vol goede moed begon ik vanavond mn linker aandrijfas te vervangen.
ik wist de ze vast konden zitten, maar zo vast?
waarschijnlijk zit het borgclipje tussen de as en het tanwiel in vast.
iemand ideen?
ik denk er zelf aan de rechter as uit te bouwen en met een staaf dwars door de bak heen de linker as eruit te tikken.
maar kan dat???
om maar direct van het ergste uit te gaan; kan de bak er uit terwijl de motor blijft zitten?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Doortikken gaat niet, de tandwielen in het differentieel hebben een blind gat.
zelf heb ik een koevoet achter de binnenste koppeling van de as gezet en er een stevige ram tegen gegeven (op de koevoet dan he )
Citroen zelf gebruikte er geloof ik een slagtrekker voor die om de as werd geklemd.
groet, piet
Piet, dank je, maar dat is wat ik geprobeerd heb.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
gisteren hebben we het bij gebrek aan koevoet en de slagtrekker met een grote beitel gedaan tussen diffhuis en aandrijfastripodehuis. De truc is de borgring op spanning zetten en dan even laten schrikken zodat ie comprimeert. Kan wel eens tegenvallen. Ik heb laatst een ami super aandrijfas die volgens het zelfde principe werkt met geen mogelijkheid uit elkaar gekregen. Meestal gaat het echter wel.
Helaas kun je niet doortikken zoals Piet hierboven aangeeft. Daar heb ik ook al naar zitten kijken. Wij hadden het blok al naast het subframe staan, dat geeft natuurlijk iets meer bewegingsruimte.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Er is wel niet veel plaats voor om dit uit te voeren, maar dat het een kutklus is dat wist je zelf ook al, dus ik gooi het idee er toch ff in: Neem 3 stukken platstaal, 3 stukken draadeind en 3 passende moeren, boor gaten ter grootte van het draadeind op elk uiteinde van het platstaal, draadeind en moeren er in, zet de driehoek die je nu gemaakt hebt achter het tripoidehuis en de draadeinden tegen de bak, nu is het een kwestie van gelijkmatig die 3 moeren opdraaien tot de as uit de bak is. Als je geen grip kunt krijgen met die draadeinden op de bak, dan kun je er ook voor kiezen om nog een driehoek erbij te maken en die tegen de bak te zetten.
Overigens kan de bak er niet af zonder het hele blok te liften; je hebt geen ruimte links om de priseas uit de bak te krijgen.
Animal triste post coitum
dat was ook mijn idee dat het met de bak eruit veel makkelijker gaat.
maar ik was inderdaad al bang dat dit precies niet gaat zonder het blok mee te nemen.
nou ja heb ik weer wat te doen.
dank voor het meedenken.

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Blok plus bak kunnen er alleen maar uit als je beide aandrijfassen eruit zijn
Bij mij is het altijd gelukt met een stuk gereedschap dat er eigenlijk niet voor dient : namelijk een grote vork op stuurkogels los te slaan .
Die kon ik perfect tussen aandrijfas en versnellingsbak-huis steken en dan meppen totdat het los kwam .
Die vork is namelijk langs buiten ook een spie die achteraan wel 2 cm dit ik met een goede staaf aan om op te meppen .
Succes , want het kan behoorlijk vast zitten .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Uit ervaring kan ik zeggen dat de linker aandrijfas niet gedemonteerd hoeft te worden om blok en bak uit de kar te tillen.
klopt, maar dan moet je wel extra manouvreren hetgeen t er ook niet makkelijker op maakt, maargoed het uitbouwen van een cx blok is toch al niet hetzelfde als bij een 2 cx
CX GTi Turbo 2 - All Black
Je moet natuurlijk wel ff het stuk as van tripoidehuis-naaf demonteren