Radiateur vervangen en koelsysteem doorspoelen
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 17 januari 2008 07:10 PM

Mijn radiateur lekt enigszins (CX 25 GTi met airco) en moet derhalve vervangen worden. Een nieuwe radiateur heb ik al kunnen scoren en ik ben van plan om binnenkort maar eens met de klus te beginnen.
Ik dacht van de gelegenheid gebruik te maken om ook eens het koelsysteem goed door te spoelen. Wat uit de radiateur lekt is meer roest dan water en het tankje is van binnen ook al mooi bruin.
Ik heb dus twee vragen: waar moet ik rekening mee houden als ik de radiateur vervang en hoe kan ik het koelsysteem goed schoonspoelen?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 17 januari 2008 09:02 PM
  [ # 1 ]

Meestal betekent het ook dat je kachelradiator helemaal vol met meuk zit..
Dus: thermostaat uitbouwen, kachel helemaal open en doorspoelen totdat je (bijna) geen rotzooi meer in je water aantreft.
Dan thermostaat er weer in, koelvloeistof erin (ontluchten!) en gáán!  Wink
Succes!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 17 januari 2008 09:47 PM
  [ # 2 ]

Ik vraag me dan af wat je met de ranzige sloot water moet doen die eruit komt. Als je flink gaat spoelen met een tuinslang, dan heb je behoorlijk wat liters ‘afvalwater’.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 18 januari 2008 12:05 PM
  [ # 3 ]

Gewoon door de plee, daar betaal je ten slote verontreinigingsheffing voor en dat geld wil je er wel jaarlijks uit hebben natuurlijk.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 januari 2008 12:08 PM
  [ # 4 ]

Precies. Buiten boven de put de tuinslang erin…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 19 januari 2008 01:20 AM
  [ # 5 ]

Lachu, die reclame hieronder: http://www.rioolproblemen.nl  Laughing
Hè jammer, nou ist weer een andere…

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 19 januari 2008 06:30 PM
  [ # 6 ]

ja maar waar hangt die tuinslang dan in en moet het er allemaal uit via de aftap, loopt de motor dan of is het steeds vullen alles dichtdraaien en weer aftappen.het is mij niet zo heel erg duidelijk.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 19 januari 2008 08:19 PM
  [ # 7 ]

Als je de bovenste radiateurslang losneemt en gebruikt als aftap, en de aansluiting op de radiateur tijdelijk even afdopt, dan kun je gewoon door het expansievaatje te vullen met een tuinslang het systeem helemaal vullen.
Al het water dat vanzelf uit de bovenste radiateurslang loopt is dan al helemaal rondgeweest (ook door de kachel).
Gewoon de slang in het vaatje hangen en de kraan een minuutje of tien laten lopen,nadat je de thermostaat hebt verwijderd.
Even een oogje houden op wat voor water (drap) eruit loopt en als het helemaal helder schoon is stoppen.
Dan ook even de onderste slang eraf om het blok èn de radiateur helemaal leeg te krijgen.
Vervolgens alles weer aansluiten (thermostaat!) en koelvloeistof erin gieten
(ontluchtingsschroef op de radiateur een slag losnemen).
Wanneer hier weer vloeistof uitloopt dichtdraaien en motor starten.
Warm laten draaien (bij blijven vullen omdat het vloeistofniveau daalt zodra de thermostaat opent) en nogmaals ontluchtingsschroef een slag lossen om het laatste restantje lucht uit de radiateur weg te nemen.
Houd wel in de gaten dat de kachel altijd helemaal open/voluit moet staan.
In een half uurtje klaar,succes!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 19 januari 2008 09:33 PM
  [ # 8 ]

Dank voor de heldere uitleg! Hier kan ik wat mee. Binnenkort maar ‘es even los dan.

Profiel  
 
Gepost: 23 januari 2008 11:57 PM
  [ # 9 ]

In je blok zit ook nog een aftapplug voor koelvloeistof. Deze zou ik na het spoelen zeker losdraaien. Dat ben ik eens vergeten, dan gaat er ipv van 12 liter koelvloeistof maar de helft in. En half koelvloeistof/half water wil je niet ivm corrosie.

Ontluchten doe je eerst via de nippel tussen je inlaatspruitstuk en daarna via de nippel op je waterpomp, althans bij mijn 2400 GTi. Best nog een klusje en een hoop natte zooi maar zeker de moeite waard!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook