3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Citroën plaatwerk is dun plaatwerk!
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 13 juli 2007 02:08 AM
  [ # 31 ]
eviltwin schreef:

De CX weegt met 1300kg flink minder dan een DS, maar heeft toch vrij stevig plaatwerk. De DS is eigenlijk een toonbeeld van lichtbouw met z’n aluminium motorkap en glasvezel-polyester dak, maar de stalen monocoque is blijkbaar zo stevig dat het geheel dik 1500kg is.

Volgens mij weet je meer van de C6:

De ID/DS weegt leeg circa 1150(eenvoudige, vroege ID)-1350(DS23 Pallas met alles erop en eraan)kg.
De CX weegt leeg circa 1220(CX20 serie 2)-1550(CX 25 TRD Turbo Break serie1)kg. Shocked

Citroen!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 13 juli 2007 02:30 AM
  [ # 32 ]

standaard plaatwerk DOOR HEEL DE AUTOINDUSTRIE HEEN = 0,70 mm.

bodempanelen, en andere stevigheidsdelen, zijn 1,20 mm al dan niet gelamineerd (dubbel en gewelft).

het roestprobleem zit niet zo zeer in het staalsoort, alswel in de constructie van de auto zelf.
daarnaast is de gebruikte verfsoort primers ed zeer zeker van invloed.
tevens telt de werkwijze van het aanbrengen van die primers en verf absoluut mee.

vandaar ook dat het dompelen van de gehele carrosserie ingevoerd, zodat er geen enkel plekje onbedekt bleef.

wat echter dan weer van belang was, was de voorbehandeling, welke soort ontvetters en welke manier van ,, ivm de hechting van de primerlaag.

Porsche en Audi waren de eerste die verzinken toepaste, wat de plaatdikte dus toe liet nemen, tevens het gewicht werd groter.
vanwege de slechte hechtingseigenschappen van zink en verf, was een extra primer hechtlaag nodig..
wederom meer gewicht.

welke is/was de beste?

take your pick.. tegenwoordig is het zelden dat een Citroen ouder dan 10 jr roest,, dat was in de jaren 70 wel anders.
roest al in de folder ,en meer van die kreten ..
Alfa Sud, was er ook zoeen..

elk merk van voor 1980 had wel op een of andere manier last van roest en doorroesten, merc op de achterdorpels bv..

een merk wat op de een of andere manier niet meeging in de roestpreventie was Ford en Opel..
die werden zelfs op de boot tijdens de vaart/transport door mobiele antiroesters behandeld,, ML voornamenlijk..
wederom een antieroest goedje wat vreselijk stonk als de auto in de zon had gestaan, en wat de nijging had tot uitdrogen dus scheuren,, en vervolgens juist daar te gaan rotten…

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Erik Janszen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 509
Geregistreerd: 23-09-2006

Gepost: 13 juli 2007 02:55 AM
  [ # 33 ]

De franse auto’s hebben op hun reputatie op het gebied v.w.b. roest volledig achter zich gelaten.

Ik geloof dat Renault begon met meervoudige behandeling van hun plaatwerk (R9 geloof ik).

En v.w.b. dun plaatwerk bij Citroen zou ik zeggen,open maar eens een motorkap van een ZX,echt geen vaatdoekje.

Het waren in de jaren 90 de duitsers die juist begonnen met roesten (Escort,Corsa,Astra e.d.).

Gemiddeld neemt de kwaliteit van auto’s n.m.m. toe,maar auto’s worden ook complexer met veel (computer)systemen.

Zelfde geldt voor dat auto’s zuiniger worden,maar hier merk je niet veel van omdat ze tevens zwaarder (veiligheidssystemen) worden.

Waarom ik Frans rijd?

Waarom niet?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 13 juli 2007 03:34 AM
  [ # 34 ]

probeer eens een Escort break (en zelfs de gewone) te vinden van 97 met balken die niet geroest zijn, succes want je zal goed moeten zoeken
de laatste Probe’s die gemaakt zijn, daarvan stonden er 3 jaar later nog enkele op het fabrieksterein, met de balken reeds doorgeroest
en dat is inside information

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 13 juli 2007 02:19 PM
  [ # 35 ]
DriverD schreef:
eviltwin schreef:

De CX weegt met 1300kg flink minder dan een DS, maar heeft toch vrij stevig plaatwerk. De DS is eigenlijk een toonbeeld van lichtbouw met z’n aluminium motorkap en glasvezel-polyester dak, maar de stalen monocoque is blijkbaar zo stevig dat het geheel dik 1500kg is.

Volgens mij weet je meer van de C6:

De ID/DS weegt leeg circa 1150(eenvoudige, vroege ID)-1350(DS23 Pallas met alles erop en eraan)kg.
De CX weegt leeg circa 1220(CX20 serie 2)-1550(CX 25 TRD Turbo Break serie1)kg. Shocked

Ik heb gewoon een CX GTi en een DS23ie vergeleken en dan is de 50kg DS zwaarder. Maar idd niet zo veel als ik zei Surprisedops:

Maar mijn stellingen blijven staan:
-ondanks intensief gebruik van lichte materialen voor de koets, is een DS zwaarder dan een CX.
-Een CX heeft vrij dik plaatwerk.
-Dus kan een DS geen dun plaatwerk hebben.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 13 juli 2007 02:59 PM
  [ # 36 ]
eviltwin schreef:
DriverD schreef:
eviltwin schreef:

De CX weegt met 1300kg flink minder dan een DS, maar heeft toch vrij stevig plaatwerk. De DS is eigenlijk een toonbeeld van lichtbouw met z’n aluminium motorkap en glasvezel-polyester dak, maar de stalen monocoque is blijkbaar zo stevig dat het geheel dik 1500kg is.

Volgens mij weet je meer van de C6:

De ID/DS weegt leeg circa 1150(eenvoudige, vroege ID)-1350(DS23 Pallas met alles erop en eraan)kg.
De CX weegt leeg circa 1220(CX20 serie 2)-1550(CX 25 TRD Turbo Break serie1)kg. Shocked

Ik heb gewoon een CX GTi en een DS23ie vergeleken en dan is de 50kg DS zwaarder. Maar idd niet zo veel als ik zei Surprisedops:

Maar mijn stellingen blijven staan:
-ondanks intensief gebruik van lichte materialen voor de koets, is een DS zwaarder dan een CX.
-Een CX heeft vrij dik plaatwerk.
-Dus kan een DS geen dun plaatwerk hebben.

DS weet ik niks van, maar als ik m’n CX met BX vergelijk, heb ik in ieder geval de indruk dat de BX toch sterker (niet per se dikker) plaatwerk heeft dan de CX. CX duw je zo een deuk in, terwijl dat bij de BX niet gaat, getuige ook de deuk voorop de motorkap van m’n nieuwe CX die waarschijnlijk een paar k*tkoters bij mij in de straat me onlangs bezorgd hebben Evil or Very Mad

daaristieweer,wiedurft schreef:

Het ene staal is het andere niet. 12 jaar geleden vakantiewerk gedaan bij de hoogovens(Corus), daar knipte ik platen van enorme rollen plaatstaal die voor verscheiden merken waren. Het ene staal heeft andere toevoegingen dan de andere, waardoor het taaier of minder taai is.
Ipv een deuk vroeger heb je nu een pitje die vaak terugegduwd kan worden etc.
Groeten Jonne

My point Wink

Profiel  
 
DEESSE50
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 08 augustus 2007 08:27 PM
  [ # 37 ]

kan er vanuit mijn vak gebied wel wat over plaat diktes vertellen. Wij produceren delen voor de Duitse auto industrie, beetje frans, zweedse industrie en engelse.

Hedendaags plaatmateriaal verschilt vwb dikte erg weinig. (0,8 tot 0,9 mm) Vanouds was het plaatmateriaal wel eens dikker bij een aantal typen. (tot 1,2 mm saab en VW kever weet ik het vantot halverwege jaren 60)
Hedendaags gaan men voor laserlas techniek om gewicht te besparen indien men staal gebruikt. Hierbij wordt dan 0,5 / 0,6 materiaal aan 0,9 gelast. Dit alleen als de veiligheids constructie dit toelaat.

Vwb roesten van materiaal: diverse merken gebruiken honderden verschillen de soorten materiaal. Belanrijk is of het materiaal verzinkt is waarvan het best gebruikt elo verzinkt materiaal is. Dit is echter niet gemakkelijk in de markt verkrijgbaar waardoor er ook wel eens alternatieven worden ingezet. Daarnaast wordt er nog best veel niet verzinkt materiaal ingezet.

