzelfde op een gti turbo namelijk.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
je hebt ook van die leidingen die je voor je intercooler plaatst. zitten gaatjes in waardoor je lachgas kan spuiten om je intercooler extra te koelen. ook handig.
die engelsen zijn allemaal gek.
ik heb hier die ene die zijn cx gti turbo 2 ook te zwaar vindt. hij is nu druk bezig er een 1000 kilo auto van te maken. het handige in dit verhaal is dat we een weegbrug voor de deur hebben.
en er staat nog veel meer te gebeuren, maar daarover later meer.
jaja, inclusief foto’s.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
oh, ben jij die 205 gast! Ik heb best wel wat tijd doorgebracht om dat prachtige verhaal van je 205jes te lezen. Schitterende projecten zijn dat om te zien en te lezen.
Succes met je CX.
sans-pareil schreef:Gefeliciteerd met de CX, goeie keus, beter dan die 205 zooi
, al moet ik zeggen dat je daar wel hele mooie dingen mee hebt gedaan
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
@ Sans,
De motor van m’n CX schijnt vorig jaar een kop-revisie te hebben gehad, zo vertelde de verkoper. De randen van de koppakking lijken idd niet al te oud te zijn… Wellicht is direct de kop gewisseld voor een ander type…
Waar kan ik de verstevigingsribben op de TRDT2 kop vinden?
Wel lag een deel van de uitlaatspruitstukpakkingen er uit. Kan zijn gekomen doordat de spruitstukbouten na de revisie niet goed zijn aangedraaid; ze zaten los. Enfin, deze tesamen met de inlaatpakkingen inmiddels vervangen; scheelt een hoop wat betreft drukopbouw.
Een grote intercooler die netjes voor de radiateur past kunnen we zo voor je maken .
Heb je trouwens ergens grote foto’s van je zwarte GTi Turbo 2 online staan? Ben benieuwd hoe die grote velgen onder je CX staan.
@ Ernst23,
Zijn behoorlijk wat mensen met 205jes bezig, maar denk idd dat je mij bedoelt. Leuk om te horen dat je van m’n verhaaltjes hebt kunnen genieten, dat was de intentie. Vind het zelf ook prachtig om dergelijke verhalen van anderen te lezen.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hier een fototje van mijn Gtit met de oude velgen:
Lange verhalen over mijn CX(-en), met meer foto’s e.d.:
hier: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=161604
en hier: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=169283
Dat zijn de 1000 miglia Spider Plus 17x7J’s. Die zitten nu onder een andere auto (Gti Turbo 2 RV-05-BN), ik heb een stapel OZ Polarissen klaar liggen die er op gaan zodra de **^%&%$ automaterialen zaak eindelijk mijn excentrische bouten levert, dan maak ik wel even nieuwe foto’s. Momenteel staat ze op 4 reservewielen… maanden alweer inmiddels.
Hoe dat precies zit met die kop moet ik even aan TRXke vragen, die was beter op de hoogte. Ik PB hem wel even. Ik meen mij te herinneren dat die verstevigingen ergens tussen de cylinders zaten, maar hoe je het verschil moet herkennen, ik heb geen idee, ben echt niet thuis in de diesels.
En ik denk dat ik toch maar eens langs moet komen om iets van een stap voor stap upgrade plannetje te maken. Misschien komt er dan nog eens wat van.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
sans-pareil schreef:...
Hoe dat precies zit met die kop moet ik even aan TRXke vragen, die was beter op de hoogte. Ik PB hem wel even. Ik meen mij te herinneren dat die verstevigingen ergens tussen de cylinders zaten, maar hoe je het verschil moet herkennen, ik heb geen idee, ben echt niet thuis in de diesels.
...
Wat betreft het TD2 koppen verhaal heb ik zelf geen praktijk ervaring, dus hoe je het verschil tussen een TD2 en een D/TD1 kop ziet kan ik je niet zeggen maar ze hebben allesinds een verschillende onderdeel nr op de microfiche.
Wel weet ik met zekerheid dat de koppen van een gewone diesel en een turbo diesel vanaf ‘83 (distributiriem motor) gelijk zijn en dat deze perfekt passen op het TD2 blok(je zal ook geen vermogen verlies ondervinden).
Levend bewijs hier van is de TD2 van bxsport , waar vorig jaar op mijn aanraden een TD1 kop is op gelegd door een Citroen dealer (die eerst beweerde dat het niet paste!), auto heeft nog tienduizenden km zonder motor problemen gebold uiteindelijk is hij stil gezet door zware roest schade maar de motor is perfekt.
Voor de TD2 had citroen inwendig versterkte koppen gemaakt met de bedoeling kromtrekken door de hoger belasting tegen te gaan.
Echter had dit verstevigings materiaal een ander uitzettings coëfficient dan de kop zelf en geeft dit na verloop van jaren een gescheurde kop als gevolg.
Je zal daarom ook zelden of nooit een goede gebruikte TD2 kop vinden, best is om een kop te nemen van een gewone diesel deze heeft minder afgezien.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik heb eens even voor het eerst het hoofdstuk over de TD1 in mijn turbocharging persmap bestudeerd en hier staat in dat de cylinderkop van de TD1 t.o.v. de ongeblazen motor wel degelijk is versterkt. Onder andere het materiaal van de kop is A-S 7-G03 (het was A-S 10 UNG). Het nieuwe spul is het zelfde materiaal als de achter draagarmen. Er staat hier zelfs een fototje van het verschil tussen de geblazen en ongeblazen kop. Er staat hier dat de “lands” (engels, wat dat ook betekent) van 10 naar 14mm zijn gegaan en dat de kolommen om de kopbouten van 22 naar 26 mm zijn veranderd. Andere giettechniek heeft schijnbaar ook inlaatrestricties verminderd.
Kortom, ik denk dat je de TD2 kop wel met een TD1 kop van vervangen, maar misschien is een normale ongeblazen kop niet zo’n goed idee.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
kijk, nou wordt het steeds duidelijker. want mijn diesel uit 84 kwam op de markt als turbo, maar er is ooit een gewone diesel ingelegd. misschien toch vanwege dat nieuwe spul wat ooit mis is gegaan. zoeken dus naar een oudere turbodiesel.
land overigens, zou een steun moeten zijn.
denk je dat we die foto’s kunnen zien? lijkt me interessant.