Mijn XM veert heerlijk zacht en vangt alle oneffenheden goed op, behalve 1 soort. Op de snelweg heb je soms van de lange hobbels. Hier gaat je auto van deinen bij hoge snelheden(zitten vooral op de snelweg tussen nieuweschans en winschoten) Maar de Xm vangt dit niet goed op. Ze wil gaan heftig gaan deinen…al bij 120…oefff..
Wat is hier loos..? Een normale oneffenheid zoals een drempel pakt ie wel prima.
Als ik met een duitse wagen over dit traject rij is er geen vuiltje aan de lucht. De wagen in sportstand zetten is levensgevaarlijk, want dan deint ie niet maar wil ie springen.
Nogmaals, het is alleen bij dit soort oneffenheden. Verder werkt de vering prima. Drempels is bijvoorbeeld geen probleem, daar kun je vlot overheen..
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Zitten er niet toevallig verkeerde veerbollen onder? Zowel de hydractiefbollen als normale bollen moeten van het goede soort zijn, en goed op druk, anders krijg je hele gekke dingen. En als er “comfortbollen” onder zitten moet je die ook maar heel snel weggooien!






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
misschien is nét dié ene hobbel niet te behappen door n XM…
of heb je t bij alle hobbels?
Als er verkeerde bollen gemonteerd zijn is dat waarschijnlijk niet toevallig. Iemand heeft een bewuste keuze gemaakt of een grove fout. Voor je eigen veiligheid en comfort, en ook die van je medepassagiers en andere weggebruikers, houd je aan de originele specificaties voor bollen en banden.
Mijn bescheiden mening . . .
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Ik heb comfortbollen, en ook met een gangetje van 160 zo strak als een plank op de weg. Maar misschien is het gewenning ofzo?
Je hebt ook op de A6 langs Lelystad wat golving in het wegdek, heerlijk!
See, buy, fly C5 V6





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Wanneer komt de tijd dat iedereen eens ophoudt over dat gedram over die comfortbollen, altijd dat zelfde gezeur…









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Ries schreef:Wanneer komt de tijd dat iedereen eens ophoudt over dat gedram over die comfortbollen, altijd dat zelfde gezeur…
Leuk he?
See, buy, fly C5 V6
Re: vering vraag
huizing schreef:Mijn XM veert heerlijk zacht en vangt alle oneffenheden goed op,
Ze wil gaan heftig gaan deinen…al bij 120…oefff..
Wat is hier loos..? Een normale oneffenheid zoals een drempel pakt ie wel prima.
Als ik met een duitse wagen over dit traject rij is er geen vuiltje aan de lucht. De wagen in sportstand zetten is levensgevaarlijk, want dan deint ie niet maar wil ie springen.
heftig deinen.
opgeboorde bollen dus..
dat spring effect in sportstand ontstaat dus door de opgeboorde/comfort bollen.
de schokbrekers worden gepasseert door het groter geboorde gat, en je demping van de schokbrekers is dus teniet gedaan.
de 4 veerbollen vervangen door de orginele .
mocht je toch graag wat comfort overhouden, kun je de veerbollen kiezen van een NON hydractieve XM.
een andere bol dan die zou ik niet kiezen, want dan dweil je weer over de weg..
mvgr wupke





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Volgens mij zijn er gele draadjes doorgeknipt of veertjes uit doosjes gehaald of kogeltjes uit bollen gewipt….Mischien heb je wel blauwe olie ??
Lees al het het geknutsel met het veersysteem maar op dit forum, het staat er vol mee…En ieder die het niet doet zoals omschreven zal gedoemd zijn te veren als een Spyker formule 1….
Maar, met goeie comfortbollen heb je deze verschijnselen NIET. Ik rij nl. vaak 120 of meer. Met comfortbollen en blauwe olie..