Profiel  
 
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 22 augustus 2007 02:54 AM
  [ # 38 ]
ray schreef:

Er zijn nog zat audi’s te vinden hoor uit de jaren 70 en 80,kijk maar een op autoscout en mobile.
Wel in duitsland natuurlijk,het blijven natuurlijk vierkante hokken,zonder uitstraling.

Het is natuurlijk vloeken in de kerk, maar dit vind ik toch wel erg vette Duitse vierkante hokken uit de jaren 80:

Audi Quattro

Volkswagen Scirocco
http://www.atg-online.org/Gallery Pics/photos page/scirocco-1024.jpg

Vooral de Scirocco, dat wordt mijn volgende auto denk ik. Ooit.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 22 augustus 2007 03:14 AM
  [ # 39 ]

Is het 1 april of zo?

Vloeken in de kerk is nog minder erg dan deze rotzooi, dit lijkt meer op het opblazen van een kerk…

Welk enen gore duitse troep, vooral die skierokko, of hoe heet zo’n klont?

Profiel  
 
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 22 augustus 2007 02:18 PM
  [ # 40 ]

Twisted Evil

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 07 oktober 2007 12:25 AM
  [ # 41 ]

Rolling Eyes  jammer dit…. echt, triest.


Sad

.komma

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 oktober 2007 12:33 AM
  [ # 42 ]

tja ,ben ook even kwijt wat het met plaatwerk dikte te maken heeft..

voorruit jongens ga je mond spoelen met water en zeep..BAH..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 07 oktober 2007 04:03 AM
  [ # 43 ]
BxBandit schreef:
ray schreef:

Er zijn nog zat audi’s te vinden hoor uit de jaren 70 en 80,kijk maar een op autoscout en mobile.
Wel in duitsland natuurlijk,het blijven natuurlijk vierkante hokken,zonder uitstraling.

Het is natuurlijk vloeken in de kerk, maar dit vind ik toch wel erg vette Duitse vierkante hokken uit de jaren 80:
Audi Quattro

Volkswagen Scirocco
http://www.atg-online.org/Gallery Pics/photos page/scirocco-1024.jpg
Vooral de Scirocco, dat wordt mijn volgende auto denk ik. Ooit.

Die Quattro heeft nog wel wat, maar de Scirocco is echt een schaap in wolfskleren hoor. Het is een alleen uiterlijk wat aangepaste Golf, meer is het niet.

Scirocco’s rotten trouwens veel harder dan dat ze reden, net als de rest van de VW’s en Audi’s tot halverwege de 80er jaren.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
alsjemenou76
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007

- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Gepost: 10 september 2012 12:45 PM
  [ # 44 ]

Als Oostblokker monteur met een bijzondere fransoos in de werkstatt kan ik beamen dat dit totaal verschillende soorten plaatwerk zijn. Het oude plaat van een 74-er Wartburg 353 verschilt zelfs met dat van een 85-er. Maar zelfs het dunnere plaat van de 85-er Warburg of Barkas B1000 is nog dikker dan dat van onze 87-er CX. En taaier ook nog!

CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 30 december 2012 01:57 PM
  [ # 45 ]

Je hebt een leuke collectie klassiekers, DDR plaatwerk is zeker niet slecht, in elk geval was het plaatwerk toen nog lekker puur, dus zonder gerecyclede koelkasten erin.
Dat de auto’s in de DDR niet roestten had natuurlijk ook te maken met het feit dat de burgers daar extreem netjes waren met hun auto en er af fabriek rijkelijk met ELASKON in het rond werd gesproeid…

In Frankrijk echter, werd heel anders tegen een auto aangekeken, wat natuurlijk logisch is -want genoeg voorhanden- en men na een jaar of wat gewoon een nieuwe ophaalde.

Dat was in de DDR natuurlijk al 12 jaar wachten voordat je er een kon kopen…

Dus hoefde het in FR allemaal niet zo dik en degelijk, dus dunner plaatwerk Wink

Ik heb als ex-P600 rijder je FB pagina ook maar even geliked Smile

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook