1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
LPG en benzinemeter
MichielC5
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 17-11-2007

Gepost: 13 januari 2008 02:20 AM

Ik rij een GP op LPG (de aktie van Citroen van 295 voor LPG installatie). Rijdt op zich prima, maar er is wel een storend probleempje.

De boordcomputer herkent natuurlijk geen gas installtie. Die denkt dat ik nog steeds op benzine rij. Op zich geen probleem.

Maar hij zou vervolgens op basis van de laatst gemeten hoeveelheid benzine in de tank en het gemiddelde verbuik tijdens de rit zelf uit te rekenen hoeveel benzine er nog in de tank zit. Dat betekent dus dat de tank tijdens de rit leeg lijkt te lopen, althans dat geeft de benzine meter aan.

De officiele verklaring van de dealer:
De BC zou bij het starten 1 maal de tankinhoud meten op basis van de vlotter. Daarna zou hij op basis van het gemiddelde verbruik zelf inschatten hoevel benzine er nog in de tank zou moeten zitten. Het kan dan zo zijn dat de tank op den duur “virtueel” leeg is.
Na het afzetten van de motor en het afsluiten van de auto zou de BC een reset moeten doen en bij het opnieuw starten van de auto zou er een nieuwe meting gedaan moeten worden, waaruit dan zou blijken dat de tank gewoon gevuld is.
Een zelf-reset van de BC zou “wel een nacht kunnen duren”....


Voorbeeld:
Ik had de tank voor ongeveer 2/3 gevuld (volgens de meter). Tijdens het rijden (op gas) werd er volgens de BC 1/3 tank benzine verbruikt.
Toen ik ging tanken kon er slechts 22 liter benzine bij, ongeveer 1/3 tank dus. Hetgeen wel klopt met de 2/3 die er eerder in zat, wat duidt op het feit dat er geen bezine verbruikt is.

Overigens: voor ik ging tanken heb ik de auto uitgezet en afgesloten. De BC heeft toen geen reset uit gevoerd en gaf nog steeds aan dat er slechts 1/3 benzine in de tank zat. Na een nachtje wachten was dat nog steeds het geval. Pas na het opnieuw tanken had de bc zichzelf gereset.

Toen heb ik de proef op de som genomen. Bezine afgetankt, 200km op gas gereden en daarna weer benzine afgetankt. Er ging slechts iets meer dan een liter in. Het bewijs dat de auto echt op gas rijdt (natuurlijk vebruikt hij op bij het rijden op gas altijd wat bezine ivm het het overschakelen na het starten).
Om het nog wat complexer te maken: na het tanken van iets meer dan een liter benzine was de tank vol, maar had de BC zichzelf niet gereset en gaf aan dat de tank niet vol was…..

Het probleem is dus dat ik nooit een betrouwbaar beeld heb hoeveel benzine er nog in de tank zit. En dat de auto soms zelfs aangeeft dat ik moet tanken terwijl er nog meer dan genoeg benzine in de tank zit.

Iemand enig idee hoe de reset van BC in zijn werk gaat en of ik dat eventueel kan forceren?


Probleem is nu dat de BC zich alleen

C4 Picasso Intensive / Seat Mii
C5 2.0HPi Berline 1 / C4 GP 2.0 L. Business LPG / C4 Berline VTI 120 Tendance / C5 1.6HDI Break 2 / C5 1.6THP Sedan Lim. Business 3 / C5 1.6HDI Sedan L. Business 3 / C4 Berline VTI 120 L. Business / C5 2.0HDI Tourer L. Business 3 / C1 Collection / C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 / C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 / C5 2.0HDi Tourer “Allemange” 3 / C4 Cactus BlueHDI 100 Shine

Profiel  
 
MichielC5
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 17-11-2007

Gepost: 14 januari 2008 06:30 PM
  [ # 1 ]

Inmiddels nog wat heen en weer gebeld.

De dealer gaf aan dat het een bekend probleem is dat de benzine meter niet reset. Zou een algemeen probleem zijn van de C4 GP en een oplosing was niet voorhanden.
Vreemd, want eerder hadden zij aangegeven dat de boordcomputer uitzichzelf zou resetten…...

Ik kon mij niet voorstellen dat Citroen auto’s op de markt brengt met zulke problemen.
Dus maar even gebeld met de leverancier van het gassysteem (eurogas).
Volgens hem was het absoluut onjuist dat het een bekend probleem is dat niet op te lossen is. Zij hebben samen met Citroen alle types getest en goedbevonden.
De benzinemeter zou wel degelijk moeten resetten nadat de motor max. 10 minuten uit gezet is. Het gaat hier waarschijnlijk om een installatie fout van de dealer.

De leverancier ging voor mij bellen met de dealer en belde mij daarna terug. Ik kon een afspraak maken met de dealer om de storing te laten verhelpen. Als de dealer er technisch gezien niet uitkomt moet hij contact opnemen met de leverancier.

Hulde voor de leverancier die zeer klantgericht te werk ging!

Minpuntje voor de dealer, die 2 verschillende verhalen verteld (het is dat ik eigenwijs ben en verder onderzoek gedaan heb anders had ik mooi een probleem gehad) en naar eigen zeggen dan blijkbaar veel meer gas installaties foutief heeft geïnstalleerd.

Probleem is wel dat ik pas over ruim 4 weken terecht kan. Beetje storend is het namelijk wel zo’n knipperende benzine meter en steeds dat piepje.
Maar de lease maatschappij gaat er nog even achteraan, mogelijk kan ik elders terecht.

C4 Picasso Intensive / Seat Mii
C5 2.0HPi Berline 1 / C4 GP 2.0 L. Business LPG / C4 Berline VTI 120 Tendance / C5 1.6HDI Break 2 / C5 1.6THP Sedan Lim. Business 3 / C5 1.6HDI Sedan L. Business 3 / C4 Berline VTI 120 L. Business / C5 2.0HDI Tourer L. Business 3 / C1 Collection / C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 / C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 / C5 2.0HDi Tourer “Allemange” 3 / C4 Cactus BlueHDI 100 Shine

Profiel  
 
Beno
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 268
Geregistreerd: 22-08-2006

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
Gepost: 14 januari 2008 10:57 PM
  [ # 2 ]

Ik rijd (nu nog) een C5 op LPG. Ook bij mij loopt de benzinemeter terug als ik op gas rijd. Maar na het uitzetten van de auto (ookal is het maar een paar seconden) staat de benzinemetrer weer terug op z’n plek.

Profiel  
 
Casey
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 20-11-2007

Gepost: 15 januari 2008 12:43 PM
  [ # 3 ]

Ik lees dit verhaal met stijgende verbazing. Vooral het feit dat de ‘benzinemeter’ dus helemaal niet het nivo van de ‘benzine meet’ (!) wanneer de auto rijdt, maar een kunstmatige berekening uitvoert om mij een ‘idee te geven’ van de hoeveelheid benzine die er in de tank zit. Ik vraag me af hoe nauwkeurig zo’n meter dan nog kan zijn (niet dus, gezien de grove indeling in ‘blokjes’...). En hoe zit het dan met de aanduiding ‘aktieradius’ in de boordcomputer?

PS: Mijn werkgever vergoedt alleen brandstof die ik in België tank. Vorige week reed ik vanuit Nederland naar België en probeerde de pomp in België te halen zonder te moeten bijvullen. Je ziet dan tijdens de rit de ‘aktieradius’ terug lopen. Bij ca. 100 km actieradius gaat het lampje ‘brandstof nivo laag’ aan. Maar: na een laatste melding: “aktieradius 30 km” gaat de display knipperen en verdwijnt alle info over de nog te rijden km’s. Zeer irritant! Ik moest op dat moment nog ca. 20 km naar het tankstation, en heb dus redelijk gespannen die laatste kilometers afgelegd! Mijn vorige auto (Skoda Superb) bleef dit gewoon tot op de laatste KM aangeven. (En die heb ik dan ook wel eens ca. 5 km voor bij ‘aktieradius 0 KM’ kunnen doorrijden…)

Van 17/11/07 tot 31/12/09: C4 Picasso 7pl, Diesel FAP 138 pk, Automaat,
Exclusive, Pack Techno, Navidrive,
Aluminium Grijs
Belgisch Kenteken

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 15 januari 2008 02:41 PM
  [ # 4 ]

Juist omdat het bij BC om een schatting van het verbruik gaat, kan Citroen zich niet veroorloven om door te gaan tot 0km. De schatting wordt gemaakt aan de hand van het inspuiten van brandstof. Dit is eigenlijk nauwkeuriger dan het meten met een vlotter. Bij dit laatste leidt elke hoek met de absulute horizontale tot een meetfout. Er moet dus wel bij worden gezegd dat wanneer de auto bij het starten op een helling staat dan geeft de vlotter niet helemaal correcte gegevens door aan BC.

Profiel  
 
MichielC5
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 17-11-2007

Gepost: 17 januari 2008 10:11 PM
  [ # 5 ]

Welk gas systeem heb jij?

Zoals ik al aangaf is het Eurogas systeem dus wel zo in te bouwen dat hij gewoon de bezine meter reset.

Overigens, ik heb in het verleden ook een andere auto (nissan primera) gereden waar de benzine meter na het overschakelen op gas inderdaad de hoeveelheid gas aangaf.

C4 Picasso Intensive / Seat Mii
C5 2.0HPi Berline 1 / C4 GP 2.0 L. Business LPG / C4 Berline VTI 120 Tendance / C5 1.6HDI Break 2 / C5 1.6THP Sedan Lim. Business 3 / C5 1.6HDI Sedan L. Business 3 / C4 Berline VTI 120 L. Business / C5 2.0HDI Tourer L. Business 3 / C1 Collection / C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 / C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 / C5 2.0HDi Tourer “Allemange” 3 / C4 Cactus BlueHDI 100 Shine

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 17 januari 2008 10:15 PM
  [ # 6 ]

Even een suggestie, is het niet een goed idee om de dagteller te resetten na het tanken? Zelfs zonder brandstofmeter zou ik dan nog kunnen besluiten om na 800 kilometer de boel weer af te vullen. Bijvoorbeeld.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
markil
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 12-07-2005

Gepost: 19 januari 2008 10:54 AM
  [ # 7 ]

Welk gassysteem je hebt maakt niet uit. Dit is echt een citroen (picasso) eigenschap. Bij de oude picasso was het op. het benzineniveau wordt alleen bij starten gemeten. En inderdaad doet ie het wel eens niet goed. 99 van de 100 keer wel en 1 keer niet. Vreemd, maar werkelijk geen reden voor te geven. Moet wel zeggen dat ik het in het begin meer had. Lijk nu al maanden goed te gaan.

Profiel  
 
MichielC5
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 17-11-2007

Gepost: 01 februari 2008 11:15 AM
  [ # 8 ]

Hij is vorige week naar de garage gegaan maar het probleem is nog niet verholpen.  Crying or Very sad

Ze zouden een extra kastje ingebouwd hebben die de reset moet verzorgen. Werkt dus nog niet.

Ik heb met ze afgesproken dat wij even kijken hoe het met onze Berline op LPG gaat. Daar is ook eenzelfde systeem ingebouwd. Ik weet alleen nog niet wat de benzinemeter daar doet omdat hij nog ingereden moet worden alvorens op gas over te kunnen stappen.

Zodra we de Berline ingereden hebben en weten of het probleem zich daar ook voordoet gaan ze eventueel allebei weer terug naar de garage.

Wordt vervolgd…..

C4 Picasso Intensive / Seat Mii
C5 2.0HPi Berline 1 / C4 GP 2.0 L. Business LPG / C4 Berline VTI 120 Tendance / C5 1.6HDI Break 2 / C5 1.6THP Sedan Lim. Business 3 / C5 1.6HDI Sedan L. Business 3 / C4 Berline VTI 120 L. Business / C5 2.0HDI Tourer L. Business 3 / C1 Collection / C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 / C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 / C5 2.0HDi Tourer “Allemange” 3 / C4 Cactus BlueHDI 100 Shine

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 01 februari 2008 09:44 PM
  [ # 9 ]

Het probleem is dat een bestuurder wil weten hoeveel zijn auto verbruikt. Tegenwoordig wil niemand dat meer uitrekenen, dus moet de fabrikant met een oplossing komen: Boordcomputer. Leuke gadget, alleen het verbruik wordt fictief berekend door de ECU en kan dus afwijken van de realiteit. Daarnaast is deze berekening ook gekoppeld aan de brandstofmeter (bij nieuwe PSA modellen). De computer berekent het niveau aan de hand van de stand van de vlotter, het verbruik en nog een aantal variabelen.
Het enigste nadeel is dat een tank iedere keer helemaal volgetankt moet worden, bij een auto op LPG gebeurt dit meestal niet. Indien er steeds kleine beetjes benzine getankt worden raakt de meter dus van slag.

Probeer dus de benzinetank elke keer zo ver mogelijk leeg te rijden en daarna weer helemaal vol te gooien.

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 04 februari 2008 07:42 PM
  [ # 10 ]

Dat blijft lastig, hangt er vanaf hoe lang de motor na het starten op LPG blijft lopen. Dusja… Gewoon ff bijhouden, aantal km’s tussen de tankbeurten en de hoeveelheid benzine die erin gegaan is. Dan kun je het zelf uitrekenen, wel een marge van ong 10 liter aanhouden anders sta je misschien droog Wink

Ik vind het trouwens gewoon een slecht idee van Citroën om mee te werken aan dit LPG-project. LPG en moderne motoren werkt gewoon niet, LPG is voor carburateur-motoren.

Profiel  
 
Toeters en bellen
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 08-01-2007

Gepost: 04 februari 2008 08:11 PM
  [ # 11 ]
abxsport schreef:

Ik vind het trouwens gewoon een slecht idee van Citroën om mee te werken aan dit LPG-project. LPG en moderne motoren werkt gewoon niet, LPG is voor carburateur-motoren.

Wat heeft dit met het onderwerp te maken? Er zijn weinig geluiden over problemen met LPG.

Profiel  
 
Beno
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 268
Geregistreerd: 22-08-2006

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
Gepost: 06 februari 2008 08:01 PM
  [ # 12 ]

@robenot: Dat het bij jou wel goed gaat betekent nog niet dat er geen probleem is. Bij veel Citroens (en ook Peugeots) reset de benzienemeter niet. Bij PSA schijnen ze geen idee te hebben waar het aan ligt. De auto van een collega van mij is er al 5 keer voor naar de garage geweest en nog is het niet opgelost.

Dat de benzinemeter terugloopt bij gebruik op LPG is lastig maar niet echt een probleem. Dat de benzinemeter niet reset wel. Je hebt geen idee hoeveel benzine je nog hebt en krijgt steeds de melding dat de brandstof bijna op is.

Profiel  
 
rentes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 06-11-2007

Gepost: 07 februari 2008 12:35 PM
  [ # 13 ]

Bij mijn Picasso (geleverd in oktober ‘07) met de speciale LPG aanbieding, reset de benzinemeter zit elke keer dat ik het contact uitzet. Heb nog nooit gehad dat ie zich niet resette.

Ik vind het inderdaad wel onhandig dat de meter terugloopt tijdens gebruik….. maar daar kan ik wel mee leven.

Rene

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 07 februari 2008 01:12 PM
  [ # 14 ]

weliswaar offtopic, maar ik lees fijn mee: lijkt er namelijk op dat mijn C5 ook niet reset…

Profiel  
 
MartyMouse
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 21-08-2007

- C4 (2004-heden) coupe 1.6 vtr+
Gepost: 07 februari 2008 01:36 PM
  [ # 15 ]

Ik rijd een C4 coupé op LPG.. En ook bij mij loopt de benzinemeter mee omlaag nagelang de km’s die ik rijd..

Alleen het resetten gebeurt bij mij verder wel, maar zeker niet na 2 minuten.. soms is het pas de volgende dag dat ik in eens zie dat de benzinemeter weer op de originele stand staat..

Maar soms is het wel weer binnen een paar minuten als ik bijvoorbeeld ff boodschappen gedaan heb. Maar vaker is het zo dat ie het bijna een dag onthoudt. Als de auto vervolgens een nacht heeft stil gestaan is de benzinemeter bij het starten wel weer gerest.

Profiel  
 
 
1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook