5 van de 12
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Knokknok, niet de draagarmen…weer de reactiestang!
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 13 december 2007 06:30 PM
  [ # 61 ]

Frank,

Als je een elektrische verfstripper nodig hebt kun je die wel van mij lenen. Ik heb je m’n mobiele nummer in een PB gestuurd. Bel maar als je dat ding nodig hebt dan heb ik ‘m morgen bij me.

Groeten,

Paul

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 13 december 2007 10:10 PM
  [ # 62 ]

En niet de bout verwarmen, (dan zet ìe uit ,) maar het gedeelte waar ìe in zit hè ( maar dat wist je natuurlijk al lang ) Toch ?
Succes , Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 14 december 2007 11:26 AM
  [ # 63 ]
Dirk de Pirk schreef:

En niet de bout verwarmen, (dan zet ìe uit ,) maar het gedeelte waar ìe in zit hè ( maar dat wist je natuurlijk al lang ) Toch ?
Succes , Dirk

Zal je eerlijk zeggen dat ik dat waarschijnlijk morgen pas had bedacht…. Surprisedops:

Paul, lijkt me een tof plan, ben alleen morgen pas in de buurt van Den Haag. Stuur je een pb om met je af te spreken, of bel je even!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 15 december 2007 01:32 PM
  [ # 64 ]

Heb de klus maar een weekje uitgesteld. Komt me wel goed van pas Cool
Met een beetje geluk kan ik volgende week in een stalling klussen dus dat is wat warmer dan op straat, ook minder genant… Surprisedops:

Enfin, Paul, van de week hoop ik je even te kunnen treffen voor die brander, als ik er volgend weekend nog gebruik van kan maken. Verder heb ik nu ook nog even tijd om een bankschroef te regelen of iemand met een pers te vinden, zoek ik nog een kogeltrekker of zo’n lange stalen staaf om de fusee makkelijk mee te verwijderen, en kan ik vandaag lekker mn radio fixen, die is ook lastig aan het doen…..

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 23 december 2007 08:40 PM
  [ # 65 ]

Nog geen nieuws, alhoewel ik wel gisteren van bovenaf de bouten heb ingespoten met wd40 en nog eens goed heb gekeken hoe het in elkaar zit;. Alle onderdelen liggen klaar, althans, heb nog 1 nieuwe bout bij de dealer klaar liggen, morgen maar even ophalen. Dan na de kerst heb ik waarschijnlijk nog een dag de klusruimte beschikbaar. Misschien nog even de elektrische tol halen, dan komen alle bouten zeker los….

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 23 december 2007 09:31 PM
  [ # 66 ]
malle pietje schreef:

Nog geen nieuws, alhoewel ik wel gisteren van bovenaf de bouten heb ingespoten met wd40 en nog eens goed heb gekeken hoe het in elkaar zit;. Alle onderdelen liggen klaar, althans, heb nog 1 nieuwe bout bij de dealer klaar liggen, morgen maar even ophalen. Dan na de kerst heb ik waarschijnlijk nog een dag de klusruimte beschikbaar. Misschien nog even de elektrische tol halen, dan komen alle bouten zeker los….

als je een handje extra nodig hebt… geef je maar een seintje.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 24 december 2007 04:49 PM
  [ # 67 ]

doe ik! Thanks!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 03 januari 2008 11:07 PM
  [ # 68 ]

Zo. Vandaag de linkerkant vervangen. Gelukkig niet op straat in de sneeuw en ijskoude wind, maar in een garage met stroom en werkbank. Ik zal een beschrijving geven van het vervangen van de draagarmcubs, zodat het wellicht iets voor de tiplijst kan worden.

Zie het plaatje van Wupke op pagina 2. Bovenaan het gat van de bout van de fuseekogel, links de voorkant van de draagarm met twee halve cups die je in de draagarm perst, rechts de achterkant van de draagarm, waar een enkele cup overheen geschoven moet worden. Het plaatje van Wupke is van de rechterkant, morgen zal ik foto’s maken.

Je kunt alles, de twee halve cups en de cup voor de achterkant, nieuwe bouten en moeren plus ringen bij de dealer kopen, totaal circa 135euro. Als je alles bij de hand hebt en de bouten vooraf hebt ingespoten, kost het per kant ongeveer een half uur om de armen eruit te halen.

Begin met ruim van te voren de draagarmbouten in te spuiten met kruipolie of WD40. Dat maakt het loskrijgen van de bouten wat makkelijker. De houder van de achterkant van de draagarm is van aluminium en daarmee snel beschadigd. Zorg er dus voor dat er niet teveel kracht nodig is om de achterste bouten los te krijgen.

Wat heb je nodig.
- een werkbank met bankschroef
- een vuistje / kleine moker of forse hamer
- dopsleutel 16, 18, 20, 21 en een ringsleutel 21 (of twee doppen)
- krik en assteunen
- kogeltrekker (is makkelijk, niet noodzakelijk)
- ijzerzaag
- kleine platte schroevendraaier of beitel
- grote platte schroevendraaier
- momentsleutel, mag, maar hoeft niet.

Zet de auto op de assteunen en haal het wiel eraf. Zet daarna de hoogte weer op rijstand. Draai de moer van de fuseekogel tot het uiteinde van de draad en zet de krik eronder. Heb je geen kogeltrekker, doe dan het volgende;

Zet de krik onder de moer van de fusee en krik een stuk omhoog. Geef daarna met de moker een paar flinke tikken op de draagarm, totdat de fusee los schiet. Als de fusee los is, plaats dan de krik onder de draagarm, zodat de fuseekogel weer op zn plek zit (anders draait de fuseekogel mee met de moer), haal dan de moer van de fuseekogel helemaal los en daarna de krik weg. Je kunt nu de fuseekogel uit de draagarm halen. (en als je een kogeltrekker hebt was je al klaar geweest!)...

gebruik de beide doppen 21 of de rinsleutel om de bout en moer van de voorkant van de draagarm los te draaien, maar haal ze er nog even niet uit.

Maak nu met een dop 16 de bouten van de achterkant van de draagarm los. Die vind je onderop het subframe, precies onder de houder van de achterkant van de draagarm. Als de beide bouten eruit zijn kan je de bovenkant van de houder lostikken en verwijderen. Haal dan ook de bout en moer aan de voorkant van de draagarm eruit.

Je kunt nu de draagarm schuin naar onderen uit de houders trekken, langs de veerpoot, zonder dat de reactiestang verwijderd hoeft te worden.

Op de werkbank gebruik je voor de achterkant van de draagarm een kogeltrekker om de cup eraf te krijgen. Heb je die niet, zet dan de ijzerzaag op de cup in de lengterichting, en zaag de cup open maar probeer de pin van de draagarm zelf niet te beschadigen.

De voorste cups, de twee halven, haal je als volgt uit de draagarm; zet de kleine platte schroevendraaier of beitel tussen de draagarm en de cup en probeer hem er tussen te tikken. Zodra je enige ruimte heb gemaakt, zet je een grotere schroevendraaier ertussen. Als je de eerste eruit hebt, kan je de tweede simpelweg eruit tikken.

Edit; lukt dat niet, omdat de cups muurvast zitten in de arm, zaag dat de kop van een van de cups eraf, gebruik de dop 20 om daarmee het restant eruit te slaan. Slaan op de binnenste stalen ringen van binnenuit heeft geen zin, er zit namelijk rubber tussen, alle energie moet op de buitenste ring van de cup komen (zie de nieuwe cup hoe het in elkaar zit).

Terugzetten van de enkele cup;
zet de draagarm in de bankschroef en zet de nieuwe cup op de draagarm. Zet de dop 18 op de stalen ring van de cup en sla met de moker op de dop, om de cup niet te beschadigen. Sla de cup helemaal naar beneden, zover als mogelijk.

Terugzetten van de dubbele cups.
zet een van de cups op zn plek en tik voorzichtig met een hamer de cup vast. Je kunt nu de draagarm met de cup in de bankschroef zetten en op die manier de cups erin persen. Sneller gaat het met een moker. Gebruik daarvoor de oude bout, duw die door de cup en sla met de moker op de kop van de bout de cup in de draagarm. Doe met de andere hetzelfde. Doe dat wel alleen als je nieuwe bouten hebt!

Maak voor het terugzetten van de draagarm eerst de achterste houder goed schoon en krab eventueele corrosie weg. Doe hetzelfde aan de voorkant en zorg dat er geen zand of rotzooi meer op zit. Duw daarna de draagarm weer op zn plek, maar draai de bouten nog niet helemaal aan.

Zet de krik weer onder de draagarm en krik hem omhoog totdat de bout van de fusee weer in de draagarm komt. Daarna de moer weer op de fusee draaien en vastzetten op 45 Nm. Krik daarna de draagarm op dusdanige hoogte dat de fuseekogel op gelijke hoogte staat met het subframe en de andere kant van de auto (die nog op rijstand staat).

Nu kan je de bouten van de houder achter vastzetten met 35Nm en de bouten van de voorkant met 85Nm.

Zet het wiel weer terug en ga door naar de andere kant!

Edit; lichtelijk herschreven voor de tiplijst.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 04 januari 2008 03:00 AM
  [ # 69 ]

Gefeliciteerd Pietje , zo Mal ben je nu ook weer niet ! Very Happy
Dat heb je zo te zien zeer profi gefixt , Chapeau !
Ben benieuwd of het je gerammel heeft weggenomen .

Groet en een voorspoedig 2008 .
Dirk de Pirk gitar

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 04 januari 2008 10:45 AM
  [ # 70 ]

Dankje Dirk! Ik hoop dat het gerammel nu inderdaad minder of helemaal weg is! Vanmorgen ga ik de rechterkant vervangen maar bemerk dat de camera op mn werk ligt…. Confused

Ook nog vandaag op programma, de olie en filter, en de HD pomp vervangen, die piept alsof het een V-snaar uit jaar 0 is….As versleten, dus daar gaat een 2e hands op.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 04 januari 2008 07:22 PM
  [ # 71 ]

Ha Frank, klinkt als een leuke klus. En wel zo prettig dat je het niet buiten hoefde te doen. Je bent niet bij die DHZ garage in de Binck geweest?
Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 04 januari 2008 11:13 PM
  [ # 72 ]

Nope, die vriend van me die ook wat onderdelen van je gekocht heeft, die met die zilveren v6, heeft naast zn huis een garage kunnen ‘lenen’ voor een paar dagen. Werkbank en bankschroef bij de hand, dus ideaal.

Vandaag eerst een andere hd pomp gekocht bij Civer, de oude piepte als een gek. Daarna snel aan de slag gegaan met de draagarm aan de rechterkant. Zo makkelijk als het gisteren allemaal los kwam, zo lang heb ik vanmorgen staan beuken op de cups, die wilden met geen mogelijkheid van de draagarm af. Ik heb ze er beiden een kwart centimeter uit gekregen, toen zaten ze muurvast. Na dik 1,5h meppen, beunen en zweten bedacht ik me pas dat er rubber inzit, dus op de verkeerde plek meppen betekent dat alle energie in het rubber verdwijnt en er dus niks gebeurt.  Surprisedops: Voelde me behoorlijk dom…..

De truc is, als je het niet los krijgt, de kop eraf zagen, daarna kan je met een dop 20, die past precies, beide cups er direct uit meppen. Dus uiteindelijk was het een klusje van niks. Zonde van de tijd!

De draagarm eruit en weer terug zetten was overigens echt een eitje.

Daarna even snel de olie en filter vervangen en aan de pomp begonnen. Hoe dat ging zet ik even in een ander draadje.

Overigens ben ik er nog niet uit of het geholpen heeft, maar ga zo nog even een stukje rijden. Wel hoorde ik hier en daar rare tikjes, daar ga ik morgen nog even naar zoeken.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 05 januari 2008 05:08 PM
  [ # 73 ]

Nou, ik hoor nog steeds dezelfde geluiden als voor het vervangen. Het klinkt niet alsof het morgen instort maar het irriteert me wel. Enfin, erg kan het niet zijn, want alles is tot in detail gecontroleerd en in orde. Bovendien zijn nu dus de reactiestangen en de draagarmcups vervangen, dus ik zou niet weten wat er nu nog mis zou kunnen zijn….

Zucht, misschien is het allemaal wel voor niks geweest, maar baat het niet dan schaadt het niet.  Rolling Eyes

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 05 januari 2008 06:46 PM
  [ # 74 ]

En je hebt je weer niet verveeld de afgelopen dagen. Da’s ook wat waard. Maar toch wel jammer…
Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 05 januari 2008 07:17 PM
  [ # 75 ]

Aj, dat is zuur. Zoveel moeite gedaan en het geluid waar het om ging is er nog. Maar echt erg is het niet, wat je nu vervangen hebt hoef je de komende jaren niet meer te vervangen. Wat ga je nu doen? Fuseekogels? Ik heb namelijk ook soms een ´pok´ en heel soms bij langzaam manouvreren een soort gerommel rehtsvoor. Ik heb al tijden 2 fuseekogels liggen en hoop dat het daaraan ligt, al zijn ze goedgekeurd tijdens de APK.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
 
5 van de 12
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook