HY Kopen??? En makkelijk aan sleutelen?
Daantje
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 29-11-2005

Gepost: 14 augustus 2007 01:53 AM

Zal me eerst even kort voor een tweede keer voorstellen. I.v.m verblijf in het buitenland ben ik enige tijd niet zo actief geweest op het forum. Ik ben Daan, 27 jaar en al jááááren een citrofiel! ‘t zit in het bloed vrees ik en kom er maar niet vanaf…. Door dit citrofilsme ben ik al in bezit geweest van een leuke dyane en een mooie BX. Helaas beide weer verkocht en nu citroënloos Sad

Nu kwam ik echter via via een leuke HY tegen! Was meteen enthousiast. Ben eigenlijk op zoek naar een Acadiane om hier een campertje van te maken maar kom nu dus dit tegen. Naar ik van de eigenaar begreep moeten er voor de APK een aantal dingen gebeuren. O.a remmen ontluchten, een nieuwe ruitenwissermotor inzetten, startrelais vervangen, etc.

Nu kan ik wel wat sleutelen maar ben geen echte sleutelaar. Moet nog veel leren. Doe ik er verstandig aan deze HY te kopen? Zijn de nodige reparaties voor de doe-het-zelfer zoals ik een beetje te doen of zegt de HY kenner: begin er niet aan! Momenteel verkeer ik in een fase van doldwaze Citroën-enthousiasme en wil me daar niet door laten leiden. Dus mensen met een nuchtere visie: HELP MIJ! Moet ik wat met deze HY of beter verder zoeken naar een acadiane….

Groet, Daan

Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 -  Citroen Dyane Confort 1982 -  Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo

Profiel  
 
Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 14 augustus 2007 02:07 AM
  [ # 1 ]

remmen zijn niet al te gemakkelijk (wel met juiste gereedschap) en vragen veel onderhoud

verder is er goed aan te sleutelen, maar een hy heeft gewoon onderhoud nodig en moet goed worden behandeld..
verder zijn het kleine dingen die je opnmoemt voor de apk, al kan er nog veel meer aan de hand zijn dat niet apk belangrijk is. ik zou dan ook iemand meenemen met verstand van hy’s

en je moet roest kunnen behandelen (of laten doen maar dan betaal je veel)

en ook niet te lang laten staan want ze willen graag rijden Wink

succes, want het zijn wel fantastisch leuke bussen.


wel mooie bus zo op de foto in het rood Wink

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 14 augustus 2007 02:17 AM
  [ # 2 ]

Op zich is hij vrij makkelijk sleutelbaar. Je kunt overal behoorlijk bij, en de techniek komt op mij vrij degelijk over.
Je noemt remmen ontluchten, als de bus een tijdje stil heeft gestaan dan gaan de remmen snel vast zitten. Hoe lang staat hij stil en wat is er in het recente verleden aan gedaan? Wellicht is het een idee om gelijk een remrevisie te doen. Je remmen zijn namelijk het belangrijkste onderdeel van je bus, die wel +/- 1600Kg weegt. En dat zet je niet zomaar even stil met je handrem…
Wat ik eigenlijk wil zeggen, als ze vast zitten, ben je er waarschijnlijk niet met enkel ontluchten.

De ruitenwissermotor is een vrij simpel kunstje, ik heb er trouwens eentje van een 2CV in gezet. Mocht je die toevallig nog hebben, dan werkt dat prima.

Verder is roest je grootste vijand. geloof mij, een eendje (‘82 >>) valt daarbij in het niet! Maar oh…. wat een geweldige wagens!!! OK, ze sturen niet al te gemakkelijk, maken herrie, het schiet niet op, maar toch…. Al dit soort dingen vergeef je haar zodra je met een grote grijns achter het heerlijk grote stuur aan het tuffen bent.

Oh ja, als je er aan gaat beginnen en de remmen zijn aan de beurt, dan is het handig om een stel doppen te lenen. Koop je ze, dan kost elke mm ong. een euro. Voor de achtertrommels heb je dop 55 nodig…
Geef maar een gil als je ze nodig hebt.

Profiel  
 
Daantje
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 29-11-2005

Gepost: 14 augustus 2007 02:23 AM
  [ # 3 ]

Bij deze nog even een link van de advertentie: http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http://auto.marktplaats.nl/citroen/108876267-citroen-hy-1600.html?xref=1

Zag hem pas later op marktplaats staan. Hoorde eerst via een vriend van mij dat deze HY te koop was. Hij had toevallig vorige week een stukje met de eigenaar meegereden.

