




















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
In de zon staan is goed.
Product word warm, word terug vloeibaar en kruip verder, sluit eventuele barstjes terug af enzo.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.





Totaal aantal Berichten: 401
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Misschien wordt het product wel weer zacht, maar of dat goed is?
Volgens mij werken de wetten van de zwaartekracht naar beneden en niet andersom, dus of bij weer zacht worden die naadjes en kieren weer gevuld worden weet ik niet.
Ik ga er van uit dat het product niet te zacht wordt en daar blijft waar het thuis hoort namelijk als opvulling van o.a. naden en kieren. Dit is ( bij schepen) ook mijn ervaring na inspecties van eerder opgebrachte vlakken, het zakt op een verticale wand boven de waterlijn niet uit als de zon er op staat. Dit kan natuurlijk te maken hebben met het overige staal van de wand dat onder de waterlijn koeld wordt door het daar aanwezige oppervlaktewater.
Bij een auto heb ik dit nog niet geprobeerd maar het lijkt me de moeite waard van een proef.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
De verdelers van Mike Sanders zeggen zelfs dat het kruipt en eens durft te lekken zelf, mja, daarom moet je ook om de 3-4jaar het opnieuw doen hé...
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.





Totaal aantal Berichten: 401
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Citroenbx schreef:
De verdelers van Mike Sanders zeggen zelfs dat het kruipt en eens durft te lekken zelf, mja, daarom moet je ook om de 3-4jaar het opnieuw doen hé...
daar heb je een punt, controleren en misschien een beetje bijwerken, ok.
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Vandaag de Break nogmaals uitgebreid tegen roest behandeld. Een hele klus!
Ik heb de keienvanger verwijderd omdat die nog geverfd moet worden. Daardoor kun je aan de voorzijde wel alles goed bereiken.
Ik heb onze vorige DS (DSuper5) en deze Break nu in totaal vijf of zes maal behandeld. Onderhand weet je alle inspuitgaten wel te vinden.
De handleiding vind je hier.
Met de Break rijden we zelden door de regen. Je merkt dat zij eigenlijk niet (verder) roest!
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Ik wil ook de anti-roest laag van mijn DS gaan controleren en eventueel bijwerken. De auto staat in de RX5 met R10, denk nu zo’n vijf jaar. Wat ik sowieso wil behandelen zijn de binnenkanten van de schermen, de holle ruimtes onder de koplampen en eventueel A,B en C-stijlen van binnenin (holle ruimtes). De holle ruimtes zijn destijds met RX5 en RX7 gedaan; kan ik daar het beste RX7 gewoon overheen doen of juist een heel ander product? En in de ruimtes tussen de koplampen, eerst RX5 en dan RX7? En zou ik RX5 over de laag RX10 op de bodem kunnen doen of heeft dat helemaal geen zin?
Mogelijk kan dit nog een aanvulling zijn op de gaatjes in het chassis:
http://www.SPAM/chassis_roestbestrijding.html
Succes
Met jullie beide handleidingen heb ik ‘t idee wel alles te gaan behandelen, bedankt daarvoor!
Wat raden jullie aan? Mijn holle ruimtes zijn al eens rx5 en rx7 behandeld. Nu wil ik dit weer doen, moet ik dan weer rx5 en dan rx7 spuiten of voldoet een van de twee? En mijn spatborden staan aan de binnenkant in de dinitrol, het chassis in de RX10. Kan ik nu plekken op het chassis bijwerken met dinitrol of beter het bij de rx10 houden?
Nog een vraag; ik wil graag weten hoeveel liter je ongeveer nodig hebt om de holle ruimten van je DS chassis te behandelen…
Ik wil graag m’n spullen gaan bestellen, maar kan iemand mij vertellen hoeveel en wat ik nodig heb? zie ook vorige post!
Ik gebruik voor het chassis ongeveer 3 liter. Ik zou dus 4 liter bestellen. Ik heb geen ervaring met RX-producten. Kan je daarin niet adviseren.
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Ik heb ruim 9 kg Mike Sanders Fett in m’n DS geplempd…. Alle holle delen van het chassis, deuren(ook bovenin), voorschermen enz., maar ook alle naden aan de buitenkant/onderkant van de de bodem, binnenschermen, een lekkere vette bende dus. Ik ga er dan ook ‘s winters mee rijden .
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
9 kilo! Jeetje! Nee mijn DS is 6 jaar geleden al eens met RX5 en RX7 gedaan, dus dat wil ik weer gebruiken. Ik wil alleen weten of ik dan beter RX5 en dan weer RX7 kan doen, of alleen een van de twee… Wie o wie!? Dus ik wil het alleen “onderhouden” door weer een verse laag erop te doen, en het lijkt me niet verkeerd wat plaatdelen te demonteren voor controle, eventueel bijwerken of repareren. Zo hou je ‘t een beetje bij en wordt je niet ineens over 5 jaar verrast met een tank die eronderuit gerot is of een APK-afkeur…
RX5 heeft alleen zin op kaal staal, dus voor bijwerken zou ik alleen RX7 gebruiken. Je moet er dan wel van uit kunnen gaan dat er nog iets van een oude laag aanwezig is en geen nieuwe roest. Lastig…..
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Je moet vooral de boel goed inspecteren. In de holle ruimten kun je denk ik rustig wat RX7 bijspuiten. Op de bodem kun je bijwerken met RX10 waar nodig. Als er nog een goede laag op zit, lijkt het me niet nodig om er heel veel aan te doen. Het heeft volgens mij geen zin om RX5 te gebruiken op andere oppervlakken dan onbehandeld staal.
Bedankt, hier kan ik wat mee. De laag RX10 zit er nog goed op, heb wel eens stukken afgestoken en her en der wat bijgewerkt waar de laag niet helemaal meer goed zat, maar overall nog perfect dus. En ik neem aan dat de holle ruimten ook nog goed zijn, aangezien die 5 jaar geleden gedaan zijn met RX5 en RX7 na laswerk. Dus dan is het nu een kwestie van de laag bijwerken met RX7, voor de komende jaren bescherming. Bedankt!