Paul Cornelisse schreef:Jeez wup,
Soms ben je gewoon te handig, weet je dat?
Je verbaast me altijd weer. Fantastisch gewoon.
dankje
mvgr wupke
Wat mij verbaast is dat er idd mensen zijn die uit die stapel tandwielen de juiste kunnen plukken.
Nog meer verbazing voor de mensen die die dingen hebben uitgevonden en hebben geconstrueerd…
Ik vind dat versnellingsbakken (met automaatbakken op 1) echt een vak apart is. En dat zie je dan ook wel vaak dat een heel bedrijf daar op kan draaien. Motor bouwen en ombouwen en alles draai ik mn hand niet voor om, even als hele auto’s af en op bouwen maar zon versnellingsbak; dat moet gewoon werken
Ouwe mopperkont
zo lagermateriaal + keerringen zijn bestelt, als ze op voorraad zijn (duim duim) dan heb ik ze morgenochtend,, dus laten we hopen dan Mathijs dan morgenavond de bak kan komen halen..
mvgr wupke
Ik help je duimen
Ouwe mopperkont
hopla.. 1X versnellingsbak met nieuwe lagers en priseas keerring.
de lekkende bak, welke zn koppeling heeft vet gedraaid, had een verroeste primaire as, dus tja, met het 2 jaar in de schuur liggen, kon de oliekeerring het dus niet meer afdichten.
deze bak is opgebouwd uit 2 versnellingsbakken, de beste synschromeschen zitten erin.
de kegellagers zijn vervangen, de beste gaffels van 2 bakken zitten erin.
de priseas keerring is gewisseld.
en van de specials (lagermateriaal) heb ik de gezondste lagers gepakt.
de primaire as is dus uit Mathijs zn 1e bak, dit bakhuis is de 2e bak, en de inhoud komt uit beide bakken.
het 5e versnellingsdeksel zit er niet op, omdat degene die ik heb beschadigd is, en ik hoop dat Mathijs thuis een betere heft liggen om ertegen te monteren.
pic’s
mvgr wupke



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
En nou die bak dan helemaal droog en schoon is, wat beveel je dan voor olie aan? Nu kan er immers alles ingegooid worden wat je maar wil.
ik zou persoonlijk voor de speciale Peug Citroen olie gaan.
EP 80W 90.
maar een tikkie dunner mag ook, dat schakeld wat makkelijker als ie koud is..75 W80
mvgr wupke



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Is dat een vol syntheet? Of moet je daar niks van hebben?
Tja volsyntheet..leuk goedje maar schiet zn doel voorbij..
ok voor High preformance, maar voor een dieselbak , hmm zonde van het geld.
daarnaast, je kunt beter geregeld een X verversen, dan blijft de bak fris van binnen, en komt alle bezinksel/slijpsel er tenminste nog eens een X uit.
dat gebeurd met die volsyntheet dus niet,, net zoals sealed for life, en longlife ATF….. onzin.. niks gaat boven een regelmatige vrversing van de olie.
of het nou motorolie is of bakolie of LHM of DOT..of zelfs Koelvloeistof…
de systemen blijven dan mooi schoon, en de olieen op goed niveau, zowel niveau als kwaliteit..
mvgr wupke



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ok, mooi antwoord. Duidelijk en fris.
Prachtig werk geleverd Wup.
Mijn complimenten.
Hij is er nu mee op weg naar huis, morgen begint ie met de montage.
dus wie weet morgenavond al maar anders zondag dat de XM weer rijd..
mvgr wupke:
Ik ben er weer Gelukkig bijna geen file, de bak mag nog 1 nachtje rusten voordat ie er weer aanmag
Het zag er in het donker prima uit, =]
Hopenlijk dat het dit weekend nog af komt, heb ik mn vakantie weer nuttig besteed en kan mn vriendin weer lekker zweven naar dr werk. (en ik mn vrije uren ook eens voor de tv doorbrengen
Ouwe mopperkont
kreazyV8wuppo schreef:ik zou persoonlijk voor de speciale Peug Citroen olie gaan.
EP 80W 90.
maar een tikkie dunner mag ook, dat schakeld wat makkelijker als ie koud is..75 W80
Wup, 75W80 is de speciale PSA Bakolie.
Dit is dan wel een ME bak, weet niet wat 80W90 hierin doet, maar ik heb slechte ervaring met 80W90 in de BE en MA bakken, ellende begint vooral als het wat kouder word.
PS: Op deze foto klopt iets niet, meestal staat er een flesje “Brand” op de achtergrond