Daan

Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 -  Citroen Dyane Confort 1982 -  Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 14 augustus 2007 10:19 AM
  [ # 4 ]

Lees anders op dit forum eens wat draadjes:

http://www.citroenhyforum.nl

Jeroen

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 14 augustus 2007 01:33 PM
  [ # 5 ]

Daantje het ligt denk ik aan de Naam Laughing  Want ik heet ook Daan (ook wel Daantje hier thuis genoemd omdat me zwager ook Daan heet) En ik wil ook nog een keer dolgraag een HY dan wel camper Cool  (met een eenvoudig verweiderbaar interieur zodat je doorgaans een mooie bus hebt Cool )

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Daantje
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 29-11-2005

Gepost: 14 augustus 2007 04:13 PM
  [ # 6 ]

Haha, het zal in de naam zitten idd! Er zijn volgens mij nu 3 Daans! En nog allemaal citrofiel ook!

Wat de HY betreft; lijkt me nog steeds geweldig. Ik ben echter sterk in twijfel gebracht door een aantal HY-topics die ik heb gelezen…. Schijnt toch wel een wagen te zijn waar veel onderhoud aan moet gebeuren. De auto moet iig gangbaar gehouden worden…. En naar ik begreep: als er ergens roest zit, kun je er van uit gaan dat het overal zit (en nog meer!). Ik weet me te herinneren dat ik op Citromobile wel eens met HY-eigenaren heb gesproken. De meeste van hen noemden dat de bus geweldig is, maar dat ze niet precies wisten waar ze aan begonnen toen ze hem kochten. Voor dit zelfde geval ben ik dus bang!

Denk er nu over rustig verder te zoeken naar een BX (heb een leuke GTI automaat en eventueel een DIGIT (!) op het oog.). En daarnaast als campertje een Acadiane zoeken. Is denk ik toch wat makkelijker dan een HY…

Daan

Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 -  Citroen Dyane Confort 1982 -  Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 15 augustus 2007 02:37 AM
  [ # 7 ]

Dat er veel wordt geschreven over het gangbaar moeten houden van een HY, komt vooral omdat velen enkel in de zomer rijden.
De trommeltjes van mijn eend heb ik ook wel eens vast gehad hoor!
En natuurlijk zit er veel onderhoud aan, net zo veel als een andere oude ‘troen uit die tijd. Motorisch valt het allemaal mee, alleen de roestgevoeligheid hé... Tsja, da’s een kwestie van bijhouden. Ik ben er van overtuigd dat mijn HY enkel beter gaat worden.
Vergeet trouwens niet dat een redelijke Aca ook behoorlijk wat kost. En daarvan zijn de originele cassis’ ook niet onverwoestbaar. Maar een aca is wel weer een stuk overzichtelijker, en dus gemakkelijker op te knappen/bij te houden.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 15 augustus 2007 10:42 AM
  [ # 8 ]

Een bus zoals in je link op MP zal ik niet zo snel aanraden als je er niet zelf lekker veel tijd in wilt gaan stoppen. Veel plaatwerk is geen goed teken… Remmen ontluchten is te makkelijk, je kan zeker zijn dat er meer werk aan de remmen zit Wink In deze bus gaat de eerste jaren veel werk zitten als je hem langere tijd op de weg wilt houden.

Het is echter goed mogelijk om voor een paar duizend euro een bus te kopen met een goede basis waar je ieder jaar wat aan doet. En dat roest valt wel mee, je moet alleen ieder jaar even met een kwast met verf een paar keer om de bus lopen. Dat is altijd de gezelligste tijd van het jaar omdat niemand voorbij zal lopen zonder een praatje te maken.

Dus, lekker verder zoeken en zeker weten waar je aan begint. De beste bussen vind je ook meestal niet via marktplaats maar via via (één van de clubs, bijvoorbeeld: daar stopt wel eens een liefhebber, en die komen meestal niet op internet). Ga anders even het laaste weekend van September in Assen kijken!

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 15 augustus 2007 12:30 PM
  [ # 9 ]
patje74 schreef:

Dat er veel wordt geschreven over het gangbaar moeten houden van een HY, komt vooral omdat velen enkel in de zomer rijden.

Ik lees het ook vaak, maar merk er niets van.

HY loopt voordat de motor 1 keer rond is geweest en er is geen verschil met de remmen. Waarom zou dat er ook zijn? Misschien gaat remvloeistof koeken als het 5 jaar in je HY zit, maar nieuwe remvloeistof gaat echt niet in 6 maanden vastkoeken. HY is geen dure auto, mits je hem maar goed onderhoudt (en dat is niet gratis…).

HY staat trouwens wel goed gestald, maar dat verdient HY ook.

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook