Brandstof probleem 19 D 2004
Sleutel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 05-07-2007

Gepost: 16 juli 2007 01:25 AM

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en heb een vraag omtrent een berlingo 19D

Voordat ik allemaal akelige dingen naar me toe geworpen krijg,
wil ik even zeggen dat ik de zoek funktie al gebruikt heb.
Maar niet een andwoord op mijn vraag heb kunnen vinden.

Een familie lid van me heeft het probleem dat de motor van zijn berlingo plotseling begint in te houden en zelfs af te slaan.
Nu heb ik ondekt dat er lucht in de zuigleiding zat.
Heb gezocht naar een lekkage, maar niet kunnen vinden.
Toen voor de zekerheid maar 5 liter diesel er bij geknikkerd, en toen was het probleem over.
Alleen het rare is, dat op het moment van het probleem.
De brandstof meter nog een 1/3 aangaf en hij nog maar 650km gereden had ipv de 900 die hij er normaal mee kon doen.

Nadat die 5 liter weer verbruikt waren deed het euvel zich dus weer voor.
Toen hebben we helemaal afgetankt, en ging er maar 42 liter bij Confused
Dat wil dus zeggen dat er nog 18liter in de tank zit.

Ik weet niet hoe de aanzuig situatie in de tank is,
maar kan het zijn dat er bvb een zuig pijpje is afgevallen/gebroken?

Of heeft iemand dit probleem ook al eens gehad?

Wie in bovenstaande tekst fouten vind,... mag ze houden.. !

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 juli 2007 11:46 AM
  [ # 1 ]

Om te beginnen welkom Razz

Afslaan en stotteren van een diesel is meestal lucht.

Wat is het bouwjaar van de Berlingo, als het 98 of eerder is, dan heb je een XUD9 motor.
Het terugslagklepje in het handopvoerpompje (knijpballetje) wil weleens problemen geven waardoor de brandstof terug de tank instroomt.

Kijk ook eens even naar dit topic om uit te sluiten dat je last heb van het nieuwe type brandstoffilter.

Profiel  
 
Sleutel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 05-07-2007

Gepost: 16 juli 2007 09:29 PM
  [ # 2 ]
ZX1.4i schreef:

Om te beginnen welkom Razz

Afslaan en stotteren van een diesel is meestal lucht.

Wat is het bouwjaar van de Berlingo, als het 98 of eerder is, dan heb je een XUD9 motor.
Het terugslagklepje in het handopvoerpompje (knijpballetje) wil weleens problemen geven waardoor de brandstof terug de tank instroomt.

Kijk ook eens even naar dit topic om uit te sluiten dat je last heb van het nieuwe type brandstoffilter.


Hallo, bedankt voor je andwoord Very Happy
Maar het filter is het niet.
Het probleem begint pas als de tank 2/3 leeg is.
Kan het niet een probleem in de tank zijn, bvb een afgevallen zuigslang/pijpje?
Ik kan in de motor ruimte geen lek vinden, en als hij naar buiten lek zou zijn,
dan moet je dat toch kunnen zien/ruiken dacht ik zo?
Of zie ik nog wat over het hoofd?
Ik heb het gevoel dat hij de laatste 18 liter niet meer uit de tank kan krijgen.

Hij is trouwens van 2004.

Wie in bovenstaande tekst fouten vind,... mag ze houden.. !

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 juli 2007 06:38 AM
  [ # 3 ]
Sleutel schreef:

Ik heb het gevoel dat hij de laatste 18 liter niet meer uit de tank kan krijgen.

Hij is trouwens van 2004.

Vreemd probleem, waardoor de laatste 18L er niet uit wil Confused
Heb je dit probleem al bij een dealer voorgelegd, misschien is het wel iets heel simpels.

Bouwjaar 2004 is een DW8 motor, omslagpunt van XUD9 naar DW8 is ergens in 99 geweest.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 17 juli 2007 03:58 PM
  [ # 4 ]

Zit die dieseltank ook onder de achterbank zoals bij de meeste citroën’s?Dan zou ik daar eens gaan kijken,of je geen deksel of dop vind,waar je aan de aanzuigleiding kan komen.
En dan dit demonteren.
Zo kan je de vlotter en aanzuigleiding controleren! heb je dat balletje ook gekontroleerd, voor als je de tank hebt leeg gereden? als die terugslagklep blijft hangen,kan het zijn,als de tank voldoende leeg is ,dat de bandstof terug in het reservoir beland!
Kan je de leidingen volgen tot aan de tank?

Profiel  
 
Sleutel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 05-07-2007

Gepost: 18 juli 2007 10:24 PM
  [ # 5 ]
Keezx schreef:

Hier vergis je je, de brandstofleidingen staan onder onderdruk in bedrijf (inspuitpomp zuigt aan) , hierdoor vind je een lek vrijwel niet, er wordt lucht mee naar de pomp gezogen en daar beginnen de problemen.
Zit er geen doorzichtig stuk slang voor de pomp?
Maakt het wel heel erg duidelijk….

Maar wanneer de motor niet draaid, dan heb je ook geen onderdruk meer in de zuigleiding…..toch?
En dan zou je dat toch op een gegeven moment moeten kunnen ontdekken?

Vanaf het schutbord is er een stuk doorzichtige zuigleiding naar het filter.
Daar zie ik dus de luchtbellen verschijnen.(richting het filter)
Het lijkt mij dus dat het probleem ergens tussen tank en motorruimte zit.
Vandaar mijn vraag hoe de situatie in de tank is.

ZX1.4i schreef:

Heb je dit probleem al bij een dealer voorgelegd, misschien is het wel iets heel simpels.

Dat heb ik gedaan, maar die wist het ook niet.
Vandaar dat ik de vraag hier stel.

Blooper1963 schreef:

Zit die dieseltank ook onder de achterbank

Nee die zit onder de laadbak en daar kan ik van bovenaf niet bij.
Maar ik zal het nog eens verder bestuderen.
En anders zal ik de tank er toch onderuit moeten halen Sad

Of heeft iemand nog een ander idee wat het zou kunnen zijn?

Wie in bovenstaande tekst fouten vind,... mag ze houden.. !

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 juli 2007 06:06 AM
  [ # 6 ]
Sleutel schreef:

Vanaf het schutbord is er een stuk doorzichtige zuigleiding naar het filter.
Daar zie ik dus de luchtbellen verschijnen.(richting het filter)
Het lijkt mij dus dat het probleem ergens tussen tank en motorruimte zit.
Vandaar mijn vraag hoe de situatie in de tank is.

Als het goed is, dan loopt er een vast leiding onder/door de auto die ergens op het schutbord overgaat naar een flexible slang. Deze verbinding is middels een slangklem, bij een o.a. Xantia is het een berucht punt waar valse lucht aangezogen kan worden.

Kun je een foto plaatsen, dan kunnen we het beter beoordelen, ik heb de DW8 niet zo strak in mijn hoofd zitten als de XUD. De DW8’s die ik gereden heb waren lease bakken en daar vul je hooguit de ruitenwisservloeistof bij en kijk je niet naar de rest Wink. Maak wel een foto waarbij de kap op de motor is verwijderd, zo kunnen we alles netjes zien.

Profiel  
 
Vianenut
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 13-03-2018

Gepost: 13 maart 2018 09:46 PM
  [ # 7 ]

Dit is al oud maar heb dit probleem ook bij mijn berlingo bij de laatste 20l komt er lucht en valt de motor uit?

Wat was de oplossing ?

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 14 maart 2018 09:10 PM
  [ # 8 ]

Zwart geribbelde darm vervangen van die niveaumeter in de dieseltank
Grote kunststof moet vastzetten is lastig op de dieseltank.

Erna wel met jerrycan diesel rijden want bij mij was de niveau meter defect en ik stond er mooi te blinken s’avond op de snelweg.
(Of dagteller bekijken, 750-800km max)

http://www.mister-auto.be/fl/sensor-brandstofvoorraad/citroen-berlingo-mf-1-9-d-70pk_v10227_g605.html

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook