Hallo,
ik heb met mijn CX gti t2 lange tijd gesukkeld met een slecht lopende motor, niet alleen stationair (afslaan) maar ook licht inhouden bij constante snelheid. Na systematisch het hele ontstekings- en inspuitsysteem te hebben nagelopen ben ik nu zo ver dat de auto weer fantastisch soepel rijdt: geen enkele hik meer, grote trekkracht bij lage toeren, etc. Belangrijkste probleem was een slechte massaverbinding van de inspuiting. Maar ook de bougies en bougiekabels zijn vervangen en ik heb een gereviseerde luchtmassameter gemonteerd en heb de injectoren ultrasoon laten reinigen. Ook heb ik alle slangen van de inlaat op dichtheid gecontroleerd. Geen halve maatregelen dus. Het enige wat mij nu nog dwars zit is dat het stationair toerental teveel varieert en pas lekker is tegen de 1000 rpm, terwijl de motor toch ook bij 850-900 toeren netjes gelijkmatig moet lopen. Wat kan dit zijn? Ik heb eigenlijk geen idee waar ik het moet zoeken (verdraaien van de mengselschroef maakt niets uit). Kan dit een niet 100% fitte brandstofdrukregelaar zijn?Groet,
Freek
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel
Even een schot voor de boeg maar de GTi T2 eigenaren moeten mij maar afstraffen. De T2 loopt altijd een beetje rommelig stationair, althans de exemplaren die ik gezien/gereden heb, dat hoort bij de motor…
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
hoi Thijs,
Ik kreeg ook al het vermoeden dat dit zo is. Het viel me nog meer op omdat ik laatst in een 2400 GTI reed en die liep zo fantastisch rustig stationair, miste geen slag, en naar mijn idee hoogstens 850 rpm. Ben benieuwd naar de ervaringen van andere gtit2 eigenaren!
Freek
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Het klopt wel een beetje, de gti t2 is altijd een beetje rommelig, maar er zijn gradaties. Mijn remedies tot nu toe, bougies, brandstoffilter, bougiekabels, en ontstekingsmodules. Controleer luchtinlaat traject op lekkages, en de brandstofdruk, en wellicht injectoren laten reinigen en misschien als er kans is op oude bezine drab in de tank, deze compleet filtteren.
Als je dat allemaal gehad hebt, en hij loopt nog steeds niet lekker nog steeds kans op ergens een kapotte sensor….
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Oh en luchtfilter natuurlijk,,,
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
oh… en het brandstoffilter natuurlijk!
dat wordt zo vaak vergeten.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Jaaa…. maar die was ik nou weer net niet vergeten…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Voor de volledigeheid: het brandstoffilter en luchtfilter zijn ook recent vervangen, sensoren zijn ok en zoals jullie kunnen lezen heb ik alle andere genoemde zaken aangepakt. Het enige waar ik aan twijfel is of een slechte brandstofdrukregelaar bij gewone en zware belasting goed kan functioneren en wel problemen kan geven bij stationair. Ik dacht dat het juist andersom is.
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Als ie bijvoorbeeld constant 2.5 bar geeft ipv de stationaire wens voor 2.0bar, dan kan ik me voorstellen dat ie dat niet lekker vindt lopen stationair… maar ik kan me nou niet voor de geest halen of zo’n situatie technisch mogelijk is…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
zou het de luchtmeter kunnen zijn? dat is immers alleen maar een sleepcontact en dat slijt.
Bijna altijd die luchtmeter, blijft een achilleshiel. Maar als het een gereviseert exemplaar is zou dat hem niet kunnen zijn. Die van mij ploft ook vrolijk onregelmatig stationair heeft vermoedelijk ook te maken met de lage compressie. Vind het wel stoer aan de ene kant, de agenten die me laatst aan de kant zetten konden het ook wel waarderen “Hoe hard kan ie?” Zowaar gewoon een waarschuwing, lang leve de CX
Karakter herken je aan de auto…


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
En zouden de injectoren niet slijten? Dat vroeg ik mij laatst ook af voor mijn 2400 GTi. Verstruivers moet op een bepaald moment wel gereviseerd worden en injectoren niet? Een diesel wordt wel heter en werkt iets anders, maar toch.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Ik heb de injectoren door een Bosch service center ultrasoon laten reinigen en tevens is het verstuiverbeeld gecontroleerd. Een specialist heeft hiervoor een testbank. Dit is beter dan klakkeloos vernieuwen.
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Uiteraard, dat bedoel ik dus
Is dus ook gecheckt.
freek schreef:Ik heb de injectoren door een Bosch service center ultrasoon laten reinigen en tevens is het verstuiverbeeld gecontroleerd. Een specialist heeft hiervoor een testbank. Dit is beter dan klakkeloos vernieuwen.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”


















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
probeer eens de luchtomloopklep, een zwart potje tussen wat slangen met een duimdikke diameter, met op de kopse kant een klein vacuum slangetje. (ook die vacuumlsnagetjes goed controleren) Verder zijn de bobines een zwak punt en de klepspeling moet natuurlijk perfect zijn.
Dat een T2 slecht sationair loopt is onzin, een T2 kan perfect stationair lopen
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
even ter herinnering, het probleem doet zich dus alleen voor bij een bepaald toerental. toch? dat zou een aantal dingen al uit moeten sluiten en blijf ik nog steeds de luchtmeter verdenken. de banen versleten bij het 1000 toeren gedeelte.