nou vertel mij maar wat er scheef zit, ik vattum iig niet meer..
Simpel. VN05N is een transistor die functioneert als een relais. Bevindt zich op het PCB van de verings ECU. De diode waarover het gaat bevindt zich in de stugheidsregelaarklep unit (lang woord!). Aangebracht om spanningen in tegengestelde richting te voorkomen.
Als je zelf de modificatie gedaan hebt zou je weten wat het verschil is . . .
Ik heb zelf destijds nieuwe MOSFETs (=VN05N) ingesoldeerd in de ECU en weet dus (bescheiden) wat dit voor anootjes zijn
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Heeft hydractive2 nou 1 of 2 electrokleppen? Ik heb hydractive2 en aan de onderzijde kan ik alleen op het voorste subframe een electroklep vinden.
Zijn de Solid state relais en de diodes eenvoudig (in)direct te meten en welke waarden horen hierbij?
Ben benieuwd of de diode(s) en de solid state relais bij mij nog goed zijn.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!

Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
Als de VN05N kapot is, is hij letterlijk en figuurlijk doorgefikt
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Simpel. VN05N is een transistor die functioneert als een relais.
Weet je zeker dat het geen optocouplers zijn, dat zijn de meeste solid-staterelais namelijk.
Uit mijn electro-tijd weet ik dat diodes altijd een codering hebben als 1N… of 2N… zoiets. Vaak dan met 4 cijfers achter de N.
Maar… voor men dit soort klusjes uit gaat voeren zou ik toch eens de diagnosecomputer erop loslaten, zonde van de tijd om dit eerst te doen als je niet weet wat er mis is
Groetjes Erik!
Lampie schreef:Simpel. VN05N is een transistor die functioneert als een relais.
Weet je zeker dat het geen optocouplers zijn, dat zijn de meeste solid-staterelais namelijk.
Uit mijn electro-tijd weet ik dat diodes altijd een codering hebben als 1N… of 2N… zoiets. Vaak dan met 4 cijfers achter de N.
Ik weet zeker dat ik niets zeker weet, maar ik dacht dat een optocoupler een elektronisch iets is dat gebruik maakt van optische transmissie in een circuit en dat doet de VNO5N toch zeker niet
Lampie schreef:Simpel. VN05N is een transistor die functioneert als een relais.
Maar… voor men dit soort klusjes uit gaat voeren zou ik toch eens de diagnosecomputer erop loslaten, zonde van de tijd om dit eerst te doen als je niet weet wat er mis is
verstandig en dat dacht ik ook… maar die Xm van me trekt een dikkuh vinger naar elke computer die contact zoekt… ben benieuwd of dat bij jou wel lukt.
gompy58 schreef:
Dat zijn de standaart diodes ja, wat dacht je van BB405, BA102 enz enz.
Oké, dat zijn dan wel varicapdiode’s, maar dat zijn toch ook diode’s.
Jij bedoeld de 1N4148 bijvoorbeeld. Of de 2N4007.
Dat getal voor de N staat voor de stroom die ze aankunnen. Het getal erachter voor de eigenschappen, sperkarakteristiek enzo.
Test
uhm, er is iets mis gegaan met het quoten geloof ik, want wat ik hierboven lees, daar snapik geen bal van… Als ik dat neer zou pennen ging ik nog harder aan me zelf twijfelen
gompy58 schreef:uhm, er is iets mis gegaan met het quoten geloof ik, want wat ik hierboven lees, daar snapik geen bal van… Als ik dat neer zou pennen ging ik nog harder aan me zelf twijfelen
Inderdaad. We weten nu niet meer wie er wat geschreven heeft
wat me nog steeds bevreemd is, dat over de hele linie alle andere fora het over de VNO5N hebben.
en er hier nu over solid-staterelais gesproken word.
zijn nu al die andere fora fout? of wat moet ik ervan denken?? :
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:wat me nog steeds bevreemd is, dat over de hele linie alle andere fora het over de VNO5N hebben.
en er hier nu over solid-staterelais gesproken word.
zijn nu al die andere fora fout? of wat moet ik ervan denken??
:
![]()
mvgr wupke
Misschien nog eens goed alles doorlezen?
De VN05N (nog eens een keer ) zijn MOSFETS (Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor) gemonteerd op PCB van de verings ECU. Die kunnen het begeven als de ***diodes*** in de elektrokleppen eerst het loodje hebben gelegd.
een mosfet kan erg slecht tegen piekspanningen, en een spoel wil altijd dezelfde stroom laten lopen. als jij de spoel uitschakelt, wil de spoel dezelfde stroom laten lopen maar er is geen weerstand, dus schiet de spanning omhoog.
en diode die ergens in het circuit staat zal deze piek opvangen en lekker naar de aarde van je auto geleiden, zodat de mosfet heel blijft.
wat ik opmaak uit dit topic is dat de VN05N de solid-state relais(mosfet) is
en dat er verder nog wat type’s diodes genoemd worden.
Hehe, nou is het mij ook duidelijk. Altijd handig mocht ik ooit nog eens een hydractive kopen.

Totaal aantal Berichten: 2155
- C3 1.4 VTi Exclusive
Die mosfets zou ik niet willen hebben.
Als ik lees waar ze vandaan komen…