1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Ontluchten remmen DS
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 29 oktober 2007 02:30 PM

Beste DS-rijders,

Ik denk erover een DS21 uit 1967 (?) op LPG over te nemen om dagelijks te gaan gebruiken, maar er zijn een paar kleine dingetjes die ik me afvraag. Bovendien heb ik alleen ervaring met sleutelen aan Citroënen met luchtgekoelde boxers (GSA, 2CV e.a.), een DS-blok is behoorlijk andere techniek voor mij.

De auto remt erg abrupt sinds hij een tijdje met te weinig LHM heeft gestaan. Bij het aanraken van het pedaal gebeurt er weinig, iets verder intrappen betekent iets dat door kan gaan voor een goede noodstop. De huidige eigenaar -en ik met hem- denkt dat dit door het voorgenoemde LHM-gebrek is gekomen, en dat de voorremmen ontlucht moeten worden, maar wat is jullie gedachte hierover? En hoe gaat dat ontluchten van de remmen?

Dan iets anders: als de auto een paar dagen stilgestaan heeft ligt er een klein plasje LHM ter hoogte van de B-stijl onder de auto. Overigens was dit toen ik de auto ging bekijken niet zo, maar het verhaal klinkt alsof er een retourleiding lek is. In eerste instantie wil ik in de auto gewoon dagelijks gaan rijden en op termijn alle leidingen naar achter vervangen, maar is er door deze lekkage een risico dat een drukleiding ook gaat lekken, tijdens het rijden bijvoorbeeld?

Verder komt de auto erg betrouwbaar, en technisch goed over. De huidige eigenaar is (via-via) een bekende van me.

Alvast hartelijk bedankt voor evt. reacties,

Groet,
Sybolt Wiersma

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 29 oktober 2007 02:41 PM
  [ # 1 ]

Ontluchten remmen
Voorremmen:
1. Draai de ontluchtingsschroef op de hogedrukregelaar open en plaats de wagen in de laagste stand.
2. Breng een ontluchtingsslang aan op de achterste nippel van de centrifugaalregelaar (voor de rechter voorrem)
3. Breng een ontluchtingsslang aan op de koppelingsregelaar (voor de linker voorrem)
4. Laat de uiteinden van beide slangen in het voorraadvat lopen.
5. Houd de remknop ingedrukt (hulpje) en draai beide ontluchtingsnippels (waar de slangen aan zijn bevestigd) los.
6. Plaats de bedieningshendel voor de wagenhoogte in de hoogste stand
7. Start de motor met ingedrukte remknop
8. Laat de vloeistof doorstromen totdat er geen luchtbellen in de slangen te zien zijn. Sluit dan de ontluchtingsnippel
9. Laat de rem los en controleer de nippels op eventuele lekkage. En zet de motor af

Achterremmen
1. Plaats de wagen op een hefbrug of boven een kuil. En zet de motor af
2. Zet de wagen in de laagste stand en laat de wagen zakken. Zet daarna de handel voor de rijhoogte weer in de hoogste stand
3. Zet op de ontluchtingsnippels bij de achternaaf een slangetje en laat deze hangen in een potje
4. Laat een hulpje de remknop ingedrukt houden, start de motor en laat deze stationair draaien. Als er geen belletjes meer zichtbaar zijn, kunnen de nippels worden dichtgedraaid en de slangetjes verwijderd worden.
5. Controleer de nippels op eventuele lekkage

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 29 oktober 2007 03:12 PM
  [ # 2 ]

Bedankt Marten voor de eenvoudige en duidelijke uitleg! Dat klinkt behoorlijk goed te doen, en makkelijker eigenlijk dan bij een auto met conventioneel remsysteem.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 oktober 2007 03:20 PM
  [ # 3 ]

Dat plasje onderzoeken. Als het aan de linkerkant is(waar je instapt) is het een drukleiding. Als het rechts is is het retour of benzine.

Die drukleidingen roesten door. Zeker gevaarlijk! Er lopen daar 4 leidingen waarvan er 1 een semi-retour leiding is. Die is niet gevaarlijk.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 10 december 2007 01:45 PM
  [ # 4 ]
bogaard77 schreef:

Er lopen daar 4 leidingen waarvan er 1 een semi-retour leiding is. Die is niet gevaarlijk.

Het is alweer even geleden, maar ik heb inmiddels deze auto inderdaad gekocht, en de lek in de hydrauliekleiding is de retourleiding. Niet gevaarlijk dus, maar wel iets om in de gaten te houden.

Verder heb ik gekeken naar hoe de remmen ontlucht moeten worden, maar ik heb weinig tot geen ervaring met DS-hydrauliek (alleen met GS, en daar ziet alles er toch weer even anders uit), dus ik had toch wat meer moeite dan verwacht met het identificeren van de centrifugaalregelaar en koppelingsregelaar.

Is er iemand die me kan vertellen waar ik die kan vinden, om slangen aan te sluiten, en waar de ontluchtingsschroef op de hogedrukregelaar zit die ik los moet draaien? Of nog mooier, heeft iemand toevallig een foto of tekening waarop deze plaatsen staan aangegeven?

Alvast weer erg bedankt,


Sybolt

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 10 december 2007 06:54 PM
  [ # 5 ]

Is het wel een halfautomaat?
Een handgeschakelde DS heeft geen centrifugaalregelaar noch een koppelingsregelaar…

Citroen!

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 10 december 2007 08:53 PM
  [ # 6 ]

Dat verklaart misschien dat ik niks kon vinden wat aan de beschrijving voldeed!  Laughing ‘t Is een handgeschakelde vijfbak.
Weet je toevallig ook waar ik dan wel ontluchtingsslangen op moet aansluiten?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 10 december 2007 09:03 PM
  [ # 7 ]

Op de remklauwen? Very Happy

Citroen!

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 10 december 2007 09:17 PM
  [ # 8 ]
DriverD schreef:

Op de remklauwen? Very Happy

Thanks! Easy dus. Klopt het dat ik meerdere ontluchtingsnippels op de remklauwen heb? Neem aan dat die niet allemaal open moeten?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 december 2007 11:22 AM
  [ # 9 ]

Hej Sybolt,

Hoeveel ervaring heb jij met remmen ontluchten? Op een DS zit het echt standaard.
Als je er geen ervaring mee hebt is een lesje of een goed boek mischien handiger.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 11 december 2007 12:57 PM
  [ # 10 ]
bogaard77 schreef:

Hoeveel ervaring heb jij met remmen ontluchten? Op een DS zit het echt standaard.

Ik heb alleen remmen ontlucht bij auto’s met conventioneel systeem, dus vandaar dat ik twijfelde over de aanpak bij het HP-systeem.

Even voor de goede orde, als ik het goed begrijp zou het zo dus goed moeten gaan:
1. Ontluchtingsschroef op de hogedrukregelaar opendraaien en de wagen in de laagste stand plaatsen
2. Ontluchtingsslangen aanbrengen op ontluchtingsnippels op de klauwen met de uiteinden in het voorraadvat
3. Remknop ingedrukt houden en nippels opendraaien
4. Bedieningshendel in de hoogste stand
5. Starten met ingedrukte remknop
6. Ontluchten, nippels dicht, rem los en motor af

Heeft iemand hier nog iets aan toe te voegen?

PS Sorry als ik lastige of dubbele vragen stel, ik wil graag zeker van de zaak zijn voordat ik verkeerde dingen ga losschroeven… Smile

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 december 2007 01:04 PM
  [ # 11 ]

Dit klopt denk ik wel maar ik doe het anders. Ik zet em in de hoogste stand en draai elk nippel een voor een open en ga dan remmen. De druk in het systeem perst nu de lhm door je rem. Motor laten lopen. Als de stoplamp weer aan gaat stoppen met remmen en nippel dicht.

De achterremmen betrekken hun lhm uit de vering dus in hoogste stand zal de achterkant ook goed ontluchten. Let wel op dat de auto gaat zakken als je een tijdje lhm eruit laat komen.

Ik laat de achterremlhm in een potje lopen omdat de stilstaande lhm vaak vervuild is en dat wil je niet in je vat terug. Als je systeem niet helemaal schoon is zou ik dat met de voorkant ook doen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 december 2007 04:40 PM
  [ # 12 ]
Sjaak de Bollenboer schreef:
bogaard77 schreef:

Als de stoplamp weer aan gaat stoppen met remmen en nippel dicht.

Is dat een betere manier dan stoppen als er geen belletjes meer zijn?

Nee. als er geen bellen meer te zien zijn kan je ook stoppen.Het kan echter geen kwaad de remklauwen lekker te spoelen met frisse LHM!!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 december 2007 07:35 PM
  [ # 13 ]

Ik blijf wel roepen:

KIJK UIT ! Zet een pootje onder je auto als je er onder gaat liggen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
snoekhuizen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 20-01-2015

Gepost: 16 maart 2016 11:08 PM
  [ # 14 ]

Nog even een domme vraag maar komt de olie er uit spuiten bij de ontluchtingsnippels van de achterremmen of kruipt het er uit tussen de luchtbelletjes door ? de rest van het systeem werkt goed ook de voorremmen.
ps. auto staat in de hoogste stand.
Grtz, Marcel

Citroën Dspecial 1972
Citroën C-Crosser 2,2HDi
love

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 17 maart 2016 09:05 AM
  [ # 15 ]

Als je ontlucht mogen er geen luchtbelletjes meer uitkomen.
Alleen lhm

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook