1 van de 14
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Diesel Verstuivers vervangen
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 juni 2007 04:20 PM

Inmiddels is het schudden wat erger geworden en hij nagelt duidelijk bij een koude motor. Ik heb zitten luisteren met een stetoscoop naar de verstuivers en één maakt een soort tonk tonk geluid en de anderen brommen zachtjes. Via een goede vriend heb ik voor een leuke prijs 4 gereviseerde verstuiver gekocht compleet met brandplaatje en koperen afdichtingsring.

De Berlingo motor uit 1998 heeft nu iets meer dan 2 ton erop zitten, dus tijd voor nieuwe verstuivers.

Deze gaan er binnenkort erin, ik moet eerst even een dop of pijpsleutel lenen op me werk om ze eruit te halen en de nieuwe vast te zetten. Er zit een nieuwe veer, naaldklep en nozzle in, dus eigenlijk gewoon een nieuwe verstuiver, alleen de houder word opnieuw gebruikt.

De nozzle, de gaatjes zijn nauwelijks te zien zo klein dat, vandaar dat er absoluut geen troep in de brandstof mag zitten.

De brandplaatjes en de koperen afdichtings ringen.
Iemand enig idee hoe de plaatjes erin moeten, er zit een bolle kan aan, moet die naar boven?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 21 juni 2007 01:21 PM
  [ # 1 ]
ZX1.4i schreef:

Iemand enig idee hoe de plaatjes erin moeten, er zit een bolle kan aan, moet die naar boven?

Om eerlijk te zijn: da’s al weer verrekte lang geleden dat ik ze eruit heb gehad bij mij! Ik zou dus even kijken hoe ze er nu in zitten. Al was het volgens mij op plaatjes in de vraagbaak ook wel te zien. Als je de verstuiver eruit haalt dan blijft het brandplaatje liggen. Je kan hem wel met een magneetje eruit vissen. Of met een dunne schroevendraaier eruit wippen.

Ik kreeg bij mij indertijd een van de verstuivers met veel moeite los. Bleek dat de schroefdraad vol met kool zat. Ik heb de verstuiver er toen heel vaak in en uitgedraaid om zo de schroefdraad wat op te zuiveren.

Het is dus wel belangrijk dat de koperringen goed afdichten (altijd nieuwe ringen gebruiken dus) en op het juiste moment (90 Nm geloof ik) aanhalen.

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 21 juni 2007 02:11 PM
  [ # 2 ]

Mooi klusje,
Haal eerst even de hogedrukspuit over het blok om te voorkomen dat het vuil dat om de verstuivers is gaan zitten in de cillinders valt bij demontage.
Brandplaatje idd. met de bolle kant naar boven.
Pas op dat je met de dop geen belasting zet op de retouraansluitingen van de verstuiver, ze breken vrij gemakkelijk af. Surprisedops:
Dit is trouwens een mooi moment om de retourslangetjes te vervangen.
Mochten ze op je werk niet de juiste maat dop hebben (weet niet wat voor maten ze gebruiken) moet je me maar pb’en.
Success !

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 juni 2007 06:56 PM
  [ # 3 ]

Thanx voor de tips Razz

Ik heb hier de Peugeot 405 vraagbaak liggen waarin staat dat de bolle kant van het plaatje naar boven moet, en dat je ze een pijpsleutel 27 nodig heb. Die maat verkoopt de Praxis niet, dus even naar me werk en daar hadden ze nog eentje liggen. Op de pijpsleutel komt een dop 41 met 3/4” aansluiting, en daarop een verloop van 3/4” naar 1/2” zodat de momentsleutel erop kan Razz

Ik zal de boel eerst effe goed schoonblazen, gelukkig is het blok vrij schoon, dus de spuit zal niet nodig zijn. Retourslangentjes heb ik ook al gehaald, die gaan er dus ook nieuw op.

Nu nog effe regelen dat mijn sleutelmaatjes komen helpen en fotograferen Razz

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 22 juni 2007 11:53 AM
  [ # 4 ]

Zo de verstuivers zitten erin, de eerste 2 gingen makkelijk, de 2 aan de bakzijde zaten wat vaster en het schroefdraad was ook zwart. Verder kreeg ik de koperen ringen er moeilijk uit bij deze 2, ze zaten muurvast, heb toen de ring maar voorzichtig in 2 stukken gehakt.

De motor is nu stiller, toen motor warm was na een snelwegritje moest ik bij het stoplicht zelfs goed luisteren of de motor wel liep, de richtingaanwijzer en het overige verkeer maken zoveel herrie Razz. Wel heb ik het gevoel dat het max. koppel nu op een ander punt zit, het is effe wennen aangezien je een 1.9D op het koppel rijd.

Profiel  
 
Rooney
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 252
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 22 juni 2007 12:31 PM
  [ # 5 ]
ZX1.4i schreef:

Zo de verstuivers zitten erin, de eerste 2 gingen makkelijk, de 2 aan de bakzijde zaten wat vaster en het schroefdraad was ook zwart. Verder kreeg ik de koperen ringen er moeilijk uit bij deze 2, ze zaten muurvast, heb toen de ring maar voorzichtig in 2 stukken gehakt.

De motor is nu stiller, toen motor warm was na een snelwegritje moest ik bij het stoplicht zelfs goed luisteren of de motor wel liep, de richtingaanwijzer en het overige verkeer maken zoveel herrie Razz. Wel heb ik het gevoel dat het max. koppel nu op een ander punt zit, het is effe wennen aangezien je een 1.9D op het koppel rijd.

Zoals ik altijd zou zeggen.

OOK MOOI Mr. Green

Goed dat het gelukt is kan je weer lekker verder diesselen naar de 3 ton.

AX Soupapes 16 cool smirk 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 22 juni 2007 01:56 PM
  [ # 6 ]
ZX1.4i schreef:

Zo de verstuivers zitten erin, de eerste 2 gingen makkelijk, de 2 aan de bakzijde zaten wat vaster en het schroefdraad was ook zwart. Verder kreeg ik de koperen ringen er moeilijk uit bij deze 2, ze zaten muurvast, heb toen de ring maar voorzichtig in 2 stukken gehakt.

Ah mooi dat het gelukt is (had ook niet anders verwacht :d)). Komt dus vaker voor dat de schroefdraad vol met kool zit. Dat dan de koperen ringen ook rottig eruit gaan had ik ook. Ik moest em er echt uit bikken.

Toen ik indertijd de verstuivers had gedaan dacht ik in het begin bijna dat ik in een benzine auto was gestapt. Niks geen rauwe metalige resonanties meer. Gewoon een mooi lopende soepele motor. Het is absoluut de moeite.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 juni 2007 04:10 AM
  [ # 7 ]

Ik snap alleen niet waarom de eerste 2 zo makkelijk gingen en de andere 2 zo rottig Confused
Maar goed, vandaag effe naar Frankrijk geweest, 120 a 130km/u met Airco, de dagteller staat nu 600km en de tankmeter staat op de helft, normaal was dit 500km.

Helaas alleen een paar fotomobiel plaatjes..

Met remmenreiniger en een luchtspuit eerst de boel goed schoongemaakt.

Het luchtinlaat gedeelte moet er compleet af en de hogedruk brandstofleidingen kun je het beste ook demonteren en veilig opbergen. Hier heb ik de eerste verstuiver al gedemonteerd, wat dus erg makkelijk ging.

Onderin het brandplaatje dat met een magneetje er zo uit te vissen is en daarboven de koperen ring.

Dit moet de boosdoener zijn die nagelde, ik laat deze volgende week eens testen in de werkplaats, hopelijk kunnen ze dit kleintje ook testen.


De pijpsleutel 27 met dop 41 en daar weer een verloop op van 3/4” naar 1/2” waar ik mijn momentsleutel op kon zetten. Wat een geluk dat er nog eentje lag en dat de magazijn man deze wist te vinden, toffe gasten zijn het daar Razz

Waarschijnlijk de allerkleinste verstuivers hier, de veel grotere zitten in de loods hiernaast, dat is de B&V werkplaats (brandstofpompen & Verstuivers).

De nieuwste aanwinst, Big Brother “Peugeot Boxer”, deze is net een week oud, 2.2 HDI.

Ook gloedje nieuw deze Berlingo, is als 2 druppels water in vergelijking met de Peugeot Parter die erachter staat.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 23 juni 2007 05:16 AM
  [ # 8 ]

Mooie klus Sohail…..ik houd het in m’n achterhoofd Wink

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 23 juni 2007 12:30 PM
  [ # 9 ]

Hmmm, misschien zou ik de ZX ook een keer…......

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 juni 2007 02:51 PM
  [ # 10 ]

elke diesel zou in principe elke 120,000 km een verstuivertest en of revisie moeten doen.

het verstuiverbeeld, en de lichtdruk veranderen namenlijk gedurende die kilometers.

aangezien je onstekingstijdstip, en brandstof hoeveelheid van je verstuivers afhankelijk is, is regulier onderhoud pure noodzaak.

en ja je merkt het verschil.
en oude auto’s met contactpunten moesten ook elke 10,000 nieuwe punten en op tijd worden gezet.

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 23 juni 2007 08:46 PM
  [ # 11 ]
kreazyV8wuppo schreef:

elke diesel zou in principe elke 120,000 km een verstuivertest en of revisie moeten doen.

het verstuiverbeeld, en de lichtdruk veranderen namenlijk gedurende die kilometers.

aangezien je onstekingstijdstip, en brandstof hoeveelheid van je verstuivers afhankelijk is, is regulier onderhoud pure noodzaak.

en ja je merkt het verschil.
en oude auto’s met contactpunten moesten ook elke 10,000 nieuwe punten en op tijd worden gezet.

mvgr wupke: Wink

Oke….is het nu echt zo dat je met nieuwe verstuivers ook minder brandstof verbruik krijgt ?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 juni 2007 08:59 PM
  [ # 12 ]
Bram schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

elke diesel zou in principe elke 120,000 km een verstuivertest en of revisie moeten doen.

het verstuiverbeeld, en de lichtdruk veranderen namenlijk gedurende die kilometers.

aangezien je onstekingstijdstip, en brandstof hoeveelheid van je verstuivers afhankelijk is, is regulier onderhoud pure noodzaak.

en ja je merkt het verschil.
en oude auto’s met contactpunten moesten ook elke 10,000 nieuwe punten en op tijd worden gezet.

mvgr wupke: Wink

Oke….is het nu echt zo dat je met nieuwe verstuivers ook minder brandstof verbruik krijgt ?


100% JA!!!

en beter starten.
en minder roken.
en soepeler lopen.
en stiller lopen.
en soms zelf minder olieverbruik.
en meer vermogen.
en pittiger rijden/optrekken.
allerter reageren op het gaspedaal.

enz enz..

mvgr wupke

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 23 juni 2007 09:26 PM
  [ # 13 ]

Hmmmmm,
Behalve het olieverbruik denk ik dat ze bij mij dan echt gaar zijn inmiddels…...

leuke voor als het huis geschilderd is.

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 23 juni 2007 11:21 PM
  [ # 14 ]

http://www.bolsmotor.nl
Zitten aan de centaurusweg 150 in Tilburg.
Stuurden met de post alles mee wat ik nodig had; verstuivers, retourslangen, brandplaatjes en koperen ringetjes.
Ook het eindstukje voor de retourslagen zat er netjes bij.
Koste voor de xantia 1.9d ex btw 40 euries per vertsuiver.
Geen gezeur met lekkage van de verstuiverhouder maar gewoon in één keer goed. Very Happy

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 juni 2007 11:26 PM
  [ # 15 ]
Keezx schreef:
kreazyV8wuppo schreef:
Bram schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

elke diesel zou in principe elke 120,000 km een verstuivertest en of revisie moeten doen.

het verstuiverbeeld, en de lichtdruk veranderen namenlijk gedurende die kilometers.

aangezien je onstekingstijdstip, en brandstof hoeveelheid van je verstuivers afhankelijk is, is regulier onderhoud pure noodzaak.

en ja je merkt het verschil.
en oude auto’s met contactpunten moesten ook elke 10,000 nieuwe punten en op tijd worden gezet.

mvgr wupke: Wink

Oke….is het nu echt zo dat je met nieuwe verstuivers ook minder brandstof verbruik krijgt ?


100% JA!!!

en beter starten.
en minder roken.
en soepeler lopen.
en stiller lopen.
en soms zelf minder olieverbruik.
en meer vermogen.
en pittiger rijden/optrekken.
allerter reageren op het gaspedaal.

enz enz..

mvgr wupke

Al een hele tijd denk ik dat ik toe ben aan nieuwe verstuivers (P306 D turbo met 250000 km)
Probleem is dat ik eigenlijk geen idee heb waar te kopen of te laten reviseren.
Het moet snel, want de auto wordt zeer intensief gebruikt.

Weet jij een goed adresje?

kijk even in de gouden gids, in jou omgeving naar diesel brandstofpompen revisie techniek als key woorden…..
zal er echt wel 1 zitten vlak bij jou.

ikzelf ga altijd hierheen http://www.decockautotechniek.nl/dca.html

mvgr wupke

Profiel  
 
 
1 van de 14
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook