Totaal aantal Berichten: 1136
- GS/GSA 1220 Club
Ik heb sinds twee weken last van een lekkage van koelvloeistof bij m’n cx 2500D. Na een beste rit van 400 km lag er de volgende ochtend een plas onder de auto. Het stroomde vanaf de waterpomp, langs de slang naar beneden. Ik bedoel dan de slang van waterpomp naar een buis linksonder bij de radiateur.
Ik heb de zaak leeg laten lopen, slang eraf gehaald en geinspecteerd. Geen breuk of poreus. De tuit van de pomp maar schoongemaakt en de slang er opnieuw op. De lekkage was nog niet verholpen want 2 dagen later lag er weer een plasje.
Vandaag heb ik om de tuit van de pomp een laagje teflontape gedaan, voor een betere afdichting. Net een testrit gemaakt en wat blijkt. Nu lekt het aan de achterkant van de waterpomp, ook bij een slangaansluiting.
Ik heb een vermoeden dat er druk wordt opgebouwd, en dat het naar buiten wordt geperst op de zwakste plek.
Zou het aannemelijk zijn dat er te veel druk in het systeem zit en dat het water daardoor ergens naar buiten wordt geperst? Zou het kunnen dat de dop van het expansevat niet functioneert en overdruk niet meer door het overdrukventiel naar buiten wordt gelaten? Iemand een idee?
Ik heb ook wel foto’s als het een vaag verhaal is…
Laat het koelwatercircuit een keer onder druk zetten,dan zie je zo waar het lek zit.
Je kunt de dop van het tankje ook een slag los draaien,dan sluit je in ieder geval een defecte dop uit.
Als je koelsysteem druk opbouwt,kan dat een lekke koppakking zijn.
Eerst het lek maar eens opspeuren.
Gr Raymond
Het was een cx of niks

Totaal aantal Berichten: 1136
- GS/GSA 1220 Club
ik kan zien waar het lekt, maar daar lekte het dus eerst nog niet. Vandaar dat ik denk dat het probleem zich verplaatst. Het gaat lekken op de zwakste plek. De dop iets losser zal morgen proberen. Volgens de Haynes moet die bij 1 bar open gaan.
Vaag probleem is het. Ik zal de bevindingen laten weten.