Hallo,
Ik ben o.a. in het bezit van een CX 25 GTi uit 1984. De laatste tijd doet zich het volgende probleem voor: als de auto een tijdje stil heeft gestaan en ik wil wegrijden, hoor ik in de stuurbehuizing een ratelend geluid, dat een beetje klinkt als een machinegeweer (voor zover ik weet hoe een machinegeweer klinkt). Het duurt maar even en daarna hoor ik geen onbekende geluiden meer; ook het sturen zelf geeft geen problemen. Het geluid zal ongetwijfeld met de DIRAVI te maken hebben, maar kan iemand er misschien iets preciezer over zijn?
geen idee, maar het lijkt me niet goed.
weet je zeker dat het uit het stuurhuis komt?
als je echt ratelende geluiden uit het stuurhuis hoort lijkt het me dat je dat ook moet kunnen voelen in het stuur.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Mischien is het een idee om de certreerplunjer te ontluchten.
De nippel hiervan zit tussen de leidingaansluitingen van de diravi.
Kijk ook even naar de overbrenging tussen stuurhuis en Diravi, met name slijtage van de rubber bussen.

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Re: ratelende besturing
Is het niet je HD regelaar? Die hoor je dan als je de auto start en omhoog komt, maar daarna niet meer.
Rougefurio schreef:Hallo,
Ik ben o.a. in het bezit van een CX 25 GTi uit 1984. De laatste tijd doet zich het volgende probleem voor: als de auto een tijdje stil heeft gestaan en ik wil wegrijden, hoor ik in de stuurbehuizing een ratelend geluid, dat een beetje klinkt als een machinegeweer (voor zover ik weet hoe een machinegeweer klinkt). Het duurt maar even en daarna hoor ik geen onbekende geluiden meer; ook het sturen zelf geeft geen problemen. Het geluid zal ongetwijfeld met de DIRAVI te maken hebben, maar kan iemand er misschien iets preciezer over zijn?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Re: ratelende besturing
ernst23 schreef:Is het niet je HD regelaar? Die hoor je dan als je de auto start en omhoog komt, maar daarna niet meer.
Bedankt, maar het geluid is niet het gewone tikken van de regelaar; het komt echt van heel dichtbij en zeer hard.
Rougefurio schreef:Hallo,
erikkuiper schreef:
geen idee, maar het lijkt me niet goed.
weet je zeker dat het uit het stuurhuis komt?
als je echt ratelende geluiden uit het stuurhuis hoort lijkt het me dat je dat ook moet kunnen voelen in het stuur.
Bedankt, je voelt het ook wel even in je stuur. Het duurt trouwens nog geen seconde en daarna is alles normaal.
Piet Visser schreef:Mischien is het een idee om de certreerplunjer te ontluchten.
De nippel hiervan zit tussen de leidingaansluitingen van de diravi.Kijk ook even naar de overbrenging tussen stuurhuis en Diravi, met name slijtage van de rubber bussen.
Bedankt, hier kan ik wel wat mee, denk ik.
Hoi,
Sinds kort heb ik hetzelfde euvel. Een korte ratel in het stuur bij het wegrijden (alleen als de auto bijvoorbeeld langer als 2 dagen heeft stilgestaan). Na de eerste stuurbeweging is het verdwenen en komt ook tijdens het rijden niet meer terug.
Een vraagje aan diegene die dit onderwerp heeft geplaatst:
Heb je inmiddels al kunnen achterhalen wat er bij jou aan de hand was?
Alvast bedankt voor de reactie!
Groet,
Marcel
(p.s. mijn wagen gaat volgende week naar de garage; wellicht kunnen zij e.e.a. verklaren).
Déesse - Alleen de naam al…...
Ik heb hetzelfde gehad, ook na lang stil staan. Eerst nadat de auto uit de winterstalling kwam en later nog eens na een dikke week stilstaan. Volgens mij is het een tijdelijk tekort aan LHM, doordat alles leeggelopen is terug naar het reservoir. Merk verder niks en is volgens mij niks belangrijks.
Controleer wel even het niveau van de LHM (in de hoogste stand). Misschien is dat wat aan de lage kant.
Hoi,
Sinds kort heb ik hetzelfde euvel. Een korte ratel in het stuur bij het wegrijden (alleen als de auto bijvoorbeeld langer als 2 dagen heeft stilgestaan). Na de eerste stuurbeweging is het verdwenen en komt ook tijdens het rijden niet meer terug.
Een vraagje aan diegene die dit onderwerp heeft geplaatst:
Heb je inmiddels al kunnen achterhalen wat er bij jou aan de hand was?
Alvast bedankt voor de reactie!
Groet,
Marcel
Hallo Marcel,
Sorry voor deze late reactie: ik heb het forum een tijdje niet geraadpleegd. W.b. de oorzaak van het geratel: ik heb het advies van Piet Visser opgevolgd (centreerplunjer ontluchten) en sindsdien heb ik het geluid niet meer gehoord. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de laatste tijd bijna niet met de auto heb gereden; ik weet dus niet zeker of het probleem echt is opgelost.
Groeten,
Rougefurio