Kan iemand me uitleggen hoe het druksysteem van de remmen werkt als het gaat om het volgende;
Bij het vervangen van de LHM voor hydrolincage heb ik de achterremmen ontlucht. Dat daarvoor de auto op de hoogste stand moest staan bedacht ik me halverwege natuurlijk pas. Maar hoe kan het dat op de hoogste stand het wiel wel remt als je de rem intrapt, maar als ie op rijstand staat ineens niet?
Het viel me behoorlijk mee, hoe vies de LHM was die er uit de tank en uit de leidingen van de remmen kwam…Ben benieuwd wat er straks uitkomt over een km of 4000!?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Zoals je vast weet is de remdruk achter gekoppeld aan de druk in het veersysteem achter. Nu is die druk bij een ongeladen XM niet groot genoeg om de remmen achter echt te laten werken.
Als de wagen echter in de hoogste stand staat, dan blijven de hoogte regelaars altijd open staan. Hierdoor zal de druk in de veerpoten (en het circuit van de achterremmen) gelijk worden aan de druk die achter de drukregelaar staat. (zo’n 170-190 bar geloof ik?).
En dit zorgt er dan weer voor dat je (meer) remdruk krijgt achter.
Ha mooi, dat bevestigt een beetje mijn vermoeden. Maar met welk deel vanhet circuit wordt nu die druk geregeld? En hoeveel druk geeft de pomp eigenlijk?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
de pomp kan tot 250 bar leveren.
afslagdruk van de drukregelaar is +/- 180 bar.
de druk gaat naar je HR en dan naar de veerpoten.
tussen de leiding naar je veerpoten achter, zit een Tstuk vanwaar 1 leiding naar de remservo gaat.
die is vandaar weer gekoppelt aan je remmen achter.
dat houd dus in dat de remdruk achter, gelijk is aan de veerdruk achter.
als je wielen achter van de grond zijn,dan is de veerdruk 0bar, dus is je remdruk achter ook 0 bar.
zet hem dan in de hoogste stand, dan komen de draagarmen tegen de eindaanslag,waarna het systeem op max druk zal komen.
en dan kun je dus de remmen ontluchten.
mvgr wupke.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Komt daar nog “even ” bij dat je ook nog een anti-inzak klep hebt zitten op jou wagen ( 1995) en een extra veerbol die als een soort remaccu werkt .
Ja is niet zo eenvoudig uit te leggen , er bestaat wel een website over , maar die vind ik niet zo snel terug .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
wbogaerts schreef:Komt daar nog “even ” bij dat je ook nog een anti-inzak klep hebt zitten op jou wagen ( 1995) en een extra veerbol die als een soort remaccu werkt .
Ja is niet zo eenvoudig uit te leggen , er bestaat wel een website over , maar die vind ik niet zo snel terug .
Walter
mvgr wupke
die moet ik dan maar eens door gaan lezen want het is me nog niet duidelijk….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:die moet ik dan maar eens door gaan lezen want het is me nog niet duidelijk….
wat wil je dan precies weten Piet?
mvgr wupke zijn 200 pagina’s ofso,,






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dit is als je een hydractief hebt , naar ik zo hoor zit dit op bijna alle nederlandse XM ‘s .
In Belgie was dit een zeer dure optie en dus niet veel besteld .
Nu zitten die anti-inzak kleppen echter ook op een NON-hydractief XM .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
niet meer dan hoe het in elkaar draait. Maar ik denk dat mn hoofd het niet toelaat op dit moment jouw uitleg te begrijpen. Dus ik lees het vanavond nog eens door, en kom er op terug.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
wbogaerts schreef:Dit is als je een hydractief hebt , naar ik zo hoor zit dit op bijna alle nederlandse XM ‘s .
In Belgie was dit een zeer dure optie en dus niet veel besteld .
Nu zitten die anti-inzak kleppen echter ook op een NON-hydractief XM .
Walter
ik kan je bewering volgen, ik werk in een garage, en daar is 3/4 niet hydractief.
Nou heb een en ander eens doorgelezen en het is me nu een stukje duidelijker. Ik heb nu bijna 1000km de spoelolie erin zitten, het valt me tegen hoeveel verschil ik merk. Leek het eerst nog dat de stuurbekrachtiging een stuk soepeler werd, dat valt nu weer tegen. Ook het veren is er niet veel beter op geworden hoewel ik toch echt in- en in donkere LHM in het systeem had (wel herkenbaar groen, maar richting het kleurloze aan zeg maar)....
Iemand een ideetje?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
plenty ideeën, maar ti’s maar de vraag welke op jou tuut van toepassing is..
mvgr wupke
Dat kan ik alleen beoordelen als je een tip van de sluier geeft….
Misschien is het wel een hele simpele vraag:
Wat mag ik aan verbeteringen verwachten als ik hydroincage erin gooi en er 1000km mee rijdt, als de huidige LHM zeeeeer donkergroen richting zwart is?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
niet altijd.
het is geen heilig goedje ,wat velen wel geloven.
stijfheid en of stugge vering kan in zoveel dingen zitten.
een mogenlijkheid is dat er nu zoveel vuil is losgekomen, dat de hydrinquage nu al is uitgewerkt.
een mogenlijkheid die je hebt is bv om nu snel LHM erin te doen, en er express nu middels lange slangen ,de leidingen flink door te spoelen ipv een beetje te ontluchten..
maar goed dat is 1 mogenlijkheid, het kan ook aan je HD regelaar liggen en of andere dingen.
vandaar ik kan een heel scala hier plakken, maar herkennen van wat het exact is + de remdie vraagt ervaring..
mvgr wupke






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
geen, de hydrorincage maakt de vastgekoekte troep in de leidingen los (zwevend)... (kwestie van ff geduld hebben denk ik)
pas bij nieuwe LHM is er (hopelijk) verbetering