Geplaatst: 25 Jun 2007 00:49 Onderwerp:
————————————————————————————————————————
Kun je zo controleren, als je stuur vanzelf naar de middenstand terugloopt, terwijl je stilstaat!, dan heb je Diravi.
Zo niet, dan heb je Dirass.
Zal ik morgen proberen.
Op http://www.mutze.nl/xm/schema/index.html kan je mijn
gebruikte/gevonden schema’s bekijken.
Veel stelt het niet voor, omdat bouwjaar-type ontbreken, mede
daarom kom ik er ook geen wijs uit.
Biertje ? .......... Nee, XM !
Het onderste schema moet op jouw XM van toepassing zijn. Dit is het schema van een type 1 (bouwjaren staan erboven). De elektroklep zit in werkelijkheid ook ongeveer waar hij in het schema zit, achter de hoogteregelaar aan het subframe, ongeveer onder de passagierstoel. Als je halverwege, onder de auto staat, met je neus naar voren zie je rechtsboven je de elektroklep en linksboven het veiligheidsventiel, een raar,langwerpig ding, kun je niet missen.
Bij dat elektriciteitsschema klopt de ‘geografische’ ligging van de componenten niet echt, waarschijnlijk om het schema leesbaar te houden.
Onderstaande link van een medeforummer gunt ons een blik van de onderkant van zijn XM (zijn dame volgens velen hier)
en klik op hobby.
Foto 5 en 6 zijn van de elektroklep, 1 t/m 4 hetveiligheidsventiel.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Het onderste schema moet op jouw XM van toepassing zijn. Dit is het schema van een type 1 (bouwjaren staan erboven). De elektroklep zit in werkelijkheid ook ongeveer waar hij in het schema zit, achter de hoogteregelaar aan het subframe, ongeveer onder de passagierstoel
Vanmiddag toch maar weer eens onder de auto gelegen en wat foto’s gemaakt, ik zie hem nog steeds niet, jullie wel :
Kijk zelf maar weer op http://www.mutze.nl/xm/onderkant/index.html
En,........ inderdaad geen Diravi aan boord.
Maandag a.s. worden mijn bollen en LHM-olie onder handen genomen.
Kijken of dat wisselvallige in de vering dan weg is, zal wel niet.
De man van de garage zei, dat het hydractive niet simpel met het veertje uit te schakelen is ! ( hij is de expert en ik de leek, dus ik ben ff geen discussie aangegaan, althans vandaag)
Nu twijfel ik weer, is het ECHT al iemand gelukt om (simpel) de hydractive helemaal uit te schakelen
Vanmiddag toch maar weer eens onder de auto gelegen en wat foto’s gemaakt, ik zie hem nog steeds niet, jullie wel :
ja hoor; is goed te zien op de 118kb en 85kb foto
zitten 3 dikke leidingen aan; waarvan 1 naar de linker en 1 naar de rechter veercilinder gaat.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Hier snap ik dus niks van! Het lijkt wel of jij de vering van een serie 2 hebt.
ja hoor; is goed te zien op de 118kb en 85kb foto
zitten 3 dikke leidingen aan; waarvan 1 naar de linker en 1 naar de rechter veercilinder gaat.
Dat is de hydractief regelaar, maar dan met een elektrische aansluiting. Waar bij serie 1 de elektroklep zit, zit ie bij jou niet. Kan wel kloppen dat je hem niet kon vinden! Je moet je maar eens verdiepen in hydractive 2 ipv 1. Of ben ik nou gek??? Hydractive 2 op een ‘93?
groet, Jan
PS De truc met het veertje gaat bij H2 niet op. Die hebben vaak trammelant met diodes waardoor of alleen voor of alleen achter hard wordt..
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Update:
Net ff nagekeken, H2 is gemonteerd vanaf organr. 5929 oftewel 01-02-1993. Je hebt dus H2 vering en moet dus naar andere zaken kijken…
groet, Jan

Totaal aantal Berichten: 4871
- Xsara Scootertje.
Dan zit er bij mij ook H1 onder, ze is van 12.feb.1992 Of is het bij een break weer anders?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Tjah, is hier niet op electronische wijze op terug te komen? Je kunt dan niet direct 12V op de kleppen zetten, maar met niet al teveel electronica is er wel een kastje te maken wat een puls-signaal (tussen 0 en 12V) geeft op een gewenste frequentie. Volgens mij kun je bij Velleman of een goede electronicaboer (bv. Display) van die doe-het-zelf-kitjes krijgen. Dan kun je wel zelf schakelen
Pin me er niet op vast, maar als die hydractiefregelaar hetzelfde als een klepventiel werkt (een soort trekmagneet) zijn de electrische eigenschappen niet veel anders dan een relais en is de pulseerfrequentie niet zo belangrijk. Sterker nog, dan zou het zo zijn dat die hydractiefregelaar enkel 12V nodig heeft om in te schakelen en vervolgens vastgehouden moet worden op 7 volt of iets dergelijks, hmmm… dit vereist hobbyprobeerwerk. Heeft er iemand nog zo’n ding over ter lab-onderzoek?
Groetjes Erik!
PS De truc met het veertje gaat bij H2 niet op. Die hebben vaak trammelant met diodes waardoor of alleen voor of alleen achter hard wordt..
Net ff nagekeken, H2 is gemonteerd vanaf organr. 5929 oftewel 01-02-1993. Je hebt dus H2 vering en moet dus naar andere zaken kijken…
Nou wordt ie helemaal mooi een H2, kan ik weer opnieuw beginnen.
Nee hoor, ik wacht nu tot na de bollen/systeem check a.s. Maandag, mede door het verhaaltje van de diodes.
Heeft die garage-gast misschien toch gelijk.
Ik ben nu een heel stuk wijzer, bedankt jongens.
p.s. Nogmaals: Heeft iemand met succes de hydrative uitgeschakeld gekregen

Totaal aantal Berichten: 2155
- C3 1.4 VTi Exclusive
sutrebor schreef:p.s. Nogmaals: Heeft iemand met succes de hydrative uitgeschakeld gekregen
Jazeker!!!
Alleen betrof het H1…
Jazeker!!!
Alleen betrof het H1…
Ik heb nu een beetje spijt dat ik geen XM uit < 1993 gekocht heb.
Nou, jullie worden weer op je wenken bediend. Hier een pdfje over H2 diode problemen en hoe die simpel op te lossen. De schakeltransistoren in de ecu raken vaak oververhit als de diode in de electrovalve kapot is en gaan dan tijdelijk uit -> sportstand. Dat zou het wisselvallige veerkarakter kunnen verklaren.
Studeer ze, Jan

- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik krijg stiekem een gevoel van welbehagen…
In een XM die twee ballen mist?
Groet, Jan

- C3 1.4 VTi Exclusive
Jazeker, want wat je niet hebt, daar kun je ook geen last van krijgen