1 van de 19
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Smurfenolie.
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 16 juli 2007 01:09 AM

Hallo, hiedroliekers,

Onderstaand stukje heb ik gekopieerd van de site van Renard.
Zijn er ervaringen met dat spul?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en kan er niet zo veel over vinden, de 1 zegt dat als het zo goed zou zijn zou het door Citroën al lang gebruikt zijn, de ander (wuppie) gooit een halve liter van een ander goedje bij zijn LHM.

Wat is wijsheid?

Ik weet wel dat LHM niet zo schraal is als LHS, maar iedere verbetering is natuurlijk meegenomen.

Wat zijn de ervaringen? En, wat belangrijker is, is het de moeite waard om over te stappen naar deze smurfenolie?


Hydrauliek
Renard heeft jarenlange ervaring in het onderhouden van het hydraulische systeem dat bij diverse typen Citroën voorkomt. Ze hebben hiervoor dan ook alle gespecialiseerde testapparatuur in huis.

Niet alle Citroën rijders zijn tevreden over dit hydraulische systeem omdat het slijtage en lekkages zou veroorzaken. Maar volgens Renard worden deze klachten meestal veroorzaakt door slecht onderhoud of door het gebruik van minder geschikte hydraulische olie.


Blauwe olie
Bij Renard gebruiken ze een bijzondere hydraulische olie, die ze de eenvoudige naam “blauwe olie” hebben gegeven. Het is een bestaand product van een bekend merk.

Deze blauwe olie heeft betere smerende eigenschappen dan LHM; vooral bij lagere temperaturen, maar ook bij hogere temperaturen. Dit voorkomt veel slijtage aan de pomp, ventielen en regelaars van het hydraulische systeem. Verder is de blauwe olie iets dunner dan LHM, waardoor de auto bij het starten sneller omhoog komt en tijdens het rijden beter stuurt en veert; vooral bij lagere temperaturen.

Klanten die eenmaal met deze blauwe olie hebben gereden, zijn erg enthousiast. Op de diverse Citroën internet forums kom je veel positieve reacties tegen.


Antwoorden op veel gestelde vragen over ‘Renards’ blauwe olie

  * Blauwe olie is mengbaar met LHM omdat beide een minerale basis hebben.
  * Blauwe olie is, volgens Renard, beter dan LHM omdat de blauwe olie uit een betere basisolie is samengesteld dan LHM. Wat betekent dit precies:
      o Minerale olie bestaat voor een gedeelte uit ‘basisolie’ en voor een gedeelte uit ‘toevoegingen’ zoals anti-slijtage, anti-schuim en anti-oxidant.
      o Elke minerale olie vervalt binnen een bepaalde periode naar zijn ‘basis’. Dit is mede afhankelijk van het gebruik. Simpel gezegd betekent dit dat de ‘toevoegingen’ uitgewerkt raken. Dus hoe beter het basisgedeelte van de minerale olie (wat het geval is bij de Blauwe olie), hoe langer de olie meegaat. D.w.z. hoe langer de olie haar werk goed blijft doen en hoe minder snel deze vervangen hoeft te worden.
  * Blauwe olie heeft geen enkel negatief effect op de afdichting in het hydraulisch systeem en het leidt dus niet tot lekkages. Dit is gebaseerd op 14 jaar ervaring en vele liters van deze blauwe olie.


Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 16 juli 2007 01:58 AM
  [ # 1 ]

Is smurfenolie goedkoper of duurder dan LHM ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 16 juli 2007 12:13 PM
  [ # 2 ]

Ik heb er geen ervaring mee, maar wat ik er zo over heb gelezen is het lood om oud ijzer. Het belangrijkste is dat je je systeem goed onderhoudt door 1x in de zoveel tijd eens een paar 1000km met hydraurincage te rijden en tussendoor je LHM netjes op tijd te verversen. Aan toevoegingen ed zou ik niet beginnen.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 16 juli 2007 12:38 PM
  [ # 3 ]

Mijn ervaring is erg positief! De BX en Xantia Diesels die ik ooit had werden wegens enorme tevredenheid bij Renard onderhouden (zou ik nog steeds doen als ik diesel zou rijden trouwens!) en waren natuurlijk voorzien van de blauwe saus. Dit is geen additief oid maar het is ter vervanging van de LHM in het hele systeem dus. Samen met wat andere subtiele aanpassingen (o.a. opgeboorde bollen) zorgde het ervoor dat mijn BX - en later de Xantia - bijna zo goed veerde als een DS. Echt een enorm verschil! Mocht er eventueel een lek optreden kun je bijvullen met LHM (maar dan wel weer snel laten vervangen door die blauwe meuk hè Wink ). Er zijn gewoonweg geen minpunten! Doen!

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 16 juli 2007 12:40 PM
  [ # 4 ]

O ja, enne… ik heb geen aandelen Renard Very Happy ben alleen enthousiast!  Cool

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 16 juli 2007 12:45 PM
  [ # 5 ]

1x in de zoveel tijd eens een paar 1000km met hydraurincage

Daar zou ik toch wel voorzichtig mee zijn.
Je kunt dan juist vuil losmaken wat ineens op andere plekken gaat zitten waar je het niet wilt. (“antizinkkleppen”)
Als je gewoon elke 60000 km. je LHM/blauw bloed ververst is het m.i. niet nodig om je systeem te spoelen.

Jeroen

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 16 juli 2007 01:08 PM
  [ # 6 ]

Er is trouwens al best veel geschreven over die blauwe olie.

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 16 juli 2007 01:54 PM
  [ # 7 ]
toniclight schreef:

1x in de zoveel tijd eens een paar 1000km met hydraurincage

Daar zou ik toch wel voorzichtig mee zijn.
Je kunt dan juist vuil losmaken wat ineens op andere plekken gaat zitten waar je het niet wilt. (“antizinkkleppen”)
Als je gewoon elke 60000 km. je LHM/blauw bloed ververst is het m.i. niet nodig om je systeem te spoelen.

Jeroen


Ik heb er alleen maar positieve ervaringen mee.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 16 juli 2007 02:18 PM
  [ # 8 ]
Serge schreef:
toniclight schreef:

1x in de zoveel tijd eens een paar 1000km met hydraurincage

Daar zou ik toch wel voorzichtig mee zijn.
Je kunt dan juist vuil losmaken wat ineens op andere plekken gaat zitten waar je het niet wilt. (“antizinkkleppen”)
Als je gewoon elke 60000 km. je LHM/blauw bloed ververst is het m.i. niet nodig om je systeem te spoelen.

Jeroen


Ik heb er alleen maar positieve ervaringen mee.

Garage Renard raadt het af.
Mijn eigen ervaring zijn niet zo geweldig. Op aanraden van Chyparse heb ik een paar jaar geleden ook spoelolie gebruikt. Sindsdien zakt mijn Xantia na een poosje door de hoeven, daarvoor bleef de auto altijd op hoogte. Of het nu echt door die spoelolie komt weet ik natuurlijk niet 100% zeker.
Ik zou het alleen maar gebruiken wanneer je veerproblemen hebt en deze niet opgelost zijn na een LHM wissel.

Jeroen

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 juli 2007 02:26 PM
  [ # 9 ]

Op de een of andere manier krijg ik toch vaak het vermoeden dat ik als een van de weinigen nog nooit echt veerproblemen heb gehad. Naar mijn idee kun je met nogmaal onderhoud (vervangen en spoelen) vrijwel probleemloos genieten. Ik voel er weinig voor om aan een perfect werkend systeem veranderingen aan te brengen.
Smurfenolie lijkt allemaal leuk, maar ik zie de voordelen er nog niet echt van in. Ik las dat de verversingsinterval vergelijkbaar is met die van LHM, terwijl het schijnbaar toch langer zijn goede eigenschappen vast houdt.
Dus of de verversingsinterval van LHM is te ruim genomen, of de versmurfingsinterval is te krap genomen. Of de intervallen kloppen en het smurfenolie-eigenschapverhaal klopt niet….

Om nog even op LE zijn opmerking terug te komen, hoe duur is het eigenlijk per liter?

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 16 juli 2007 02:30 PM
  [ # 10 ]

spoelen

Weet dus niet of je spoelen tot het normale onderhoud moet rekenen. Citroën geeft dat niet aan dacht ik.
Gewoon op tijd verversen en de filters schoonmaken moet toch voldoende zijn?

Jeroen

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 juli 2007 02:35 PM
  [ # 11 ]
toniclight schreef:

spoelen

Weet dus niet of je spoelen tot het normale onderhoud moet rekenen. Citroën geeft dat niet aan dacht ik.
Gewoon op tijd verversen en de filters schoonmaken moet toch voldoende zijn?

Jeroen

Door volledig te verversen, ontkom je niet aan een beetje spoelen.
Alleen het vat leeg kiepen en de inhoud vervangen is naar mijn idee onvoldoende.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 16 juli 2007 02:41 PM
  [ # 12 ]

wat ik me afvraag is hoeveel van de mensen hier die smurfenolie gebruiken.

spoelen.
ik spoel niet, heb niet gespoeld en zal het ook nooit doen. het hydraulische systeem pompt alles altijd al rond, het is een actief systeem, niet als het conventionele remsysteem dat altijd stilstaat. de hoeveelheid olie die uiteindelijk zijn werk verricht en in de leidingen zit is zo weinig, dat spoelen van je tank en vervangen van de olie gewoon genoeg is.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 16 juli 2007 02:47 PM
  [ # 13 ]
garagestmarien schreef:

wat ik me afvraag is hoeveel van de mensen hier die smurfenolie gebruiken.

Ik heb het er wel eens in gehad. Volgens mij gewoon een prima LHM vervanger, maar de voordelen waren nu ook weer niet zo direct merkbaar dat ik enige verschil merkte toen er door omstandigheden (geen smurfenolie bij de hand) weer gewone LHM in moet.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 juli 2007 02:48 PM
  [ # 14 ]
garagestmarien schreef:

spoelen.
ik spoel niet, heb niet gespoeld en zal het ook nooit doen. het hydraulische systeem pompt alles altijd al rond, het is een actief systeem, niet als het conventionele remsysteem dat altijd stilstaat. de hoeveelheid olie die uiteindelijk zijn werk verricht en in de leidingen zit is zo weinig, dat spoelen van je tank en vervangen van de olie gewoon genoeg is.

Heb je hier wel eens gelezen hoeveel een klein spoelbeurtje uit kan maken? Trouwens, met jou filosofie hoef je een conventioneel systeem nooit te spoelen. De totale hoeveelheid die daarbij in het systeem zitten is ook weinig en ik denk redelijk vergelijkbaar met de hoeveelheid stilstaande LHM bij een HP-wagen.
Maar goed, juist daar waar de LHM niet rondgepompt wordt, wil je geen problemen hebben. En het is betrekkelijk weinig werk, en als je het zelf doet, dan valt het helemaal mee.
Zo zie je maar, dat de door de particulier onderhouden BX er soms beter aan toe is dan eentje die trouw naar de garage is geweest en alle stempels in zijn boekje heeft staan.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 16 juli 2007 02:50 PM
  [ # 15 ]

Alleen het vat leeg kiepen en de inhoud vervangen is naar mijn idee onvoldoende.

Die mening deel ik niet Wink
Wat wel aan te raden is om je remmen “te bleeden”. Het schijnt dat het LHM in deze doodlopende leidingen niet circuleert dus ook bij een LHM verversing niet ververst wordt.

Jeroen

Profiel  
 
 
1 van de 19
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook