2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Mijn koplampen zwaksterkzwaksterkzwak…
palm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 13-12-2005

Gepost: 24 november 2008 11:52 PM
  [ # 16 ]

Hmm zou kunnen. Het gaat meestal goed maar in een uurtje kan het een paar minuten voorkomen dat de laadspanning omhoogschiet. Ik had juist de oude regelaar vervangen door een (tweedehands) elektronische. In de oude schakeling gaf dat nooit een probleem. Ik heb de oude mechanische regelaar nog liggen misschien dat dat helpt.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 26 november 2008 09:06 PM
  [ # 17 ]
mkatgert schreef:

Hier het schema zoals Waterman dat toegepast heeft.

Ik zit hier nu ff naar te staren maar kom er niet achter waarom er een lampje geschakeld zit tussen de contactschakelaar en ‘L’...

Misschien is het duidelijker als het schema van de oorspronkelijke situatie er naast ligt.

Zit die regelaar bij de GSA trouwens achter het dash of is die ergens anders verstopt?

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3545
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 maart 2010 01:39 PM
  [ # 18 ]

Lampje:

1. Laadstroomcontrolelampje, gaat uit als de dynamo voldoende stroom levert en 2. zorgt er voor dat de dynamo een veld kan mkane voordat hij z’n eigen stroom opwerkt .

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25397
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 maart 2010 02:02 PM
  [ # 19 ]

Heeeeeeeee mijn schema! Origineel loopt de stroom via de contactschakelaar naar BOB. Daar zit een hoop koperdraad tussen en veel verbuikers die de spanning laten fluctueren. In bovenstaande krijgt de regelaar netjes 12 volt van de accu.
In de regelaar ligt L aan massa tot dat de dynamo voldoende stroom levert om een schakelaar open te trekken die de aarde van het lampje afhaalt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 18-05-2011

- GS/GSA 1220 Club Convertisseur
Gepost: 13 november 2011 09:13 PM
  [ # 20 ]

Is er nog een specifiek relais dat hier tussen moet? Of maakt dat niet zoveel uit? Ik heb hier nog een simpel relais liggen, die kan ik er wel tussen stoppen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25397
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 november 2011 09:16 PM
  [ # 21 ]

maakt niet uit.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 18-05-2011

- GS/GSA 1220 Club Convertisseur
Gepost: 13 november 2011 09:17 PM
  [ # 22 ]

Okee dan ga ik hier morgen mee aan de slag, ik ga dit eerst uittekenen in mijn draadschema boek en dan morgen aansluiten. Ben benieuwd!

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 18-05-2011

- GS/GSA 1220 Club Convertisseur
Gepost: 13 november 2011 10:28 PM
  [ # 23 ]

Nog even een simpele vraag maar hoe zit het bij de GS? Ik snap niet wat jullie bedoelen met BOB? Mijn spanningsregelaar heeft twee aansluitingen en een massa, hier zie ik er drie? En ik heb een voltmeter en geen lampje, dus als iemand me even uitleg kan geven hoe ik het relais bij een GS moet aansluiten dan graag. Ik snap een hoop van draadschema`s en electronica maar nu zie ik het even niet omdat mijn aansluitingen niet overeen komen en ik geen idee heb wat BOB is. Misschien bobine? Maar die kan ik hier niet aan linken.

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 18-05-2011

- GS/GSA 1220 Club Convertisseur
Gepost: 15 november 2011 11:13 AM
  [ # 24 ]

niemand?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43075
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 15 november 2011 11:17 AM
  [ # 25 ]

De spanningsregelaar heeft één draad waar alleen spanning op komt te staan als het contact aan staat. Die draad moet je opzoeken en daar moet je dus een relais tussen zetten. De spanning van het contactslot gebruik je om je relais te schakelen. Dit alles is toch overduidelijk in dat schema te lezen?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 18-05-2011

- GS/GSA 1220 Club Convertisseur
Gepost: 15 november 2011 11:31 AM
  [ # 26 ]

Nee niet echt, maar het kwartje begint te vallen.

Als je dus de draad hebt waar spanning op komt te staan zodra je het contact aanschakelt, hier komt de spoel op te staan en die gaat naar de massa. Dat snap ik dan nu. Maar die andere, die moet je zelf met een zekering van de plus van de accu trekken naar de losgehaalde pool van de spanningsregelaar? Wat voor zekering maakt zeker niet uit omdat hier dus niets overheen loopt bijna?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25397
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 november 2011 11:43 AM
  [ # 27 ]

Yep.. BOB is bobine of wel geschakelde plus. Het schema is van de DS en SM. EEn eend/gs enz heeft geen draad voor het lampje en geen R ingang.

Van het 2CV forum:
quote
Als ik zo de stekker van de spanningsregelaar voor me heb:
|_|


plus, min , EXC
unquote

maar meet het ff door!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3545
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 15 november 2011 11:48 AM
  [ # 28 ]

In het kort: Je hebt 2 aansluitingen op de regelaar, die van het contact ( dat is de referentiespanning), en de “uitgaande” spanning.
Als je te veel “overgansgweerstand” hebt in het circuit ( normaal bij oude auto’s), dan fluktueerd je ingangsspanning van de regelaar, en daarom oook je uitgansgspanning, en dus hard-zahct brnaden etc.
Dit ondervang je door de ingang met een relais direct te voeden vanaf de accu ( daar is de spanning het constants). Dat relais krijgt z’n stroom dus vanaf de accu ( of kort bij de accu op een dikke draad), via een relais. De “ingang” van het relais leg je aan de accu via een zekering, anders brand je de draad door bij een kortsluting, en dat kan brand opleveren. De “sturing” van het relais, daarvoor neem de draad van je contact. Dat de ingangspanning van dat relais “fluktueerd” maakt niet zoveel uit: Een normaal relais schakelt aan bij zo’n 8-9 volt, en blijft dat gewoon aan.

Dus: De “spoel” stuur je via het contactslot, met de andere kant naar de masse. Van de twee andere contacten gaat er een via de zekering naar de accu, en de andere naar de spanningsregelaar, daar waar de draad van het contact voorheen zat.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 18-05-2011

- GS/GSA 1220 Club Convertisseur
Gepost: 15 november 2011 11:48 AM
  [ # 29 ]

Gelukkig zegt het draadschema wel iets , waaronder wat de exc is en dat de plus draad blauw moet zijn vanaf het contact, dus dat is toch wel iets al! De draad die van het contact af loopt naar de spanningsregelaar en dan naar aarde daar loopt ook geen hoge stroom overheen zoals ik het zie, toch? Dus daar hoef ik geen belachelijk dikke draden voor te gebruiken neem ik aan?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3545
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 15 november 2011 11:50 AM
  [ # 30 ]

Nee, er loopt niet veel stroom door, dus 1 mm2 or 1.5 mm2 is genoeg. Als je dunnere draden neemt dan zijn die “mechanisch” niet sterk genoeg.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook