Zo af en toe schiet de versnellingsbak uit z’n 5, loeiende motor en steeds langzamer gaan rijden is het gevolg. Het gebeurt vooral op de snelweg, bij gas loslaten.
Dit gebeurde zo heel af en toe, zeg eens per 3 maanden, maar gisteren tijdens een ritje naar Utrecht over de A12 plotseling 3 keer.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Robert
De synchromesh 5 is versleten, dat komt wel vaker voor.
Niet toevallig verrote steunen ofzo ? of schakelsysteem met speling? Juist omdat het gebeurd als je je gas los laat -> kantelen van je blok en dan trek ie hem eruit ?
Zomaar een gokje en makkelijk te controleren
Ouwe mopperkont
of een loslopende 5e versnelling?
kijk even achter het deksel links op de bak.
die 2 moeren moeten goed vast zitten, en geborgt zitten.. als niet, vastdraaien en opnieuw borgen.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:of een loslopende 5e versnelling?
kijk even achter het deksel links op de bak.
die 2 moeren moeten goed vast zitten, en geborgt zitten.. als niet, vastdraaien en opnieuw borgen.
mvgr wupke
Kan je dat wat nader omschrijven Wupke, ik heb geen idee waar ik het zou moeten zoeken, zij het dat ik dat nite hoef…..
Voor de Topic Starter, controleer in ieder geval even de speling op de schakelstangen. Voel je daar een duidelijke vering inzitten, als ie in de 5e staat, dan kan het best eens daar aan liggen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
de 5 zit onder het deksel van je versnellingsbak. Bestuurderskant -> wiel eraf -> plastic bescherm kap eraf en dan kijk je tegen het deksel aan Zelfde plek waar je ook de olie bijvult.
Dat gouden ding:
Ouwe mopperkont
dat is de 5e versnelling…zonder die goudkleurige deksel die je bij Mathijs op de foto ziet.
je linkerwiel eraf, stofkap in de wielkast demonteren (die lastige plastick drukkers, en 1 moertje sleutel 10. M6.
dan zie je de deksel.
daarachter zit de 5e versnelling.
controleer of de moeren nog goed vast zitten, en geborgt zijn.
mvgr wupke:
He bedankt voor de tips (tot nu toe). Dat wordt even onder de auto kruipen dus.
Het simpelste lijkt me om eerst te controleren of er geen speling op de schakelstangen zit.
Kan iemand mij vertellen wat een synchromesh is en of dat een dure grap is als ie stuk is…
Robert
een nieuwe 5e gang van de dealer kost afhankelijk van welke delen, of compleet , een heel aardige duit..
maar meestal is het niet nodig om alles te vervangen.
los daarvan, het is handiger om er 1 uit een oude bak van de sloop ofso in te zetten.
maar dat alleen in het geval van defecten, de synschromesch van de 5e gang slijt eigenlijk nauwlijks tot niet, eerder is het de klok die defect raakt.
iig is alles simpel reparabel in jou geval, en hoefd de bak er niet vanaf.
ik bedenk me net iets, er zitten ook 3 veren in met kogels op je schakelstangen,, lijkt me sterk maar het zou kunnen dat de arretering van je 5e gang ,daar mank gaat..
mvgr wupke
Oke, weer een beetje wijzer geworden maar het probleem is nog steeds niet opgelost.
Inmiddels is de zwevert bij Van Bemmelen geweest voor een beurtje. Daar zijn ook de bewuste moeren aangedraaid (die van linkerwiel eraf etc.). Ook de schakelstangen zijn gecontroleerd.
Helaas is het probleem nog niet opgelost. Sterker nog, ik heb er een verschijnsel bij. Als ik nu in z’n 4 rijd (met een gangetje van 60) staat de pook vrolijk te schudden. Ook het stuur trilt dan lekker mee in dezelfde frequentie.
Collega’s van mijn vrouw (brandweer, die zijn errug handig) riepen bij het eerste probleem (uit de 5) meteen: “motorsteun”. Zou het schudden in de 4 daar ook mee te maken kunnen hebben?
Zo ja,hoe controleer ik of de motorsteunen nog goed zijn?
Groet,
Robert
Hoera,schakelt weer als een zonnetje
Even een update, bij de laatste grote beurt heeft Van Bemmelen een poging gedaan om het schakelprobleem op te lossen. Uiteindelijk zijn de tandwielen van de 5e versnelling vervangen. Dit bleek de oorzaak, schakelen gaat weer perfect (ook door verse bakolie?) en uit z’n 5 schieten is er niet meer bij.
Achteraf is me duidelijk dat dit probleem al veel langer in de bak zat. Als ik bij het rijden in de 5 de pook verder duwde in de richting van de 5 begon de pook enorm te trillen. Nu de tandwielen vervangen zijn doet ie dat niet meer. Kennelijk stonden de tandwielen al langer “op scherp”.
Dus voor mensen met een problematische “5”, tandwieltjes vervangen is de klus.
Ik weer gelukkig, want ik rijd nu in een XM met één mankement en dat is een afgebroken startcodeklepje . Voor de rest helemaal perfect, inclusief onderhoudshistorie vanaf aankoop in 1998 (ik ben eigenaar sinds 2005).
Groet,
Robert




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Mooi! heeft het niet al teveel gekost?
Ik weer gelukkig, want ik rijd nu in een XM met één mankement en dat is een afgebroken startcodeklepje
Zou je dat ene mankement dan niet ook oplossen? voor 18 euro bestel je bij de dealer een nieuwe…




Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Harm schreef:Ik weer gelukkig, want ik rijd nu in een XM met één mankement en dat is een afgebroken startcodeklepje
Zou je dat ene mankement dan niet ook oplossen? voor 18 euro bestel je bij de dealer een nieuwe…
Inderdaad
Bijna perfect
sjorsh schreef:Harm schreef:Ik weer gelukkig, want ik rijd nu in een XM met één mankement en dat is een afgebroken startcodeklepje
Zou je dat ene mankement dan niet ook oplossen? voor 18 euro bestel je bij de dealer een nieuwe…
Inderdaad
Helemaal waar en dat gaat dan ook gebeuren
Robert
niks teveel
eXaMple schreef:Mooi! heeft het niet al teveel gekost?
Er stonden 3 uurtjes op de rekening voor de grote beurt, inclusief bakreparatie en ook een paar liter bakolie.
Ik ben errug tevreden!