gisteren morgen wagen gestart, viel na enkele km stil, na veel moeite gestart gekregen, en daarna geen kuren meer gehad, heb er nu doorzichtige darm opgezet, van de pomp naar het mazoutfilterhuis, daar waar het opvoerpompje opstaat, vanmorgen gestart, en gekeken naar darm, en zie de luchtbellen voorbij vliegen, kun je apparte dichtingen krijgen voor het filterhuis of moet ik het helemaal vervangen, iemand van jullie ervaring hiermee? groet,dirk,
xm 21td 95’
Re: luchtbellen
dirkjec5 schreef:gisteren morgen wagen gestart, viel na enkele km stil, na veel moeite gestart gekregen, en daarna geen kuren meer gehad, heb er nu doorzichtige darm opgezet, van de pomp naar het mazoutfilterhuis, daar waar het opvoerpompje opstaat, vanmorgen gestart, en gekeken naar darm, en zie de luchtbellen voorbij vliegen, kun je apparte dichtingen krijgen voor het filterhuis of moet ik het helemaal vervangen, iemand van jullie ervaring hiermee? groet,dirk,
Bij Bogamat in Den Bosch kon ik dichtingen bestellen voor het filterhuis van Bosch en Lucas filterhuizen. Wellicht ook verkrijgbaar bij dieselspecialisten.
Let bij de XM op dat de voorverwarming rechts op de cilinderkop ook vaak luchtlekken vertoont. Dus check eens met doorzichtige slang of er lekkage zit tussen dat voorverwarmgeval op de cilinderkop en het filterhuis. Mocht dat het geval zijn, kun je die bypassen of een nieuwe erop schroeven.
Ik heb hetzelfde als hierboven, als ik met de pomp de boel op druk zet hoor ik het ook sissen bij het filter. Dat voorverwarm ding kan ik niet vinden ? het filterpot zit bovenop het thermostaat, dus misschien is dat anders?
Ouwe mopperkont
voorverwarmingselement heb ik buitenspelgezet, zal het waarschijnlijk niet aangelegen hebben, zal eens druk op het filterhuis zetten en kijken waar hij lekt
xm 21td 95’
probleem opgelost, hij zoog lucht onderaan het brandstoffilter, aan het kontaktje voor het water, heb het er af gehaald en een stop ingedraaid, auto start nu direct, zowel koud als lauw
xm 21td 95’
brandstoffilterhuis bedoelde ik hier boven
xm 21td 95’
Aha opgelost! Mooi. Weer een andere plek waar het branstoffilter dus kan lekken
Toevallig zit ik momenteel met hetzelfde verhaal en dacht in eerste instantie ook dat het m’n brandstoffilterhuis was die zat te muiten, maar na vanmiddag ff met doorzichtige slangetjes te hebben gekeken blijkt het voorverwarmingselement de boosdoener te zijn.
Kan iemand mij vertellen waar het precies in dat element kan lekken en of dit verholpen is met nieuwe pakkingen of dat het element zelf vervangen moet worden?
Animal triste post coitum
ik heb dat gewoon buitenspel gezet, rechtstreeks doorverbonden, dus de 2 leidingen van het voorverwarmingselement hangen er gewoon bij voor niets nu dus, hij heeft nog nooit zo goed gestart als nu in ieder geval
xm 21td 95’
voorverwarmings unit is voor temperaturen onder de -15 graden .
bij zware vorst dus zou je problemen kunnen ondervinden.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:voorverwarmings unit is voor temperaturen onder de -15 graden .
bij zware vorst dus zou je problemen kunnen ondervinden.
Wat ook betrekkelijk is want bij de koude start doet die voorwarming nog niks. ik kan me wel voorstellen dat ie fijner gaat lopen met -15 op opgewarmede diesel ipv steenkoude diesel.
Bij mij is ie ook niet meer actief en ik heb er nooit merkbare problemen van ondervonden. Edoch, het kan natuurlijk altijd wel mooier hebben gelopen met dat ding wel aangesloten.
als je tweemaal voorgloeit, geeft dat niet hetzelfde resultaat? of zit ik er helemaal naast
xm 21td 95’
het is niet het starten wat problemen geeft, maar de koude diesel uit de tank, gaat warmte ontrekken uit de bevroren pomp en leidingen, hierdoor kan stolling ontstaan(verstopping).
tevens is het bevorderelijk voor het verbrandingsprocces.
diesel ontbrand in de hete lucht (400 600 graden) hetgeen beter gaat als de dieselolie boven de 0 graden is, ipv eronder.
het verwarmingselement is dus specifiek bedoeld voor continu draaien op bv snelweg of berghellingen, hoge belastings momenten, alwaar vrij veel brandstof word opgevoerd.
dan loopt de motor gewoon beter, en kun je niet zomaar stil vallen, met bevroren diesel.
(immers) de diesel gaat bij - 15 graden vanuit de tank door een dunne leiding, dan door nog kleinere gaatjes en leidingen, alwaar dus bevriezing of deel verstopping mogenlijk is..
mvgr wupke
bedankt, als het echt koud wordt zal ik dus maar zien dat alles terug goed aangesloten is, en hopelijk geen lucht meer doorlaat
xm 21td 95’
Het element zelf heb ik vanmiddag ook omzeild, maar ik wil dat ding gewoon weer aangesloten hebben binnen afzienbare tijd. Dus wie kan mij vertellen of het een kwestie van nieuwe pakkingen is/kan zijn, of dat de waarschijnlijkheid groot is dat het element zelf defect is/kan zijn?
Animal triste post coitum
Serge schreef:Het element zelf heb ik vanmiddag ook omzeild, maar ik wil dat ding gewoon weer aangesloten hebben binnen afzienbare tijd. Dus wie kan mij vertellen of het een kwestie van nieuwe pakkingen is/kan zijn, of dat de waarschijnlijkheid groot is dat het element zelf defect is/kan zijn?
Ik ben bang dat het geen kwestie is van pakkingen maar dat je het ding zelf zult moeten vervangen.