Hoi,
Gisteren op de Napoleonsbaan aangesproken door mijn achterligger dat geen van de remlichten functioneert (XM uit 2000)
Nu rem ik zelden maar toch lijkt het me goed dit even te fixen.
Bij mijn vorige XM uit ‘92 had ik dit ook, maar toen heb ik die ingeruild voordat ik de remlichten ging maken. Nu weet ik dus niet hoe en waar te beginnen. Iemand suggesties?
Zoekt een mooie BX type 1, luxe uitvoering, donkere kleur
—-
XM: http://images.spritmonitor.de/263967.png
Er staat ergens een topic over het repareren van de schakelaar die in je rempedaal zit. Vrijwel iedere xm heeft er wel eens last van, type 1 en2. Even zoeken dus!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Heb ik ook eens gehad, was er gewoon een zekering doorgebrand.
Heb je daar al naar gekeken?
De reden waardoor heb ik nooit kunnen achterhalen en dit is al een jaartje geleden of langer.
groet.




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
schakelaar int pedaal is idd waarschijnlijk de oorzaak.
als de schakelaar gelijk is aan een type 1 heb ik er nog wel een liggen
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
De zekering is het iig niet…
Die heb ik gisteren in de gauwigheid nog even bekeken, zekering nummer 2 is helemaal in orde. Helaas, want dan zal het wel de schakelaar zijn aan de onderkant van het rempedaal.
Ik weet niet of die schakelaars gelijk zijn en of er verschil is tussen de schakelaar van een automaat en een handbak.
update : wilbrink in Groningen even gevraagd: schakelaar kost 76 euro
Zoekt een mooie BX type 1, luxe uitvoering, donkere kleur
—-
XM: http://images.spritmonitor.de/263967.png
Je moet ook niet een nieuwe schakelaar kopen, al helemaal niet bij de dealer! Zoals gezegd, even goed op het xm forum zoeken, want daar staat tot in detail beschreven hoe je het euvel verhelpt!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Je moet ook niet een nieuwe schakelaar kopen, al helemaal niet bij de dealer! Zoals gezegd, even goed op het xm forum zoeken, want daar staat tot in detail beschreven hoe je het euvel verhelpt!
Ja, dat zei je eerder ook al, maar zoeken op “remlichtschakelaar” of stoplichtschakelaar” levert een “0” reslutaat
Zoekt een mooie BX type 1, luxe uitvoering, donkere kleur
—-
XM: http://images.spritmonitor.de/263967.png





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Als je je rempedaal hard intrapt branden dan de remlichten wel?
Zoiets heb ik ook al eens ergens gelezen.
Die persoon had er toen een stukje plastic op gelijmd waardoor hij eerder pakte…
Repareren van die schakelaar is een klusje van 2x niks. Je moet het palletje wat op de deksel zit met 1mm of minder verhogen (bv stukje cd-hoes op lijmen oid). Of je neemt het deksel van xm’metje over, want het pedaal van serie 1 en 2 is gelijk.
Als je er niet uit komt mag je ook wel ff bij mij langskomen (Groningen). In ruil voor een fles Keteltje wil ik het wel ff voor je repareren.
Animal triste post coitum
Ha! Wel afspreken dat de schakelaar éérst wordt gerepareerd!!!
Maar ik zal eens voor je zoeken, weet zeker dat het ergens staat…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
BRILJANT!! Hij doet het weer!
Serge schreef:Repareren van die schakelaar is een klusje van 2x niks. Je moet het palletje wat op de deksel zit met 1mm of minder verhogen (bv stukje cd-hoes op lijmen oid). Of je neemt het deksel van xm’metje over, want het pedaal van serie 1 en 2 is gelijk.
Serge, bedankt.
Benodigdheden zijn idd 2 platte schroeverdraaiers, dopje 10 en een stukje plastic. Lijm is ook belangrijk. Bandenplaklijm is vloeken in de kerk dus zoek iets anders. In ons geval was het contactlijm geworden en in dat geval heb je een biertje nodig om de droogtijd te overbruggen. Een zaklampje is ook handig. Dichtmaken is lastiger dan openklappen, aangezien er 2 veertjes formaat dikke balpen op hun plek moeten komen.
Voor de daadwerkelijke oplossing:
Door warmte smelt/vervormd de kunststof drukker aan de binnenzijde op de metalen schalelaar (kan het zijn dat door de CC er meer stroom door de schakelaar gaat en deze dus warmer wordt?). Op het smeltvlak lijm je een dus stukje kunststof waardoor hij de metalen schakelaar weer kan raken.
Zoekt een mooie BX type 1, luxe uitvoering, donkere kleur
—-
XM: http://images.spritmonitor.de/263967.png
ik krijg regelmatig de melding op mn dash dat mn remlichten het niet doen (defective brakelight l+r) ook gecheckt maar ze doen het altijd
zou dit hetzelfde euvel zijn ?
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
ik krijg regelmatig de melding op mn dash dat mn remlichten het niet doen (defective brakelight l+r) ook gecheckt maar ze doen het altijd
zou dit hetzelfde euvel zijn ?
Als je remlichten het daadwerkelijk niet doen, wellicht. Maar zulke meldingen heb ik ook een tijdje gehad, en hadden te maken met slechte massa (in de achterlichtunits). Komen deze meldingen vaak als je je knipperlichten inschakelt ?
nee, en er zit ook geen regelmaat in…....gewoon heel af en toe geeft tie die melding
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
..toch massa eens nakijken, als deze lekstroompjes veroorzaken krijg je de raarste meldingen.