Adals vervangen
Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 16-01-2006

Gepost: 05 september 2007 02:06 PM

Hoi mensen,

Omdat mijn rechter voorwiel scheef stond heb ik mijn beide draagarmen eronder uit gehaald.
Dat was een behoorlijke rotklus, maar ze zijn uiteindelijk los! Ik heb vooral lopen vloeken op de verbinding van de stabilisatorstang!!

De lagers van de bovenste draagarm heb ik er vrij makkelijk uit gekregen, maar de adals van de onderste krijg ik er niet uit!
Hoe moet ik dit doen?? Iemand een idee?

Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 05 september 2007 02:28 PM
  [ # 1 ]

die lagers zitten in rubber gevulcaniseerd.
ik heb ze zelf nog nooit vervangen, maar ik weet wel dat deze lagers speling kunnen krijgen (veel sneller dan de bovenste).
er zijn ook nieuwe voor te koop, dus ze moeten er ook uit kunnen.

bij andere citroens heb ik ze wel eens heet gestookt waardoor het rubber verandert in roet en je het makkelijk uitelkaar kunt halen.
misschien lukt dit bij een cx ook.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Gepost: 05 september 2007 02:32 PM
  [ # 2 ]

Hoi Jules,

Probeer eens om het lager sterk te verhitten en dan plotseling laten schrikken in een emmer koud water. Als het goed is, krimpt ‘ie daarvan en sla je het er op een hard vlak stuk metaal zo uit.

Het mooist zou zijn als je een lasapparaat hebt zodat je heel gericht alleen het lager kunt verhitten!
Op deze wijze heb ik onlangs de lagers van de achterste draagarmen losgekregen. Ik weet alleen niet of het vóór hetzelfde is, en je moet ook wel ff flink beuken!  Twisted Evil

Succes!!!
La Léo

P.S. Ik zat te denken…. zijn het in feite geen VDALS ?? Very Happy

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 16-01-2006

Gepost: 05 september 2007 02:41 PM
  [ # 3 ]

Het zijn volgens mij de silentblocs in de onderste draagarm!
Ik ga er even mee aan de slag

Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 september 2007 02:46 PM
  [ # 4 ]

Kan je ze niet in een bankschroef eruitdrukken?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 05 september 2007 03:38 PM
  [ # 5 ]

Dat vind ik wel heel bijzonder, ADALS aan je voorwielophanging!  Wink

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  
 
gkuijper
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 05 september 2007 04:26 PM
  [ # 6 ]

Ja, uit ervaring kan ik zeggen dat verhitting van het rubber met een gasvlam prima werkt. Daarna zijn ze heel gemakkelijk er uit te krijgen.

nieuwe rubber silentblocks er in persen deed ik als volgt:

- draagarm van binnen beetje glad schuren
- siliconenspray op rubbers en binnenkant draagarm
- met behulp van dik stuk draadeind (de maat weet ik niet uit mijn hoofd, maar ik geloof 10mm), en een moer de nieuwe silentblocks er in persen. Tussen moer en silenblocks gebruik ik een flinke dop (van een dopsleutel) om de kracht te verdelen over het silentblock.

Volgens het werkplaatshandboek moeten de silenblocks goed georienteerd zijn (er zitten 4 markeringen op het deel dat uit de draagarm steekt, en een van die markeringen moet gelijk liggen met de lasnaad van de draagarm). Waarom dit zo is, heb ik nooit begrepen. Weet iemand dat???

Gijs

CX Athena sable doree 1980 (lpg)


voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978

Profiel  
 
Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 16-01-2006

Gepost: 06 september 2007 12:42 PM
  [ # 7 ]

Silentblocs

Gisteren heb ik het voor elkaar gekregen
Ik heb tot 1.15 uur doorgewerkt aan de CX!
Er zitten nu nieuwe lagers en silent bloks in de draagarmen rechtsvoor!
Tering wat een klus! Ik ben steenkapot.

Een garage zou wel fijn zijn!! Ik heb de hele avond in de miezer regen zitten sleutelen. Al mijn gereedschap nat en ikzelf ook.

Volgens het werkplaatshandboek moeten de silenblocks goed georienteerd zijn (er zitten 4 markeringen op het deel dat uit de draagarm steekt, en een van die markeringen moet gelijk liggen met de lasnaad van de draagarm). Waarom dit zo is, heb ik nooit begrepen. Weet iemand dat???


Ik heb geen markering gezien! De silent blocs zijn rondom symetrisch!
Ik heb ze er gewoon in geperst met een klein handpersje Razz Werkte ideaal!

Wel dure krengen 60 euro per stuk.
€120,- silent blocs (onderste draagarm)
€ 30,- lagers       (bovenste draagarm)
€ 50,- gereedschap

Totale operatie €200,-

Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)

Profiel  
 
gkuijper
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 06 september 2007 01:20 PM
  [ # 8 ]

goedkoper dan de garage zou ik zeggen.. En als het goed is merk je een duidelijk verschil in koersvastheid (vooral op de snelweg, als je over hobbels rijdt).

wat betreft de markeringen: er zitten 4 ribbeltjes op het rubber dat uitsteekt uit de onderste draagarmen. Eén (willekeurig) van die ribbeltjes moet gelijk liggen aan de lasnaad van de draagarm. Mij is dat bij de montage niet goed gelukt.

Nogmaals de vraag: weet iemand waarom dit voorgeschreven is?

Gijs

CX Athena sable doree 1980 (lpg)


voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978

Profiel  
 
Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 16-01-2006

Gepost: 06 september 2007 01:35 PM
  [ # 9 ]

markeringen

Hoi,

Nu weet ik welke markeringen je bedoeld!
Dat heb ik dus niet gedaan. Als de gaten nu excentrisch zouden zitten in de bussen dan is het wel heel belangrijk om deze op elkaar uit te lijnen, want anders krijg je de as er niet in Confused
Ik merk wel dat de auto beter rijd! Alleen trekt hij nog steeds naar links, misschien is mijn band al scheef af gesleten?

Ik baal dus wel een beetje dat ondanks al het werk ik nog steeds moet tegensturen. Hopelijk kan iemand toch de camber afstellen???

Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)

Profiel  
 
CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-06-2005

Gepost: 06 september 2007 02:12 PM
  [ # 10 ]

Of je doet de andere kant ook en als ie dan nog 1 kant uit trekt, stel je de diravi af.

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  
 
gkuijper
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 06 september 2007 02:29 PM
  [ # 11 ]

volgens mij zijn die silentblocks symmetrisch..

Afstellen: naar de uitlijngarage gaan kan natuurlijk geen kwaad. Zeker niet na een reparatie als deze.  Ik heb goede ervaring met Profile Tyrecenter (ga niet naar Kwikfit!) Dan weet je meteen of al je wielen goed staan.

En als tussentijds lapmiddel kan je idd je diravi afstellen.

CX Athena sable doree 1980 (lpg)


voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978

Profiel  
 
Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 16-01-2006

Gepost: 06 september 2007 03:12 PM
  [ # 12 ]

diravi

Ik heb al een paar keer lopen zoeken naar de diravi alstelmogelijkheid!
Deze kan ik alleen niet vinden. Ook in de boeken is daar niets over te vinden!?

Hoe stel je dit af?

Groeten Jules

Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook