Flubberpook, onbalans in aandrijflijn
Gepost: 16 december 2007 05:26 PM

Mijn pook gaat heel erg heen en weer de laatste tijd. Vooral bij optrekken en een bochtje naar rechts flubbert ie er lustig op los. Ook rechtuit lijkt er ergens iets een onbalans te veroorzaken.

Ik kan twee oorzaken bedenken: koppeling of een kapotte aandrijfas. Heeft iemand ooit eens iets soortgelijks gehad?

Koppeling lijkt trouwens zijn beste tijd gehad te hebben. Ga zo eens stellen, hopen dat dat verbetering geeft.

Grtz,
Erik

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 16 december 2007 05:29 PM
  [ # 1 ]

Het kan ook heel goed, dat de nylon kogel onderaan de pook flink is versleten.

Profiel  

ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1745

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 16 december 2007 05:54 PM
  [ # 2 ]

Gok ik ook op. Wat bedoel je met onbalans? Pook die slingert is geen onbalans, maar dat doet hij als die nylon kogel versleten is. Gaat hij trouwens ook beroert van schakelen. Vervang hem en je weet niet wat je meemaakt…..

garagestmarien schreef:

Het kan ook heel goed, dat de nylon kogel onderaan de pook flink is versleten.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  

Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 758

- 2CV 6
Gepost: 16 december 2007 06:41 PM
  [ # 3 ]

Ik heb ooit eens de pook (incl. dus die nylon kogel) uit een oude CX met weinig kilometers gesleuteld, maar dat was een verschrikkelijke k*tklus. Je kon er haast niet bij en je hebt totaal geen slag in dat bakkie waarin die pook bevestigd is. Ik heb ‘m dus ook nog steeds niet ingebouwd in m’n eigen auto…
Is hier een gemakkelijke(r) methode voor?

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 16 december 2007 06:50 PM
  [ # 4 ]

Hoezo geen slag? Je kan toch een lange dop erop zetten? Er zitten niet voor niets gaten in de zijkanten van dat ‘bakkie’.

Profiel  

Apprentice
> 700 berichten

- 2CV 6
Gepost: 16 december 2007 06:59 PM
  [ # 5 ]

Dan ben ik dus lekker onhandig bezig geweest Surprisedops:
Zitten die gaten aan de onderkant (en moet de auto dus op de brug) of kun je er van binnenuit bij?

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 16 december 2007 07:10 PM
  [ # 6 ]

Nee, alles van binnenuit. Heb even de boel voor je opengegooid en foto’s gemaakt. Let wel: dit is een serie 1, maar is bij een serie 2 eigenlijk niet anders.

Achter de handremgeleidestangen zit zo’n gat, net boven de vloer.

De pook zelf zit dus met maar één boutje vast. Het makkelijkst te monteren met zo’n telescoopmagneetje.

Profiel  

Apprentice
> 700 berichten

- 2CV 6
Gepost: 16 december 2007 07:15 PM
  [ # 7 ]

Idea Aha!
Dank voor de foto’s!
Maar nu de volgende vraag: hoe demonteer ik die plastic tunnel (serie 2)?
Ik ben daar al eens mee bezig geweest, maar kon toen geen schroeven/bouten vinden om e.e.a. los te krijgen. Toen de zaak vervaarlijk begon te kraken ben ik er maar mee opgehouden…

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 16 december 2007 07:21 PM
  [ # 8 ]

Ik heb niet zo heel veel verstand van serie 2, maar als ik het me goed herinner van the Beast, destijds, zit dat middenstuk aan de achterkant met schroeven vast, dus helemaal bij de achterbank. Ik geloof dat dat één stuk is tot aan de ventilatorgaten. Dat bekijken gaat helaas niet meer, want the Beast is van binnen helemaal kaal en het origineel heeft er al heel lang niet meer in gezeten. Misschien weet iemand anders hoe dat zit?

Profiel  

ray
> 700 berichten
Totaal aantal Berichten: 735

Gepost: 16 december 2007 08:10 PM
  [ # 9 ]

Als de pook trilt bij o.a. het optrekken kan dat ook aan een verkeerd ingestelde hoogte liggen van de cx (te hoog).
Slechte motorsteun(en) zou het ook nog kunnen zijn.
Dit is allemaal vrij simpel te controleren.
Versleten aandrijfas zou inderdaad ook kunnen.
Ik geloof niet dat hij speling bedoeld op het schakelmechaniek. Wink

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  

Gepost: 16 december 2007 08:47 PM
  [ # 10 ]

Klopt, ik bedoelde geen speling op de pook. Net heb ik de koppeling bijgesteld en het resultaat is verbluffend: het klapperen van de pook is verdwenen!

Speling op die plastic kogel heb ik ook, daar wil ik tzt wat aan gaan doen. De ambulance schakelt een stuk prettiger dan de GTi, veel strakker.

Waar ik zo langzamerhand achter kom is dat een sloop CX handig is. Mijn schuur ligt vol met 2CV onderdelen, maar als ik iets bij een CX wil vervangen moet ik altijd op zoek. Het zou heerlijk zijn als er onderdelen voor het grijpen liggen (zoals de pook).

Motorsteunen zijn trouwens goed. De baksteun heb ik van het voorjaar vervangen. Het rubber daarin was gortdroog.

Blijft leuk, sleutelen aan een CX!

Profiel  

25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4911

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 17 december 2007 09:18 AM
  [ # 11 ]
Prestige2400 schreef:

Het zou heerlijk zijn als er onderdelen voor het grijpen liggen (zoals de pook).

Zo`n kunststof kogel aan de pook moet je niet vervangen door een gebruikte, je kan ze geloof ik nieuw kopen bij cxbasis… Kost een paar euro, ik moet er ook nog eentje aanschaffen, mijn pook flubbert ook alle kanten op (die van de CX dan hè  Twisted Evil )

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

Gepost: 18 december 2007 01:15 AM
  [ # 12 ]

Zou zeggen, stel eerst de slag van de koppeling (van je CX).

Profiel  

Gepost: 18 december 2007 01:24 AM
  [ # 13 ]

Hmmm, wie heisst den so ein ding in Deutsch, kan ‘m niet vinden…

Profiel  

Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407

- C5 Charactére
Gepost: 18 december 2007 02:40 AM
  [ # 14 ]

http://cx-basis.de/eshop/index.php?cPath=14&sort=2a&page=2

Helaas alleen de ringen, de kogel zelf (nog) niet.

Grt, piet

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook