In juni vroeg ik me hier af wat de reden kon zijn van een niet optimaal stationair lopende GTI Turbo2. Ik had al vreselijk veel gecontroleerd, vervangen en afgesteld maar was nog niet tevreden. Uiteindelijk bleek ook nog de ‘blow off valve’ kapot te zijn en was er (dacht ik) weer wat verbetering geboekt. Maar ik was nog niet tevreden: vooral als de olie >90 gr was ging hij bij stationair filerijden bokken en varieerde het stationair toerental toch nog. Vandaag heb ik de echte oorzaak gevonden na een tip van Citroendealer Gert de Jong: de uitlaatkleppen stonden veel te strak. Ik heb dit niet eerder gechecked omdat ik ze minder dan 10000 km geleden gesteld had. Na het stellen vandaag was het stat. toerental ineens een stuk hoger. Na het terugschroeven hiervan loopt hij nu echt super: hij mist geen slag (het kan dus echt) en ik kan stapvoets filerijden. Volgens Gert is de huidige benzinekwaliteit er de oorzaak van dat kleppen veel vaker gesteld moeten worden (overigens noemde Oldenhage in juni ook al de klepspeling..). Ik heb vreselijk veel geluk gehad: het scheelde denk ik heel weinig of ik had verbrande kleppen gehad. Kortom: houd de klepspeling in de gaten! (0,15 inlaat, 0,20 uitlaat)