Dames, heren
omdat ik steeds enge verhalen hor over de smering van de HD pomp met lhm en ik bij de vele draadjes over de hydroliek niet echt een concreet antwoord vindt de vraag:
ik ga mijn HD pomp vervangen. Het lijkt me een eenvoudinge klus, waar moet ik opletten? onlucht/vult het ding zichtzelf en hoe krijg ik er de eerste LHM in?
tanx.
.komma
Als je gaat opstarten dien je de aanzuigleiding (rubberleiding van pomp naar voorraadvat te vullen met LHM. Daarna onmiddellijk terug aansluiten op het vat zodat pomp niet droog komt te draaien. Daarna (laten) ontluchten





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ontluchten: ontlastschroef op drukregelaar open laten terwijl pomp draait. Intussen kijk je in het vat totdat je een mooie LHM-stroom ziet terugkomen. Nu kun je de ontlastschroef dichtdraaien (evt motor even afzetten) en klaar!
Fluidphreak:
Ontluchten: ontlastschroef op drukregelaar open laten terwijl pomp draait. Intussen kijk je in het vat totdat je een mooie LHM-stroom ziet terugkomen. Nu kun je de ontlastschroef dichtdraaien (evt motor even afzetten) en klaar!
Waar zit (de ontlastschroef op) de drukregelaar van een 23ie BVH ???
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik dacht links van het blok ergens bij de versnellingsbak.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Heb zelf geen 23ie bvh, maar als je de leiding vanaf de HD pomp volgt moet je bij de regelaar uitkomen. Dan zoek je daarop een zeskantbout nummer 12 die niets lijkt te doen.
Je zult deze sowieso moeten losdraaien (let op: slechts een halve slag) om het systeem drukloos te maken voordat je de pomp vervangt.
Toevallig afgelopen week de HD-pomp (21H) vervangen door een gereviseerde van Citrotech.
Wij hebben de DS in de laagste stand gezet, wij hebben NIET ontlucht (wij konden eerlijk gezegd de ontlastschroef niet vinden ops: ), de pomp verwijderd (geen probleem), de nieuwe pomp gemonteerd (maar vooraf gevuld met LHM omdat wij op de cursus Hydraulique geleerd hadden dat de pomp niet zelfaanzuigend was), toen de LHM uit het vat laten lopen en het filter schoongemaakt, opnieuw met LHM gevuld, starten, lopen…....en alles werkt perfect
.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Slang naar pomp vooraf met LHM vullen is een prima idee, maar…. het is echt beter/veiliger om de ontlastschroef los te draaien. Bovendien maakt dit dus het opstarten van de pomp veel makkelijker zonder kans op schade aan de pomp.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je hebt kans op lucht in je remsysteem, merk je aan reactietijd en sissen als je remmen aanspreekt. Moet je toch je remmen ontluchten












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
belangrijk: de lHD eiding niet vast draaien voordat je de pomp vsnaar hebt gespannen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:voordat je de pomp vsnaar hebt gespannen.
Hangt er trouwens maar ‘losjes’ bij, die V-snaar.
Garage Sanders liet weten dat dit gebruikelijk is, snaar hoeft maar weinig kracht over te brengen om de pomp te laten draaien (is de redenatie), maar ik overweeg er toch maar een nieuwe op te zetten. Hadden wij eigenlijk meteen moeten doen…....maar ik had geen snaar bij de hand .
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zolang hij niet slipt / piept is het goed.
Hallo, Ik ben ook waterpomp / snaren aan het vervangen.
En wil ook de LHM-leiding eerst drukloos maken.
Heeft er iemand een Foto met daarop de LHM-onlast schroef?
Schijnbaar kan niet iedereen hem vinden! (en dus ik ook niet)...
Bedankt!
Hij is over het algemeen vrij simpel te vinden, de HD regelaar weet je te vinden? Die zit (bij mij in ieder geval) aan de inlaat kant, onder de benzinepomp (die is weer makkelijk te vinden door benzine leidingen te volgen).
Aan de HD regelaar (te herkennen aan de voorraadbol) zit een bout aan de zijkant, deze lijkt niks vast te bouten. De as van de bout is horizontaal (de kop van de bout steekt dus richting het bestuurdersspatscherm). Op de HD pomp zitten geen andere duidelijke bouten van deze maat, dus het kan niet fout gaan Als je deze ontlastschroef losdraait zul je een ge"sis” horen, dit is de LHM uit de voorraadbol die naar het vaatje sjeest.








Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Met een zaklamp vindt je ‘m wel. Op de HDR, onder de dynamo.
Met een steeksleutel 12 kan je er net bij. Halve slag losdraaien.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Positie HD regelaar bij een injectie is aan de voorkant, onder de radiateur, tegen de bak aan. Als je de hele koelluchtunnel uitbouwt, zie het ding gelijk zitten. Of, als je er zo vaak bij moet als ik ()meen te moeten), laat je de onderste 4 schroeven van die tunnel (die houden het alu gedeelte op zijn plaats) weg, en kun je dat deel eenvoudig zo ver opzij schuiven, dat je op de tast die schroef weet te vinden.
Daarvoor gebruik ik bij voorkeur ringsleuteltje 12, dat past allemaal net, met al die andere kleine HD leidingkjes in de buurt….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!