Mijn radiateur lekt enigszins (CX 25 GTi met airco) en moet derhalve vervangen worden. Een nieuwe radiateur heb ik al kunnen scoren en ik ben van plan om binnenkort maar eens met de klus te beginnen.
Ik dacht van de gelegenheid gebruik te maken om ook eens het koelsysteem goed door te spoelen. Wat uit de radiateur lekt is meer roest dan water en het tankje is van binnen ook al mooi bruin.
Ik heb dus twee vragen: waar moet ik rekening mee houden als ik de radiateur vervang en hoe kan ik het koelsysteem goed schoonspoelen?





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Meestal betekent het ook dat je kachelradiator helemaal vol met meuk zit..
Dus: thermostaat uitbouwen, kachel helemaal open en doorspoelen totdat je (bijna) geen rotzooi meer in je water aantreft.
Dan thermostaat er weer in, koelvloeistof erin (ontluchten!) en gáán!
Succes!
‘Spirit of avant-garde’












Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Ik vraag me dan af wat je met de ranzige sloot water moet doen die eruit komt. Als je flink gaat spoelen met een tuinslang, dan heb je behoorlijk wat liters ‘afvalwater’.
Gewoon door de plee, daar betaal je ten slote verontreinigingsheffing voor en dat geld wil je er wel jaarlijks uit hebben natuurlijk.
Animal triste post coitum












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies. Buiten boven de put de tuinslang erin…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Lachu, die reclame hieronder: http://www.rioolproblemen.nl
Hè jammer, nou ist weer een andere…
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
ja maar waar hangt die tuinslang dan in en moet het er allemaal uit via de aftap, loopt de motor dan of is het steeds vullen alles dichtdraaien en weer aftappen.het is mij niet zo heel erg duidelijk.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als je de bovenste radiateurslang losneemt en gebruikt als aftap, en de aansluiting op de radiateur tijdelijk even afdopt, dan kun je gewoon door het expansievaatje te vullen met een tuinslang het systeem helemaal vullen.
Al het water dat vanzelf uit de bovenste radiateurslang loopt is dan al helemaal rondgeweest (ook door de kachel).
Gewoon de slang in het vaatje hangen en de kraan een minuutje of tien laten lopen,nadat je de thermostaat hebt verwijderd.
Even een oogje houden op wat voor water (drap) eruit loopt en als het helemaal helder schoon is stoppen.
Dan ook even de onderste slang eraf om het blok èn de radiateur helemaal leeg te krijgen.
Vervolgens alles weer aansluiten (thermostaat!) en koelvloeistof erin gieten
(ontluchtingsschroef op de radiateur een slag losnemen).
Wanneer hier weer vloeistof uitloopt dichtdraaien en motor starten.
Warm laten draaien (bij blijven vullen omdat het vloeistofniveau daalt zodra de thermostaat opent) en nogmaals ontluchtingsschroef een slag lossen om het laatste restantje lucht uit de radiateur weg te nemen.
Houd wel in de gaten dat de kachel altijd helemaal open/voluit moet staan.
In een half uurtje klaar,succes!
‘Spirit of avant-garde’
Dank voor de heldere uitleg! Hier kan ik wat mee. Binnenkort maar ‘es even los dan.




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
In je blok zit ook nog een aftapplug voor koelvloeistof. Deze zou ik na het spoelen zeker losdraaien. Dat ben ik eens vergeten, dan gaat er ipv van 12 liter koelvloeistof maar de helft in. En half koelvloeistof/half water wil je niet ivm corrosie.
Ontluchten doe je eerst via de nippel tussen je inlaatspruitstuk en daarna via de nippel op je waterpomp, althans bij mijn 2400 GTi. Best nog een klusje en een hoop natte zooi maar zeker de moeite waard!