Sinds dit weekend ben ik de (gelukkige) eigenaar van een CX2500D serie 1 uit 1978.
Aangezien ik nog redelijk onbekend ben met de CX vroeg ik me af hoe lang het mag duren voordat deze omhoog komt.
Volgens mij duurt dit namelijk te lang.
Ook tips en om dit te verhelpen zijn welkom.
Wat is te lang? Is het uit te drukken in seconden, minuten…?
Kijk eens of de vloeistof en filters in het LHM-vat schoon zijn. Zo niet, dan weet je wat je te doen staat. Het kan erg veel tijd schelen!
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)
filters schoonmaken.
LHM verversen + spoelen.
bollen op druk zetten ALLE.
dan nog eens testen en meten. als dan nog bagger tijd, dan is of de pomp overleden, of er is een dikke interne lekkage.
mvgr wupke
heb jij die donker blauwe uit groningen gekocht?
gefeliciteerd.
het leek mij ook wel een leuke auto, maar ben niet wezen kijken
als het echt te lang duurt (meer dan een halve minuut?)
zou ik eerst eens goed ontluchten, paar keer in de hoogste en laagste stand.
vervolgens filters en lhm verversen (eventueel met spoelolie).
als dat goed is pas verder zoeken.
bollen is denk ik niet het euvel, bij lekke bollen gaat het juist sneller.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Kan ook afhangen van hoe lang hij stil staat. Staat hij pas een uur stil kan het snel gaan. Mijn GTi doet er duidelijk veel langer over als hij bijvoorbeeld 1 week stil staat.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
In mijn beleving is een CX ontzettend snel en stabiel qua hydrauliek; verbazingwekkend snel in de veren vanuit koude start (binnen 4 a 5 seconden) en een volle dag en langer in de rijstand blijven staan bij stilstand. Dit baseer ik op een stuk of 8 CXen die ik heb/gehad heb en in mijn nabije omgeving ken. Dit zijn overigens niet allemaal schoolvoorbeelden van goed onderhouden systeem, de bollen van m’n ambu zijn bv rondom zo goed als plat.
Maargoed, als je denkt dat ze niet helemaal zo soepel veert als zou kunnen, dan zou ik gewoon eens een afspraakje maken bij Chyparse om de bollen te laten checken en de LHM te laten verversen of tijdelijk te vervangen voor reinigingsvloeistof.
Animal triste post coitum
Mijn cx kwam als ze een poos stilgestaan had langzaam omhoog +20 sec; eerst de neus, daarna de komt.
Bij kort stilstaan hoefde alleen de achterkant nog omhoog en dat ging wel snel 5 sec.
De auto veerde overigens uitstekend.
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.
Bedankt voor de reacties, het duurt ongeveer tussen de 30sec en 1min voordat de auto de rijstand bereikt heeft.
ik zal binnenkort de LHM laten verversen en de bollen controleren.
De bollen zijn in 2004 nog gecontroleerd en gevuld, over het verversen van de LHM kan ik niks vinden in de onderhoudshistorie maar dit moet geloof ik iedere 2 jaar?
Ook las ik op het forum hoe je het systeem kan spoelen ook dat zal ik proberen voordat ik de olie laat verversen.
Het is trouwens niet de donkerblauwe uit groningen maar een lichtblauwe uit zevenaar.
In het verleden heb ik een DS 2.0 Pallas halfautomaat gehad die ik na een week verkocht had omdat ik niet aan de auto kon wennen.
De CX rijdt echt stukken beter en ondanks dat het een diesel is en een 4bak is de auto lekker stil en comfortabel.
Ben dus ook erg tevreden met de auto en wil deze dan ook in nieuwstaat brengen want na 29 jaar mankeert er wel wat aan.
Gelukkig is de auto goed onderhouden (rekeningen vanaf nieuw aanwezig, zelfs de aankoopnota van 40175) en nagenoeg roestvrij.
Mvg Tom
Tussen 30 en 60 sec is iig wel te traag en bollen die in 2004 ‘gevuld’ zijn aan een controlle toe.
Check overigens ook ff het LHM-level want je zou niet de eerste zijn die klachten heeft over de hydrauliek, om er vervolgens achter te komen dat er te weinig LHM in zit.
Animal triste post coitum