Een van onze dames (de Limo) vertoont de laatste tijd wat grille trekjes…
In oktober liep de motor heet en troffen we nattigheid aan in het dashboardkastje. Eerste gedachte; kachelradiateur lek en deze dus onttrokken aan het koelcircuit. Daarna is de motortemperatuur nooit meer boven de 87 graden geweest.
Enkele dagen voor kerst in de vroege ochtend bij -6 graden echter liep ze weer heet. ANWB constateerde een defecte thermostaat en heeft deze “opengeslagen” waardoor de motor niet warmer werd dan 55 a 60 graden.
Een nieuwe thermostaat uiteindelijk via Blikwerk weten te bemachtigen en deze kon er pas afgelopen dinsdag ingezet worden. Nadat deze geplaatst werd en er verse koelvloeistof in gedaan was werd ik gevraagd om de auto warm te rijden. Tevens werd het binnenwerk van de dop van het expansievaatje geplaatst (miste al een hele tijd).
Temperatuur kwam niet hoger dan een graad of 84 en de kachel werd weer goed heet (radiateur twee weken eerder geplaatst). Alleen kon ik na verloop van tijd mijn achterliggers niet meer zien door de dampen die de uitlaat uitbraakte
Dit had ik nog nooit meegemaakt en ik vermoedde direct een lekke kop. Bram (eigenaar Blikwerk) heeft er samen met een monteur naar gekeken maar die konden hiervoor geen aanwijzingen vinden. Het vermoeden was dat er in de loop van de tijd vocht en vuil in de uitlaat was opgehoopt en dat deze nu pas verbrandde omdat de motor weer goed warm werd.
Ik ben met een dampende auto weer 60km verderop naar huis gereden, roken werd niet minder. Volgende dag toch maar een andere auto meegenomen naar mijn werk en ‘s avonds weer een ritje van 25km gedaan. Rook werd niet minder, temperatuur bleef voorbeeldig en de auto reed verder als vanouds. Motor liep mooi en turbo greep gretig aan.
Vandaag zou ik de Limo naar Drachten brengen om hem daar door een bevriende monteur na te laten kijken.
Op de snelweg bleef de uitlaat braken en werd de motortemperatuur wat hoger dan ik gewend was; oplopend tot 94 graden en dan weer terug naar ongeveer 85. Tot op een gegeven moment de meter meer dan 100 aangaf en ik dus maar een afrit heb genomen.
Auto een kwartier a 20 minuten laten afkoelen en weer op pad met 79 graden, toerentallen boven 2000 vermijdend. Binnen 2 minuten weer ruim 100 graden! Dus weer de berm in en de ANWB maar weer gebeld. (toch leuk die wegenwachters; heb er nu drie meegemaakt en allen vonden de auto zo mooi en de motor zo lekker lopen
)
Deze heeft het binnenwerk van de dop van het expansievat er voor de zekerheid uitgehaald en wat water aan het systeem toegevoegd.
Je raadt het al; geen oplopende temperatuur meer en ook het roken was geheel weg!
Heelhuids in Drachten aangekomen en daar de monteur laten kijken. Ook hij kon geen aanwijzing vinden voor een lekke kop maar constateerde wel dat de fans niet inschakelen.
Ik heb het binnenwerk van de dop er weer ingeprutst om hem te laten zien hoezeer de auto rookte, om hem in te laten zien dat er wel degelijk iets mis moest zijn. Natuurlijk rookt hij ook nu niet meer en loopt niet meer warm!
Met warme motor geen geborrel in het expansievat, geen vreemde druk, geen olie in water en andersom, geen rook meer.
Resumerend:
-dop zonder binnenwerk, werkende kachel
-toen warmloper en kachel buiten bedrijf
-warmloper door defecte thermostaat
-nieuwe kachelradiateur geplaatst
-nieuwe thermostaat, binnenwerk dop en koelvloeistof; brakende uitlaat
-warmloper vandaag, binnenwerk dop eruit; niet warm en geen rook!
-fans buiten bedrijf (heb ze nooit gehoord overigens)
Wie o wie kan dit mysterie verklaren??? Ik rijdt momenteel een kleine 800km per week in onze Clio en zou maar al te graag weer in de Limo willen plaatsnemen!
Citroen CX 25 Limousine Turbo2 te koop
Citroen ID 19B verkocht
Porsche 928 S4
Renault Safrane 2.5 20v
smart fortwo CDI
Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hmmm, weet het ook niet zeker, maar rook uit uitlaat dat nu weg is kan ik me voorstellen dat dat inderdaad restant spul is wat nu allemaal weggebrand is…
Dat ie het nu goed doet en eerst niet… ontluchting niet helemaal 100% gegaan? Dat is zo even het eerste wat in mij opkomt, Verder zou ik er ook niet echt een goeie conclusie uit kunnen halen behalve heel misschien een prop ergens in het koelsysteem dat los is gekomen ofzo…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
afgelopen weekend met mijn 25gti bezig geweest , vervangen radiator waterpomp thermocontackt in koeler , auto liep steeds warm en koelde niet , de fans sloegen ook niet in , na met twee personen eigenlijk twee dagen aan het klooien zijn geweest bleken er meerdere dingetjes mis te zijn geweest .
1 de weerstand van de eerste trap van de fan deed niets (achter de grille) tikte je hier tegen aan dan deed deze het weer dus dat was al niet goed en ten tweede lukte het ontluchten voor geen meter en hier zat eigenlijk het grote probleem , de cx motoren zijn moeilijk te ontluchten en wellicht heb je dit ook met je limo gehad , fan sloeg normaal bij mij bij 89 graden in en na alles te hebben vervangen pas bij 105 bleek lucht in de koeler te zijn die er niet uit kwam via de ontluchtings ventielen . ook de kachel werd toen niet warm , het leek dat er niet voldoende doorstroming was .
ik heb de slang van de pomp af gehaald die naar de onderzijde radiateur gaat hier een techter in gedaan en hoog gehouden , dop vat eraf en koelvloeistof erin gieten tot het reservoir overloopt slang dicht geknepen en gemonteerd en auto koelde weer als vanaouds en heeft sindsdien geen problemen meer gehad.
misschien een handige tip bij het ontluchten
een dag niet ge-citroen-end is een dag niet gezweefd!
Totaal aantal Berichten: 2476
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ja ik geloof wel dat we die kop hebben gedaan is een turbo 1 kop geloof ik. en de dop kan ook kloppen omdat de veer die de overdruk weg laat er niet meer in zit…of zat, maar met een andere dop zou dat opgelost moeten zijn… ik zou niet te snel schrik hebben… over rook heb ik zelf nooit last gehad….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
is het niet gewoon een lekke koppaking ?
een scheur in je koelkanalen zou ook kunnen na een aantal warmlopers..
Bedankt weer voor de reacties!
Ben gisterenochtend weer al rokend naar Drachten afgereisd om daar de mening van een bevriende monteur te vragen. 20km voor Drachten liep ie weer warm en dus weer de vluchtstrook in…
Af laten koelen, dop expansievat eraf en met max 2000tpm verder gereden. Maar verder dan 3 minuten kwam ik niet; weer boven de 100 graden en dus weer gestopt en wegenwacht gebeld om me af te laten slepen.
De wegenwachter vulde wat water bij, ontluchtte het systeem en verwijderde het binnenwerk van de dop van het expansievat met als resultaat dat ik rookvrij en met max. 84 graden heelhuids in Drachten arriveerde.
Daar heeft die monteur e.e.a. nagekeken en sluit vrijwel zeker uit dat de kop lek is. Hij heeft het systeem nogmaals ontlucht en kon verder niets van belang ontdekken. Behalve dan dat de fans niet werken. Deze hebben we vandaag provisorisch gemaakt middels een knop in het interieur.
Daarna een proefrit gemaakt en alles leek helemaal okee. Temperatuur bleef onder de 85 graden en nog steeds geen gerook, ook al zit het binnenwerk van de dop er weer in.
Vanavond de terugreis naar huis weer aangevangen en de auto hield zich prima gelukkig. Temperatuur varieerde met verschillende lastwisselingen tussen de 82 en 86 graden.
Ik hoop dat het inderdaad een kwestie van slecht ontluchten is geweest en dat de problemen nu tot het verleden behoren. Uiteraard zal ik het koelvloeistofniveau wel nauwlettend in de gaten houden. Ben benieuwd hoe de reis naar mijn werk morgenochtend zal verlopen ![]()
Citroen ID 19B verkocht
Porsche 928 S4
Renault Safrane 2.5 20v
smart fortwo CDI
tja wat moet je daar nu mee?
Is de rook wit? dat duidt op koelvloeistof in je cilinders en dus op een lek.
Kan inderdaad de koppakking zijn of een scheur in de kop of lekke cilinders.
Ik zou beginnen met afpersen van je koel systeem, want het lijkt erop dat er zonder druk (dop tankje eraf) geen lek is en met druk wel.
Ook kun je laten testen of er uitlaatgassen in je koelsysteem zitten.
Andere mogelijkheden zijn inderdaad slechte ontluchting (nippel op waterpomp, daarnaast en op radiator).
Of een waterpomp die versleten is.
succes
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Korte update:
Sinds afgelopen weekend geen warmloper meer gehad en geen spoor van welke vorm van rook dan ook uit de uitlaat.
Wel vervelend; sinds de thermostaat wissel moet ik steeds koelvloeistof bijvullen. Heb ik nooit eerder hoeven doen
Verder kan ik geen sludge in het expansievaatje ontdekken en ook de olie op de peilstok lijkt niet geplaagd te worden door watervlekken.
Zoals gezegd geen spoortje van (witte) rook meer en dus verdenk ik de kop niet echt meer maar wat kan het dan zijn? Toevalstreffer en een licht broze slang of -aansluiting ergens na het plaatsen van de nieuwe thermostaat?
Ga proberen om z.s.m. het systeem op druk te laten zetten, wellicht geeft dit wat licht in de duisternis ![]()
Citroen ID 19B verkocht
Porsche 928 S4
Renault Safrane 2.5 20v
smart fortwo CDI
misschien kunnen de techneuten hier iets mee, het is maar een ideetje maar zit er niet een koelkanaal in de buurt van een uitlaatpoort die zegmaar doorgecorrodeert is zodat de koelvloeistof zich via de uitlaat naar buiten kan werken.
als de koelvloeistof eruit is geweest voor de thermostaat wissel, kan het best zijn dat er nog wat lucht in zit, wat zich er nu uit werkt en jij af er een scheut KVS bij moet gieten,
hoe vaak heb je er al wat bijgedaan?
Behoorlijk veel eigenlijk
ops: Zeker een halve liter per 100km!
Vandaag na een behoorlijke rit de auto af laten koelen op een droge ondergrond en al na enkele minuten een plasje KVS onder de auto te zien.
Lijkt uit de omgeving van het expansievat te komen en dus vermoed ik daar ergens een lek, ga ik morgen proberen achter te komen.
De witte pluimen uit de uitlaat zijn gelukkig niet teruggekomen en verder doet de CX het fantastisch. Ik hoop dan ook dat het inderdaad iets onbenulligs blijkt te zijn.
Zijn problemen met en rondom het expansievat een bekend euvel bij de CX trouwens?
En geldt hetzelfde voor een steeds doorfikkende zekering voor de claxon en achterruitverwarming?
Citroen ID 19B verkocht
Porsche 928 S4
Renault Safrane 2.5 20v
smart fortwo CDI
Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Heb je nog steeds die ontlede dop op dat vat zitten?
Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Die doorfikkende zekering heeft of met overbelasting te maken (te lichte zekering?) of met een kortsluiting.
Rij een tijdje alleen met achterruitverwarming en kijk wat je zekering doet, zodoende kun je één van de twee stroomcircuits uitsluiten.
Kijk onder de motorkap eens naar blanke draden rondom de claxon.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 2791
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Als je een gescheurde kop/blok hebt is het ineens overgaan van kvs verbruik ook redelijk uitgesloten.
Als je je dop openlaat komt er geen druk op het systeem dus blijft alles toe, als je je dop erop zet, druk op systeem -> lekken.
Zou ook eerder eens gaan zoeken in expansievat/slangen die boven of in de buurt van de uitlaat lopen…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
expansievat kan lekken, ik dacht bij de aansluitingen van de sensoren…
Achter het expansie tankje zit een ontluchtingspotje voor het kachelcircuit.
Deze wil wel eens scheuren en gaan lekken.
Het is een zwart potje welke in de kachelslang zit met een aftakking naar het expansietankje.
Groet, piet