1 van de 2
 1 2 Volgende > 

aanpak (lekkende dan wel roestige) dakrand
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 274

Gepost: 01 december 2007 06:15 PM

Als DS-beginner zonder las-capaciteiten is het plan ontstaan om de dakrand eens als eerste aan te pakken. Omdat:

- het laatst bij flinke regen en wind behoorlijk binnendruppelde langs midden van de voorruit en in/uit de rand boven het passagiersraam
- alles wat van boven de boel komt verpesten toch teniet zou doen wat ik anders of in de toekomst verder aanpak
- ik bij aanschaf al zag dat het achter de dakbinnenrand-rubbers en stijlen hier en daar roestig tot krokant was

Ik heb een break. Mijn vragen:
- kan ik die dikke binnendakrand loshalen en na schoonmaak weer terugzetten of gaat er dan iets qua bevestiging kapot en moet ik sowieso een nieuwe rubberrand kopen?
- het wegwerken van roest, herstellen/plamuren in de (binnen) dakrand: moet ik daarbij nog op iets speciaals letten ? (behalve dat ik ergens moet ophouden en niet te ver de hele stijlen afzakken Wink
- als die kit/rubber-rand a/d buitenkant er goed uitziet, kan ik er dan beter van afblijven en zoeken naar kleine gaatje(s) als oorzaak van genoemde lekkagetjes en die ergens mee vullen? of kun je maar beter die hele rand opensnijden en sowieso vervangen als je dan toch bezig bent ? Ik neem tenminste aan dat je onder dat rubber direct op het (stalen) dak komt dat daar gelast zit en er rond de lasnaden enzo ergens gaatjes zitten?

Vervolgstap is nieuwe achterklep eropzetten want oude is te ver heen. En dus de stijlen (binnen en buiten) zo goed mogelijk herstellen. Als ik in dat verband nu al ergens op moet letten hoor ik het ook graag…

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 01 december 2007 07:35 PM
  [ # 1 ]

Ga er maar vanuit dat je het dak zult moeten verwijderen, en dan kun je pas zien wat de werkelijke schade aan je dakrand is…
Succes in ieder geval!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

Mr DS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 401

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 01 december 2007 07:44 PM
  [ # 2 ]

Het hangt er van af hoe het dak gescheiden is van de dakrand; sommige auto’s hebben daar een soort brede rubberpees tussen zitten, dit is zover ik weet origineel maar er zijn ook auto’s bekend met een kitlaag tussen dak en dakrand. Dus zoals al opgemerkt dak demonteren en alles inspecteren. Als de dakrand zelf krokant is dan is er maar een remedie; vervangen. De delen zijn bij de club te krijgen, ja en dan wordt het dus toch laswerk. Sad

Samengevat; als je lekkage hebt via de dakrand dan kun je het maar beter ineens goed aanpakken want al het andere zal op termijn blijken geen definitieve oplossing te zijn.

Gert

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  

robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 839

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 01 december 2007 09:00 PM
  [ # 3 ]

Neem er in ieder geval even de tijd voor.
De rubberen binnenrand kan je gewoon (met beleid) loshalen en later terugplaatsen. Ofschoon ik wel vermoed dat de binnenzijde die een soort stalenbinnenband bevat wel geroest zal zijn. Nieuwe zijn lastig of niet te krijgen.(2e hands bij Huub)  Schoonmaken met bleekwater helpt.
De rvs-rand(delen) rondom verwijderen, te beginnen aan de voorzijde. Kit daarna vanaf de buitenrand diep weg snijden Daarna kun je op 6\7 plaatsen aan de binnenzijde de dakbouten losdraaien.
Op je rug in de stoelen en de bank met kousenvoeten voorzichtig kracht zetten bij de dakranden, dak komt los,met zijn 2-en weg halen.

En dan zien welke ellende of juist niet je tegen komt.
Nieuwe dakrubbers (origineel) of dakkit kan je bij bv bij Chyparse in Almere. En als het nodig is ook de vervangende dakranden.
halen. Als je zover bent weer even een berichtje plaatsen er zijn ongetwijfeld nog vele handige tips op te halen.

Enne, doen want hij rot anders echt helemaal weg.

Profiel  

askii
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 01 december 2007 09:05 PM
  [ # 4 ]
Mr DS schreef:

Het hangt er van af hoe het dak gescheiden is van de dakrand; sommige auto’s hebben daar een soort brede rubberpees tussen zitten, dit is zover ik weet origineel maar er zijn ook auto’s bekend met een kitlaag tussen dak en dakrand.

Waar maakt dit precies verschil voor? Voor de noodzaak om alles los te snijden, of voor de mogelijkheid om gaatjes te dichten ? Ik heb daar (buiten dus) inderdaad een dikke blijkbaar originele ‘rubberpees’ zitten.

En waarom denken jullie dat het dak los moet ? Als je van binnenuit (stoot/rubberrand weghalen) en van buitenaf de randen kunt zien en behandelen, wat kun je dan meer ontdekken door het hele dak eraf te halen?

Niet om eigenwijs te doen ofzo Smile ik wil gewoon graag snappen hoe en wat voor ik zoiets drastisch doe…

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  

askii
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 01 december 2007 09:09 PM
  [ # 5 ]
robbertkars schreef:

Daarna kun je op 6\7 plaatsen aan de binnenzijde de dakbouten losdraaien.
Op je rug in de stoelen en de bank met kousenvoeten voorzichtig kracht zetten bij de dakranden, dak komt los,met zijn 2-en weg halen.
En dan zien welke ellende of juist niet je tegen komt.

Dankje robbertkars. Ik wist dus niet eens dat het dak helemaal niet gelast zit maar met bouten !? Maar als de rand eronder vervolgens te rot is, zit hem daar dus het vervangend laswerk waar de anderen het over hebben.

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 01 december 2007 09:09 PM
  [ # 6 ]

En waarom denken jullie dat het dak los moet ? Als je van binnenuit (stoot/rubberrand weghalen) en van buitenaf de randen kunt zien en behandelen, wat kun je dan meer ontdekken door het hele dak eraf te halen?

Kan me zo voorstellen dat het dak steunt op het voorruitframe/rand. Dat gedeelte van de rand mis je dus als je het dak niet verwijderd lijkt me.

Jeroen

Profiel  

robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 839

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 01 december 2007 09:20 PM
  [ # 7 ]

ik heb even zitten zoeken maar kan even geen plaatjes vinden van verrotte dakranden. Je wil niet weten wat je tegen kunt komen.
Omdat hij van twee kanten opgesloten zit (rvs\kit buiten en bekleding binnen) kan je het pas echt goed zien als je het dak eraf hebt.

Origineel zijn m.i. alle daken met een rubber strip afgeleverd maar stonden erom bekend dat ze gaan wijken, zeker als je last van roest hebt. En daar komt weer water door. Pielen om deze rand weer vast te kitten of zo heeft echt geen zin. Je kunt dus bij het weer monteren kiezen voor zo’n rubber maar iedereen (de profs zullen we maar zeggen) geeft aan : kitten die hap (speciale 3m-kit e.d.)

Profiel  

Mr DS
> 400 berichten
RankRankRankRank

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 02 december 2007 03:30 AM
  [ # 8 ]

askii schreef:

Geloof me als je lekkage via je dakrand hebt, dan staat dat garant voor nare verassingen onder de dakrand, bovendien zit de rottigheid zoals eerder al geschreven vaak aan de voorkant en daar kun je niet bij zonder het dak te demonteren. Klus van plusminus 2 uur als je het nog niet eerder hebt gedaan en alle boutjes moet zoeken.
Better safe than sorry, haal het dak eraf en je weet alles (van de conditie van je dakrand)

Gert.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  

Bram-id19B
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 518

Gepost: 02 december 2007 03:43 AM
  [ # 9 ]

Ga er maar vanuit dat tenminste je hele voorrand verrot is en vervangen moet worden als je lekkage hebt…......

Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....

Profiel  

splenter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26

Gepost: 02 december 2007 12:45 PM
  [ # 10 ]

Op deze site staat een voortreffelijke fotoreportage van een dakrandrestauratie. Mooi in beeld gebracht.
Ook zeer goed te zien, waar de rottigheid zich bevindt.

groet, Bert

http://home.hetnet.nl/~s.voorbach/index.html

Profiel  

Mr DS
> 400 berichten
RankRankRankRank

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 02 december 2007 01:11 PM
  [ # 11 ]

askii schreef:

Dankje robbertkars. Ik wist dus niet eens dat het dak helemaal niet gelast zit maar met bouten !? Maar als de rand eronder vervolgens te rot is, zit hem daar dus het vervangend laswerk waar de anderen het over hebben

Er zijn zover ik weet drie typen daken; polyester zonder gelcoat in de eerste bouwjaren, daarna polyester met gelgoat in kleur en als het een dame betreft die af fabriek met een schuifdak geleverd is dan is het een aluminium dak.
Dat is uiteraard tevens de reden dat deze daken niet gelast zijn maar aangebout.

Gert.

Profiel  

gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 318

Gepost: 02 december 2007 02:28 PM
  [ # 12 ]
robbertkars schreef:

Je kunt dus bij het weer monteren kiezen voor zo’n rubber maar iedereen (de profs zullen we maar zeggen) geeft aan : kitten die hap (speciale 3m-kit e.d.)

Rubber is wel het mooist en als je de aansluiting met het dak meteen dichtkit met sikaflex ook het meest waterdicht op de lange termijn. Alleen wel meer werk, zeker bij dakranden die na restauratie net niet meer helemaal pas zijn.

Profiel  

Mr DS
> 400 berichten
RankRankRankRank

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 02 december 2007 02:52 PM
  [ # 13 ]

gerardeux schreef:

Rubber is wel het mooist en als je de aansluiting met het dak meteen dichtkit met sikaflex ook het meest waterdicht op de lange termijn. Alleen wel meer werk, zeker bij dakranden die na restauratie net niet meer helemaal pas zijn.

Is dat wel rubber? Volgens mij is het een zachte strip van kunststof die in de loop van de jaren hard wordt.

Van Sikaflex kit is bekend dat deze met de jaren ook krimpt en uithard.
Er zijn betere producten op de markt welke zowel soepel blijven als waterdicht. O.a. Shell levert een dergelijk product. Bij de restauratie van schepen gebruikte ik dit als vervanger van pek in de breeuwnaden.

Gert.

Profiel  

break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7608

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 02 december 2007 11:01 PM
  [ # 14 ]

Een quick&dirty; tip: Gotenkit (voor de dakgoot van je huis): kleurloze kit, waterverdrijvend, onder het rubber van het dak spuiten. De boel zit voorlopig weer dicht (mijn ervaring: voor jaren) en je kunt rustig je moment kiezen om het dak eraf te halen. Enne - een nieuw rubber, door een dure professional met kit aangebracht kan ook lekken ...

Profiel  

Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184

Gepost: 03 december 2007 12:11 AM
  [ # 15 ]

Is dat wel rubber? Volgens mij is het een zachte strip van kunststof die in de loop van de jaren hard wordt.

Yep het is wel degelijk rubber

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook