Hallo,
Ik ben zelf geen cx-kenner, maar wel liefhebber. Ik vraag me af wat een CX uit 1987, zoals in de titel vermeld een prestige turbo II tegenwoordig waard is, in de veronderstelling dat het gewoon een goede en originele auto is. Wat voor een prijs zou je daar in nederland voor moeten betalen. En is de uitvoering bijzonderder dan een normale, of scheelt dat weinig in de prijs?
De reden waarom ik het vraag is omdat een vriend van me deze auto gekocht heeft. Niet dat ik deze auto wil overnemen, ik heb genoeg aan mijn eendje, maar hij vroeg mij als citrofiel in NL wat zoiets waard was.
Ik ben heel benieuwd!
Groeten,
Rens
dat is nu niet te beoordelen
heb je een foto van de wagen een km stand enz enz enz
Ik schat ongeveer: Groen
Maar zoals citroenc2 al zegt, moeilijk te beoordelen zo.. Het zou zomaar tegen het blauw aan kunnen zitten als ‘ie een beetje in goede staat is.
--Arne-- schreef:Ik schat ongeveer: Groen
Maar zoals citroenc2 al zegt, moeilijk te beoordelen zo.. Het zou zomaar tegen het blauw aan kunnen zitten als ‘ie een beetje in goede staat is.
idd vanafprijs zeg 250 euro tot een kleine 10000 euro
Nou ja, ik vraag niet wat deze waard is, want hij wil er niet vanaf, maar wat een CX van dit type zoveel bijzonderder maakt tov andere cxen? En of je dit in de prijs terug zal zien? Dit ook in verband met verzekeren enzo.
Ik weet dat de auto in goeie doen is, maar details, geen idee, dat doet er ook niet toe. Ga uit van een goede rijdende staat, maar niet als nieuw.
Als ik op marktplaats kijk zie ik deze types er niet tussen staan, maar wel veel prijzen tussen 2000 en 4000 euro. Is dat doorgaans redelijk? :
een cx prestige is leuk en men vind ze vaak uitzonderlijker dan een andere type maar naar mijn mening maakt het geen verschil tegen over bij een aut of een gti turbo het eninge verschil is de 25 cm extra in mijn ogen
verder als de auto in goede staat is moet je al snel denken aan 5000 euro maar als met zoveel autos je moet er wel een gek voor vinden die het wil betalen
verder zijn er maar 12000 van deze autos gemaakt die 25 cm langer waren
de laaste paar jaar doen de handelaren ook flink de prijs omhoog zo stondt er 4 jaar terug een rode prestige turbo bij garage timmer in groningen voor 7500 euro de zelfde auto moet nu 11500 kosten terwijl er in 4 jaar tijd niks aan de auto is gedaan dus de prijzen worden ook wel omhoog geduwd omdat ze zogenaamd zeldzaam zijn
Ja, maar goed, het is nog geen oldtimer, da’s een beetje jammer..
Turbo II schijnt een paar vervelende probleempjes te hebben, dus als die nog niet verholpen zijn scheelt dat ook een paar duiten.
Prestige is inderdaad leuk.
Goede bodem is fijn, veerbollen goed, motorprobleempjes eruit maakt het leuk, een spuitbeurtje kost een paar duizend dus als dat niet nodig is ook een extra plusje, interieur een beetje redelijk? Tel maar op..
De waarde is een beetje moeilijk, hij zou zomaar 8000 waard kunnen zijn, maar wie gaat dat betalen..?
Verzekeren moet je doen via de CX club, kost maar 65 eu per jaar.
maar fotos zijn welkom
Een mooie roestarme (roestvrij bestaat bijna niet) CX 25 Prestige Turbo II doet in principe ergens tussen de 3500-6000 euro.
Het prijsverschil hang af van de kilometerstand en de documentatie bij het onderhoud en vooral de roeststaat….
Een werkende airco is een héél groot plus (want meestal werkt het niet) en ook een lederen interieur kan erg veel uitmaken (mits goed onderhouden).
Veel aspirant kopers voor zo’n auto willen niet alleen een CX bezitten, ze willen een bijzondere CX die dagelijks rijdbaar is met veel (luxe)opties en vooral een erg goede staat met zo weinig mogelijk kilometers.
Logisch natuurlijk, de hoeveelheid achterstallig onderhoud en dubieus gesleutel door hobbyisten dat daarna nog moet weggewerkt of afgemaakt wil men tot een minimum beperken.
Normaal gesproken mag je ervan uitgaan dat een 25 GTi Turbo II motor die je nu koopt al in een ver verleden alle verbeteringen heeft ondergaan om’m betrouwbaarder te maken.
De T2 had vooral wat electronica-issues (welke citroën niet destijds) en koelproblemen die vooral te wijten waren aan de dubieuse materiaal kwaliteit van motordelen. Over het algemeen zijn die verholpen en door de meeste toonaangevende specialisten te verhelpen of aan te tonen.
Voordeel van de Prestige is dat ze meestal, in tegenstelling tot de “gewone” GTi Turbo 2, minder zijn mishandeld qua hardrijden.
Het is de meest luxueuse CX ooit geleverd…. en dat mag (kennelijk) geld kosten. Een écht perfecte, volledig gerenoveerde (binnen, buiten, motorisch en veertechnisch) met bekende historie kan ook €12-15000 opleveren.
een cx turbo is luxer dan een prestige turbo als je de folders er op na slaat
maar om eerlijk te zijn ziet een prestige er veel mooier uit kwa lijn dan een turbo
verder maakt het kwa waarde ook niet zoveel uit of de auto totaal uit elkaar is geweest of dat je er 1 koopt met zeer weining km
citroenc2 schreef:een cx turbo is luxer dan een prestige turbo als je de folders er op na slaat
Een Prestige (of Limousine in de diesel uitvoering) is gewoon volkomen anders dan een gewone berline.
Meen me te herinneren dat ook de bol-druk verschilt (o.a. vanwege de lengte).
Ook de mensen die er oorspronkelijk een kochten waren anders, en ze werden anders bereden.
Het is, ook in afmeting, hetzelfde als het verschil tussen een C5 en C6… of een Audi A4 en A8, een BMW 5 of 7serie etc..
Eigenlijk niet te vergelijken….
Dat verschil is wat zich uiteindelijk nu uit in de prijzen.
Je hebt een CX 20, 22, GTi of je hebt een GTi T1 een T2 óf je hebt een Prestige….
En let wel, er is een markt voor… helaas voor sommige liefhebbers.
Er worden CX’en verkocht (aan mensen die je over het algemeen niet op fora als deze aantreft) voor bedragen van tussen de 12 en 20.000 eurotjes.
Dat betekend dat er ook Prestiges en andere topmodel CX’en binnen de handel worden opgekocht om helemaal binnenste buiten te worden gekeerd om aan een (vrijwel) nieuw leven te beginnen.
Hetzelfde geldt inmiddels overigens voor de XM (V6-24 van na 1998), waar ook een select koperspubliek voor bestaat die erg veel geld (in arme mensen ogen) willen betalen voor een perfect afgelikt exemplaar.
dat de druk in de bollen anders is is nogal logisch omdat de prestige zwaarder is en langer dus een ander weggedrag heeft
verder de klasse waar jij het over heeft die 15000 euro neer legt is zeer klein maar zegt verder totaal nix iemand die voor 1000 euro een cx koopt kan een grotere liefhebber zijn dan iemand die veel geld uitgeeft
daarbij zegt een geld bedrag ook totaal nix ik ben wel een wezen kijken naar een turbo bij een citro specialist ja de auto is 100% terwijl je duidelijk zag dat het een schade auto betrof ik zou de naam van de specialist maar niet noemen want anders lopen er hier een paar mensen aan die het als onzin af doen
elke cx moet je apart bekijken voor een reele prijs
en dat een auto nieuw anders wordt verkocht is ook wel normaal want hoeveel zakenmensen kopen een sportwagen
de meeste kopen een wagen die voor het bedrijf een goede verschijning is
citroenc2 schreef:
verder de klasse waar jij het over heeft die 15000 euro neer legt is zeer klein maar zegt verder totaal nix iemand die voor 1000 euro een cx koopt kan een grotere liefhebber zijn dan iemand die veel geld uitgeeft
Dat is dus precies wat ik bedoel…. als je goed leest.
Het is jammer voor pure liefhebbers (met een klein budget) dat de markt aan het veranderen is in een markt voor mensen met geld.
Maar het betekend ook dat we van de zeikerds af geraken, en dat de mensen die écht een auto willen ‘m toch wel kopen… duur of niet.
Maar helaas is dat iets wat altjd zo werkt, hoe ouder de CX wordt des te duurder gaan vooral de bijzondere exemplaren worden.
Er ontstaat een scheiding in de markt…. dat gebeurd overal hoor…
2Black schreef:citroenc2 schreef:
verder de klasse waar jij het over heeft die 15000 euro neer legt is zeer klein maar zegt verder totaal nix iemand die voor 1000 euro een cx koopt kan een grotere liefhebber zijn dan iemand die veel geld uitgeeft
Dat is dus precies wat ik bedoel…. als je goed leest.
Het is jammer voor pure liefhebbers (met een klein budget) dat de markt aan het veranderen is in een markt voor mensen met geld.
Maar het betekend ook dat we van de zeikerds af geraken, en dat de mensen die écht een auto willen ‘m toch wel kopen… duur of niet.
Maar helaas is dat iets wat altjd zo werkt, hoe ouder de CX wordt des te duurder gaan vooral de bijzondere exemplaren worden.
Er ontstaat een scheiding in de markt…. dat gebeurd overal hoor…
ach er zijn nog zoveel mogelijkheden
de dure cxen staan vaak erg lang te koop bij citroenhandelaren en zijn in mijn ogen vaak niet het geld waard wat er gevraagd wordt
een echte mooie cx is daarom snel weer weg bij zo handelaar daardoor kan je vaak al zien om wat voor soort auto het gaat
om een voorbeeld te noemen bij timmer in grongen staat een rode prestige turbo in 2003 voor 7500 euro de zelfde prestige staat er nu nog maar ineens voor 11500 terwijl de auto in die 4 jaar niet gereden heeft men zegt dan dat is marktwerking ik zeg dan op mijn beurt heeft niks met de markt te maken want er zijn nog genoeg prestiges te vinden voor een redelijk bedrag maar helaas niet in nederland















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Ik denk dat er 48 maanden rentederving in verwerkt zit.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Nou ik ben er achter wat die kennis voor CX heeft: Het is een prestige Turbo II, maar origineel: Ho maar! Het leren interieur is niet meer aanwezig, de airco is kapot en eigenlijk moet die worden overgespoten! Dan neem ik ook aan dat er de nodige roest aanwezig is!
Hij komt uit Zweden en mailde mij om te kijken wat zoiets waard zou moeten zijn. Alleen de prijzen van Zweden vergelijken met die van Nederland is natuurlijk appels met peren vergelijken! De CX-en in Zweden zijn zéér schaars (slechts enkelen) en in NL natuurlijk stukken minder. Dus wat betreft slaat het eigenlijk nergens op. Wat ik uit de reactie’s begrijp is een prestige turbo II wel degelijk bijzonder, maar moet je de kenner hebben die het er voor wil betalen.
Foto’s heb ik wel van de auto, maar helaas geen genoeg/gepaste ruimte om hem op te zetten ....
IEG bedankt voor jullie reacties! WEer iets wijzer geworden!
PS: Afgelopen zomer ben ik in het citromuseum geweest aan de Route de Napoleon. (wellicht bekend bij de meeste) Maar daar stond een CX met 32 km op de teller. Heel leuk, maar als je het verhaal leest dat de auto eerst via een dealer in Frankrijk, via een handelaar in Nederland uiteindelijk bij deze verzamelaar terecht is gekomen, bevestigt dat het verhaal van de liefhebber hierboven natuurlijk wel!