Op 1 december 2007 heb ik voor 1250 euro mijn DSuper 5 gekocht.
Ik heb een tijdje lopen twijfelen om door te sparen en een (hele) goede te kopen, maar heb er toch voor gekozen er een te kopen die ik zelf helemaal moet opknappen. De tijd zal leren of ik hier goed aan gedaan heb.
De ID is aardig doorgeroest hier en daar en liep ook niet toen ik ging kijken. De verkoper op zijn woord geloofd dat hij motorisch prima was en dat de bodem en balken verleden jaar voor de APK professioneel gelast zijn.
Ik heb veel sleutel ervaring aan motorfietsen, maar een DS/ID is helemaal nieuw voor mij.
Inmiddels contactpunten, rotor, condensator, accu en 3 bougies (achterste past mijn sleutel niet op) vervangen.
Na een week lang ploeteren met de afstellingen loopt mijn ID nu behoorlijk netjes op gas.
Inmiddels ben ik er achter dat hij zelfs nog beter op benzine loopt. Alleen is er iets mis met de benzine leiding want de brandstofpomp pompt alleen maar lucht.
Daarnaast ben ik bezig om alle verlichting in orde te maken. Dashboard lampjes koplampen enz.
En ik ben tot de ontdekking gekomen dat de boven hoeken van de kofferbak erg slecht zijn.
Ik wil mijn ID eerst technisch goed krijgen zodat ik er een APK op kan krijgen en daarna pas optisch in orde maken. Het blijft wel een auto waarmee wij willen rijden, dus het wordt geen showroomstaat.
Voorlopig bestaat mijn te doen lijstje uit 2 delen.
APK zaken.
Andere zaken.
APK. op 21-03-2008 goedgekeurd
Verlichting
Alles werkt weer
Uitlaat (flexibelepijp is gesneuvelt tijdens transport)
Inmiddels gedaan.
Dubbele achterpijpen vervangen.
Pijp is mij geschonken door een vriendelijke dorpsgenoot
Stuur (maakt een sleurpend geluid en voelt niet zeker aan)
Inmiddels weet ik dat dit zo hoort. Het onzeker aanvoelen was het appeltje.
En naar later bleek speling op een stuurkogel.
En een grondige inspectie van de onderkant.
Was rot. Er is een nieuwe bodem onder gelast.
Andere zaken.
Carosserie (2 voordeuren en linker achterspatbord) Linker achterspatbord vervangen.
Inmiddels weet ik dat alle deuren en spatborden vervangen moeten worden.
Water lekkage.
Is niet meer voorgekomen
Benzine toevoer herstellen vanuit de tank.
Ontluchtingslang en toevoerslang zaten verkeerd om
Inmiddels ook een nieuwe tank.
Interieur (Leer goed invetten en nieuwe vloerbedekking)
Alle vloeistoffen vervangen.
Gedeeltelijk gedaan
Ik zal proberen hier al mijn vorderingen bij te houden.
Mijn todo lijstje is al weer aardig gegroeit.
Dubbele pijp achter de dwarsdemper vervangen.
Andere bollen op de achterkant. De dame is keihard daar.
Gedaan.
Kromme remschijven vervangen.
Dorpels wegslijpen (wat er van over is) en nieuwe lassen.
Onsteking netjes afstellen.
Kleppen stellen.
Olielekage in bougie gat verhelpen. (nieuwe kleppendekselpakking)
Gaten in de bovenhoek van de kofferbak dicht lassen.
Koppelingsplaat vervangen.
En als laatste ...... heel veel rijden….
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wolfman,
heb je de rubber dop in de regengoot onder de voorruit eruit gewipt om zo met je bougiesleutel bij bougie 4 te komen?
Flexpijp kost dacht ik 19 euro. De- en Montage kan je het best op een brug doen.
Suc7!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


































Totaal aantal Berichten: 15759
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dit zijn de leuke, eerst proberen rijden en dan pas zorgen maken over hoe het spel er uit ziet. Zo probeer ik mijn Trax ook gaande te houden
bogaard77 schreef:Wolfman,
heb je de rubber dop in de regengoot onder de voorruit eruit gewipt om zo met je bougiesleutel bij bougie 4 te komen?
Flexpijp kost dacht ik 19 euro. De- en Montage kan je het best op een brug doen.Suc7!
Ja die had ik al gevonden. Maar die staat er net niet loodrecht boven. Mijn bougie sleutel past net in de gaten van de kop. En als hij er niet kaarsrecht ingaat loopt hij vast. Ook heb ik inmiddels ontdekt dat er olie in het bougie gat staat.
Ik heb det afdekdopje van de bougiekabel op die cilnder eraf gelaten zodat het een beetje verdampen kan als het blok heet wordt. En dan maar kijken of het wegblijft. Zoniet dan zal de kleppendeselpakking wel lek zijn.
graddus schreef:Dit zijn de leuke, eerst proberen rijden en dan pas zorgen maken over hoe het spel er uit ziet. Zo probeer ik mijn Trax ook gaande te houden
Voorlopig heb ik er nog heel veel zin in. En na de eerste teleurstelling, toen ik erachter kwam dat de carosserie nog slechter was dan ik al dacht, ben ik al weer veel positiever.
Wat maakt het nu uit of je 3 cm of 30 cm roest wegslijpen moet. Lassen laat ik doen door een vriend dus daar heb ik ook geen last van….
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja maar olie verdampt niet…. En het geleidt bougiespanningen… Dat gat moet schoon en droog zijn voor het beste resultaat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ah ok. Dan ga ik dat gat dan maar eerst droogdeppen met een doekje ofzo.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En de isolator pijpjes schoon en droog maken. of vervangen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gewoon even die bougie vervangen, dan loopt de olie er ook gelijk uit. Praxis heeft een bougiesleutel die wel past, die is namelijk zo klein dat hij onder de goot past, dan kun je hem met een sleutel 21 aandraaien. Klepdekselpakking en rubberen ringen kun je vervangen bij het kleppen stellen… hopelijk blijft die lekkage dan wel weg.
Vanavond weer eens een avondje gesleuteld aan mijn ID.
Eerst het bougie gat schoon en droog gemaakt.
Ik het weekend ga ik wel op zoek naar een passende bougiesleutel voor de laatste bougie.
De auto liep gelijk wat beter zonder olie rondom de bougie.
Hij loopt nu heerlijk rustig stationair.
De benzine tank heb ik niet open gemaakt. Ik vond dat geen klus voor s’avonds in het donker.
Wat mij opviel is dat de auto van voren ook hoog bleef staan met een krik onder de trekhaak. Ik had de auto in de hoogste stand gezet en toen een krik onder de trekhaak gezet zodat hij niet meer kon zakken. Ruim een uur later viel het mij op dat ook de voorkant nog in de hoogste stand stond. Vreemd of juist niet?
Toen ik de krik liet zakken zakte de achterkant netjes mee en ongeveer een minuut later zakte ook de voorkant.
Verder ben ik niet veel opgeschoten. Eigenlijk weer een klein stapje terug. Het dimlicht brand nu alleen weer als de motor niet loopt. Ik dacht dat ik dit van de week al verholpen had.
Maar om toch nog positief af te sluiten. De auto start heel netjes nu. Eigenlijk sloeg hij voor het eerst bijna gelijk aan. Terwijl het nu juist een stuk kouder is geworden buiten.
Het wordt tijd dat ik er eens een stuk mee ga rijden denk ik.
Maar eerst moet de uitlaat gemaakt worden. Dus op zoek naar een flexibelepijp. Want met een geschorste auto een stukje rijden met kapotte uitlaat is natuurlijk vragen om moeilijkheden. ops:
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Gisteren weer lekker gerommeld aan mijn ID.
De verlichting is nu in orde.
De controle lampjes doen het nu op twee na. Wel vreemd want dat zijn de lampjes voor de verlichting en die deden het juist eerst wel. verder zijn er twee lampjes stuk dus die moet ik vervangen.
Rechter achterknipperlicht weer in orde gemaakt. Van binnen was het draadje helemaal losgerot van de aansluiting van de massa. Netjes een nieuw draadje aan gesoldeert. Maar toen ik het bolletje erin wilde zetten liet ik die uit mijn handen vallen. Dus nog niet kunnen testen.
Aan het einde van de dag weer een klein stukje gereden. Maar ineens stuitert de wagen heel erg aan de achterkant.
Ik had ook ondekt dat er te weinig LHM vloeistof in het vat zat. Dit stond keurig tussen Min en Max, maar wist niet dat je dit moets testen met de auto in de hoogste stand. Met de auto in de hoogste stand zat er dus te weinig in. ops:
Ik denk dat hij lucht gehapt heeft.
Kan dit nu de oorzaak zijn van het stuiteren?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Vering ontlucht automatisch.
Zolang je geen brandend LHM-lampje hebt gehad heb je niet te weinig olie.
De olie heb je nodig om een band te verwisselen.
Stuiteren kan komen doordat de wagenhoogte te laag staat (handmatig ingesteld), of veerbol-membraam lek.
Ok weer even tijd voor een domme vraag dan.
Het handeltje voor de wagenhoogte heeft 5 standen.
De onderste stand zakt in auto ineen.
Dan drie standen
En dan nog een extra hoge stand.
De ondersta stand van de middelste drie, (waar een streep als symbool bij staat) is denk ik de rijstand.
Kan het dus zijn dat ik hem een standje hoger heb gehad met gestuiter als gevolg.
Ik heb daarna in stilstand nog wat met het systeem gespeeld, dus weet niet meer in welke stand ik precies gereden heb.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wolfman schreef:Ok weer even tijd voor een domme vraag dan.
Het handeltje voor de wagenhoogte heeft 5 standen.
De onderste stand zakt in auto ineen.
Dan drie standen
En dan nog een extra hoge stand.De ondersta stand van de middelste drie, (waar een streep als symbool bij staat) is denk ik de rijstand.
Kan het dus zijn dat ik hem een standje hoger heb gehad met gestuiter als gevolg.
Ik heb daarna in stilstand nog wat met het systeem gespeeld, dus weet niet meer in welke stand ik precies gereden heb.
wat is de vraag dan?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Inmiddels niet meer belangrijk. Heb een weer rondje gereden in de rijstand. Ook dan stuitert de auto.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dan even een rondje bollen vullen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Dan even een rondje bollen vullen!
Vullen met wat? LHM of gas laten bijvullen?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”