hi net nieuw hier,hallo, toch maar is eindelijk me hier geregistreerd.
....en nu zit ik dit lijkwit te typen.
FF het verhaal kort door de bocht…...
Mijn bx staat nu bij de garage. Hij heeft net een nwe octopus gekregen(na spitten hier weet ik nu de naam). Kosten…. teveel(rond de 300 met btj pech)
Het geval was dat hij met zn buikje op de grond hing en alle LHM er net zo hard weer uitging als erin. Bleek dus die leidingen.
Ik heb hem laten ophalen en naar de garage laten brengen.
Hij moet ook gekeurd worden. Is te laat door alle gedoe dat ik niet wist wat ik ernou mee aan moet.
Dus ik werd daarstraks opgebeld door de garage dat deel 1 klaar is.
Deel 2 is de keuring….
(kosten bovenop dat remslangenverhaal 500eurie(maar kans ook op minder ))
Daarvoor moet gebeuren:
* de remblokken achter(na enige doorvraag toch niet echt nodig)
* remblokken voor (na doorvraag nietzo duur rond de 35 eurie(??))
* ja nu komt het… stuurhuis hoes, stuk, lekt olie uit, gaat veel tijd inzitten.Hij moet het stuurhuis laten zakken blahblahblah..veel werk, veel loon blahblahblah…
Dus het kosten plaatje kan rond de 500 komen.
Kijk ik kan dat allemaal zelf niet en weet er ook niet zoveel van, maar klopt dit plaatje wel???
het is wel errrrug veel geld allemaal.
Ik ben dr daar uiteindelijk tegen de 800 eurie kwijt aan reparaties, APKkeuring etc en nog meer flauwe kul.
En ja das altijd goedkoper dan een nwe auto.
Er is inmiddels al zoveel vevangen aan die bak.
Ik zie het ff niet meer zitten, ik heb ff een hart onder de riem nodig.
Enige suggesties of dit teveel is aan kosten.
Of enig idee waar ik terecht kan voor ik ja zeg tegen deze garage.
(maar alstie rijd is het zoooo fijn, ik ben wel gek op die rotbak)
Herkenbaar…. had eigenlijk precies hetzelfde met m’n TGI. Nu had ik hem voor weinig gekocht en er veel geld aan uitgegeven om hem weer helemaal top te krijgen. Het is altijd een afweging. Zelf vind ik dat je kosten iets meevallen, maar valt altijd tegen. Een BX is gewoon duur, omdat er veel aan gedaan moet worden. Een techneut ben ik niet, maar ik heb zelf veel aan de auto gedaan. Kijk anders even in andere draadjes ter inspiratie. Kijk ook even bij andere garages. Er zijn goedkope alternatieven. Hegru bijvoorbeeld in Veldhoven, maar dat is een eind fietsen voor je . Wat is de verdere staat van je BX?
Neem eens goed de tijd om een goede beselissing te maken. Er zijn hier zat mensen die je een goed advies kunnen geven. We willen ten slotte allemaal dat er zoveel mogelijk BX’en op de weg blijven.
Succes. Ik denk als je garage dit allemaal heeft uitgevoerd je weer een fijne auto hebt, je zegt immers dat er al veel aan vervangen is.
EDIT : Welkom trouwens!!
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
Hoi Makker,
jammer van die onvoorziene kosten natuurlijk.
Voor die prijs heb je wel geen andere wagen die in betere staat is dan die van jou, maar feit is dat ‘t geen bodemloze put moet worden.
Heb altijd voor mezelf het volgende voorgehouden:
Van zodra de all-in kostprijs/km hoger is dan 0,25euro, dan doe ik de wagen onherroepelijk de deur uit.
Dit geldt natuurlijk voor een wagen zoals deze van jou, dus zonder dure cascoverzekering.
Als je de wagen in ongerepareerde staat van de hand moet doen, moet je de BX laten gaan voor een paar kratten pils, en eigenlijk zou dat ook zonde zijn.
Op vroegere ZX (5ton) kwamen verwachte kosten (4 banden, distri-riem, groot onderhoud, ...) en heb de auto daarom de deur uitgedaan voor 400euri.
Probeer zeker te voorkomen dat je garage er een splinternieuw en duur stuurhuis gaat inlepelen ; een goed 2ehandsstuk kan in principe ook nog enige (lange?) tijd mee…
Denk er eens rationeel over na zou’k zeggen…
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
Re: beetje witjes door hoge kosten
slszbx schreef:(maar alstie rijd is het zoooo fijn, ik ben wel gek op die rotbak)
En daar gaat het toch uiteindelijk om…
Ich bin ein Breaker
dank u voor zoveel medeleven
tja dat over als ik hem nu weg doe ik, er ook geen drol voor krijg, had ik ook aan gedacht..plus al die kosten die ik er al aan gehad heb zou dat erg zonde zijn.
Ik heb deze gekregen in 2000 voor niets. Ik helemaal happy. Mijn vorige wagen was een Acadiane en voor de rest wat in eendjes rond gecrosst.
Dus ik voelde me al helemaal groeien in zo’n grote bak alleen mijn portemonne groeide niet, want na 1 maand rijden trapte ik door de remmen heen en heb ik er hele nwe remleidingen van voor naar achter onder laten zetten.
Maar goed nog vele dingen meer zijn gerepareerd
(en ze zijn ook errrrrrug blij met me bij de ANWB.(BX de schrik van iedere wegenwacht ))
Veldhoven…ja laat ik daar nou echt heel erg vaak komen…maar met een ongekeurde bak de weg op….niet zo goed idee…maar ik onthou deze zeker..


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Jay2 schreef:Een BX is gewoon duur, omdat er veel aan gedaan moet worden.
Een BX is goedkoop in onderhoud. De meeste mensen met nieuwere wagens brengen per jaar veel meer naar de dealer voor onderhoudsklussen. Daarnaast hebben ze een afschrijving waar jij misschien zelfs wel een jaar van kunt tanken.
Nee, een BX is goedkoop.
Dat een bepaalde uitgave soms zuur is, tja, da’s logisch. Maar leer dit te relativeren. Een auto kost geld, soms veel geld. Hiervan zie je niets terug in de waarde van de auto, je krijgt er enkel vele fijne kilometers voor terug. Dit moet je volledig los zien van de waade van de auto, elke auto heeft dat namelijk.
En met een beetje creatieviteit kunnen deze kosten bij een BX lager uitvallen dan menig nieuwerwets voertuig. Dit mede doordat vele onderdelen goed, goedkoop gebruikt voorhanden zijn. En tja… zelf vieze handen krijgen helpt natuurlijk!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
ik weet niet hoe je gedurende het jaar met je auto omspringt, maar het is en blijft een feit, dat servicebeurten het behoud van je auto zijn.
laat die service beurten gewoon gebeuren en dan zie je optijd wat er vervangen moet worden.
daarmee worden de kosten ten eerste niet op één hoop, lees vlak voor de keuring, gegooid en weet je in wat voor staat je auto is gedurende het jaar.
vanuit frankrijk kunnen we weinig voor je betekenen, dat is nog verder fietsen dan veldhoven, maar mijn tip bij jou in de buurt blijft toch wim struijk in bergschenhoek.
vakman die niet duur is in onderdelen.
succes.
Bij het vervangen van beide octopussen van mijn BX mocht ik bij de Hegru €310,- afrekenen (dit was overigens keurig vantevoren afgesproken hoor!). Het vervangen van de grote octopus kosste me €190,-, het vervangne van de kleine octopus €120,-. Dus de prijs van jouw octopussen kan wel aardig realistisch zijn.
Maarruh, als jij je BX weg doet en er een andere voor koopt, hoeveel beter is die dan ? Als je nu even diep adem haalt en je bankrekening leeg trekt, heb je een BX waarvan je weet wat wanneer vervangen is en die (hoogstwaarschijnlijk) goed is. Als je een andere BX koopt moet je dat maar zien ... Daarbij heb je als ik me niet vergis garantie op reparaties. Als jij particulier een BX koopt dan heb je garantie tot je de contactsleutel om draait ...
Schijt aan originaliteit.
slszbx schreef:...maar met een ongekeurde bak de weg op….niet zo goed idee…maar ik onthou deze zeker..
Ik weet niet wanneer de apk is afgelopen, maar heb uit de mond van een agent gehoord dat er de eerste 2 weken niet moeilijk over gedaan wordt…
FutureBXChicdriver schreef:slszbx schreef:...maar met een ongekeurde bak de weg op….niet zo goed idee…maar ik onthou deze zeker..
Ik weet niet wanneer de apk is afgelopen, maar heb uit de mond van een agent gehoord dat er de eerste 2 weken niet moeilijk over gedaan wordt…
Maar dat verschild per agent…..
Test
Je zou niet de eerste zijn die een paar 100 km rijdt naar de Hegru. Toch klinken de reparaties die je noemt niet als buitengewoon gecompliceerd.
Octopussen (al uitgebreid besproken), stuurhoes (geen fijne klus maar voor een specialist prima te overkomen), APK, verder onderhoud.
Enige lastige voor je is nu wel dat je met die lekkende BX vast staat bij die garage.
Remmen zijn natuurlijk wel wezenlijk onderhoud, maar ijb de achterremmen is niet zoveel sprake van slijtage. Meestal gaan ze vastzitten.
Kortom: ik weet nog te weinig om te beoordelen of rond de 800 totaal zinnig is. Maar als die 300 EUR alleen is voor de grote octopus (wat ik vermoed) dan is het zeker niet echt goedkoop.
Wat het probleem bij de BX is: het onderhoud kost een godsvermogen in relatie tot de waarde van de auto. Maar je kan beter redeneren: hoe lang kun je met dat uitgevoerde onderhoud vooruit. Daarnaast heb je geen afschrijving meer dus mag het nog wel wat extra kosten ook t.o.v. bijna nieuwe auto’s.
Thijsvandebles schreef:FutureBXChicdriver schreef:slszbx schreef:...maar met een ongekeurde bak de weg op….niet zo goed idee…maar ik onthou deze zeker..
Ik weet niet wanneer de apk is afgelopen, maar heb uit de mond van een agent gehoord dat er de eerste 2 weken niet moeilijk over gedaan wordt…
Maar dat verschild per agent…..
Ben zelf aangehouden met afgelopen apk, hij zij dat “er” de eerste 2 weken niet moeilijk over wordt gedaan. Of heb jij andere ervaring?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
volgens mij is die octo al gedaan. hoeft alleen nog remblokken voor en die stuurhuishoes.
doordat er nu al een en ander aan gebeurd is, zou ik de rest ook maar even laten doen. vraag nog even wat prijzen omtrent die stuurhuishoes bij andere garages en maak dan je keus waar je naartoe gaat. remblokken zullen overal eenzelfde soort prijs hebben.
nogmaals, ik raad zelf wim struijk aan.
...Ik kom net me BX van garage vandaan… à 385,56
*retourleiding hydrolic 121,-.
*aansluit/bevestigings nippels 9,60
*lhm 28,40
*de- en montage 165,-
*+ btw
Ik heb het idee dat het maar over één octopus gaat als ik in de klep kijk.
erg zuur.
De man kon het plaatje van de volgende kosten(apk) niet lager krijgen…en dan wist ie ook niet eens zeker of er niet nog wat bij kwam…
mijn gezicht stond op storm…
Het ging TOCH OOK wel over remblok achter, waren erg ingesleten zei hij….
en rem voor…
...tja…
Waarna hij zich afvroeg wanneer er voor het laatst onderhoud aan BX gedaan was..
....3maanden terug….“nwe” uitlaat en nwe bougies en nog wat puntjes…
Het stuurhuis hoes was niet aan flarden maar wel gescheurd, waarop ik zei dat er ook lijm bestond waarmee dat verholpen kan worden…maar de man zei dat het niet rendabel was voor keuring….Hij moest alles loshalen en dat is veel werk…
...dat snap ik… tis ook veel geld ...
dus ik heb BX maar meegenomen zonder APK om is even verder te overdenken wat te doen. Is ie iig daar weg.
‘Stop’ lampje brand nog steeds en koelvloeistoflampje(het emmertje met de golfjes zoals mijn zoontje zegt)
maar schijnbaar te maken met kapot sensor(?) volgens garageman.
BX stuurt ook nog zwaar.
Ik weet het gewoon niet meer.
Ik heb net natuurlijk wel weer zo’n 400 erin gepompt, stoppen is waanzin nu.
garagestmarien schreef
maar mijn tip bij jou in de buurt blijft toch wim struijk in bergschenhoek.
vakman die niet duur is in onderdelen.
Is hij ook te betalen als ik stuurhuis etc laat daar repareren denk je?
Ik ga morgen maar is rond bellen.
Ik moet wel naar Veldhoven dit weekend…
Die APK is al meer dan 2 weken… door verschillende omstandigheden…
Ik ga zo eerst maar is een borrel pakken en er een nachtje over slapen
....om vervolgens wakker te worden met nog steeds hetzelfde probleem
alleen eentje minder en wat meer erbij hahahahah
slszbx schreef:
Ik moet wel naar Veldhoven dit weekend…
Die APK is al meer dan 2 weken… door verschillende omstandigheden…
Ik persoonlijk zou het risico nemen en naar Hegru rijden (als dat nog mogelijk is). Van alles wat ik tot nu toe heb gehoord is dat meestal wel de goedkopste en ze hebben de kennis in huis.
Let wel dat de Hegru niet (meer) op zaterdag open is bij mijn weten. Ik heb er echt goede ervaringen mee. Je had je auto voor niets zei je? Dat nuanceert het weer een beetje hoop ik…. Hou ons op de hoogte en geniet van je borrel!
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)