Ik wil mijn handremblokken vervangen.
Mijn vraag is:
kunnen de handremblokken (als de stelschroefjes zijn ingedraaid) er worden uitgehaald zonder de handremklauwen te demonteren?
Moet de handremkabel worden losgehaald of worden losgedraaid?
Is het juist dat de 2 anti- tril veertjes OP elkaar aan de onderkant van het blokje moeten worden geplaatst?
(ps de zoekfunctie geeft geen enkel resultaat bij het woord handremblok)
de handrem kabel dient verwijderd te worden uit de klauwen.
(ik trek de veer altijd inelkaar dmv 3 goeie tyeraps die 120 graden tov elkaar worden aangetrokken dan kun je de kabel eenvoudig verwijderen.
omdat de veer dan helemaal ingetrokken is) << dit geld dus voor beide veren.
de 2 anti trilveertjes horen tegenoverelkaar gemonteerd te worden.
dus aan beide kanten van het remblokje een druk/anti klem veertje
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
verder niemand suggesties?
Marten schreef:verder niemand suggesties?
Handrem klauwen moeten er af, kabel kan je laten zitten. Klauw zit met 2 bouten aan de bak, als hij er af is, wip je zo de blokken er uit.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
de keuze dus aan jou: klauwen eraf of de kabel eruit
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ahh nou dat wordt dan de klauwen van de bak af. Dat geklooi met die kabel en die veren heb ik al eens gedaan en is mij niks bevallen!
Dank voor de tips.
nog eventjes iets over die remblokken
hoe kan je ze bijstellen ? heb je speciaal gereedschap nodig ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Een plat steeksleuteltje volstaat.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Egbert schreef:Marten schreef:verder niemand suggesties?
Handrem klauwen moeten er af, kabel kan je laten zitten. Klauw zit met 2 bouten aan de bak, als hij er af is, wip je zo de blokken er uit.
Volgens mij ook! Kan niet zonder klauw weg te halen. Of alleen als het blok HELEMAAL weg is en dan krijg je de nieuwe er niet tussen!
Ik heb voor de veren een tang gekocht bij chyparse! is nu een eitje. ( maar die hoeven dus niet los.
Wel moet je een forse ringsleutel hebben. ZIt erg vast. ( hoort erg vast te zitten) Ik gebruik een afgezaagde ringsleutel met een pijp erop. Aan de carbu kant is het echt geen grap. kanje ze niet nog stellen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Aan de uitlaatkant ga ik ze vernieuwen. Dan maar die klauw los. Langs de bovenkant denk ik.
Aan de inlaatkant: zijn ze van onderaf te benaderen?












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Voor het afstellen wel maar demontage niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Kijk uit dat je de bouten (kop 19) niet te los, maar ook niet te vast zet. Check je boek voor aanhaalmoment (zo uit mijn hoofd 11kgm)
Uitlaat kant kun je waarschijnlijk geen momentsleutel op krijgen, inlaatkant wel. Als de bouten te los zitten trillen ze eruit en dat is niet leuk; als je ze te vast draait is je schroefdraad beschadigd en zul je een nieuwe moeten snijden, en zie: je kunt er niet bij, en dan moet je bak gelift worden…
Er moeten trouwens twee anti-piep veertjes aan de bovenkant van het blokje, het gaar tenslotte om de goeie info (...)
Uitlaatkant heeft geen hoge moeilijkheidsgraad, inlaatkant: ik raad je aan om ruimte te scheppen, veel demonteren van bovenaf geeft je die ruimte, dit werkt echt het snelst. Als je de inlaatkant eerst doet weet je ook wat voor kracht je moet zetten om de bouten weer op moment te zetten, want daar kun je wel een momentsleutel op krijgen.
En je hoeft de kabel niet los te maken.
Succes!












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
repelsteeltje schreef:
Er moeten trouwens twee anti-piep veertjes aan de bovenkant van het blokje, het gaar tenslotte om de goeie info (...)
Succes!
Check. hoewel je ook ziet dat er twee aan elke kant zitten en het niet piept…
Ik gebruik altijd loctite als ik aan mn remmen werk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
O ja, ik lees regelmatig op dit forum dat mensen om info inzake gereedschap verlegen zitten:
De bouten waarmee de handremklauwen op de v-bak gemonteerd zitten kun je lossen of vastzetten met, zoals boogaard schreef, een ring/steek 19 waar je de ‘steek’ afslijpt, zodat je er een pijp op kan zetten. Helemaal waar, werkt prima. De ring moet natuurlijk wel goed op/om de bout passen, daar je nogal een grote kracht moet zetten en het niet de bedoeling is dat je de kop van de bout beschadigd.
Facom ring/steek 19 heeft bijvoorbeeld een te dikke ring, Hazet een dunnere en die past heel mooi. Nu heb ik liever Frans gereedschap, maar als je dan toch naar je sleutelboer loopt, neem dan gelijk een Hazet ring/steek 17 mee, werkt fijn als je de moeren van je tripoidehuis moet lossen, dan hou je de zeskant van je moer mooi heel, en deze willen nogaleens ‘beschadigd’ zijn.
Klopt. Het boek geeft aan dat die bouten met 10 tot 11 kgm moeten worden aangetrokken.
Wat die veertjes betreft hoor en lees ik verschillende meningen:
1) 2 aan de onderkant op elkaar (Almere)
2) één boven, één onder (Citroën 23)
3) twee boven (repelsteeltje)
Het meest logische lijkt mij optie 2)
Het gekke is dat er in het onderdelen boek maar 1 veertje getekend is terwijl er in de beschrijving 4 (2x2) staan
Het werkplaatshandboek spreekt helemaal niet over die veertjes.
Ik heb de zaak eens goed geïnspecteerd: dat wordt inderdaad slopen en van bovenaf benaderen. Koeltunnel weg, radiateur weg dynamo misschien weg en misschien onderplaatwerk weg.
Ik hoop dat ik het hydr. stuurhuis kan laten zitten, dacht het wel zo te zien.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Marten schreef:Ik hoop dat ik het hydr. stuurhuis kan laten zitten, dacht het wel zo te zien.
ja. blijft zitten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>