Totaal aantal Berichten: 205
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
De koppeling van de 2400 GTi moet vervangen worden. Stellen heeft geen effect meer… Moet hiervoor het blok uitgebouwd worden?
Als dat zo is, wat ik wel verwacht, wat zijn dan de instinkers? Er zit ook een gas-injectie installatie in de wagen… Is dit een beetje zelf te doen?

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro

Totaal aantal Berichten: 1377
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Motor + bak moeten inderdaad uitgebouwd worden,lees een kijk even in dit topic.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162486&postdays=0&postorder=asc&start=15
Gaat over mijn 77’er Prestige IE waar ik de versnellingsbak + nog andere zooi van vervangen heb.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
ik heb dat afgelopen weekeind gedaan bij mijn diesel.
van het 2400 blok weet ik niet de details, maar het zal niet heel veel anders zijn misschien dus vandaar:
Ik ben ca 20 uur bezig geweest, er heeft niet heel veel tegen gezeten.
Dus hou daar zeker maar rekening mee.
Verder heb ik de beschikking over een brug en een motortakel, zonder brug gaat misschien maar zonder takel echt niet.
De dingen die ik meegenomen heb omdat de boel toch uit elkaar lag:
koppeling + drukgroep + druklager + toplager.
Krukaskeering vliegwielkant.
nokkenaskeerring + lager (onder de poelies).
aandrijfas links (dat was de eigenlijke reden om aan de klus te beginnen)
Neem het T stuk voor de tellerkabel los uit de bak, want kwetsbaar en zeldzaam aan het worden.
knutsel ze!
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
ik kan me vergissen, en ik heb t nog niet aan den lijve ondervonden dus vandaar deze onwetende vraag, maar m.i. moet het toch lukken als je de baksteun en de bovenste bloksteun losmaakt om het blok iets te laten draaien op de onderste bloksteun zodat je de bak er in de linkerwielkast vanaf kan trekken?
of met andere woorden, hoever steekt de prise-as in het vliegwiel, dus hoever moet je je bak vanaf het blok trekken om bij de koppeling te komen??
CX GTi Turbo 2 - All Black

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gaat niet lukken, Evan. Echt niet. Misschien met een 20 of 22, dat weet ik niet, maar met een 24 of 25 Gaat Het Niet.
Met hoofdletters duidelijk in ieder geval! Dan kan ik nog mijn lol op met de GTiT, dat klinkt naar een toplager die niet fris is.

- BX 1.9 TURD, de Euro
Ach, meteen de rest even meepakken en je bent voorlopig weer klaar.

- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Dank jullie voor de antwoorden. Ik zal zeker ook de keerringen meenemen en een complete nieuwe koppeling monteren.
@ Trxke en Wendela: naar die info heb ik nog gezocht (en niet gevonden), dank voor de links! Hele prettige info.
Ik krijg er zin in, lekker 20 uur met je CX klooien…. en waarschijnlijk nog langer want ik ben van plan om de motorruimte meteen maar een goeie beurt te geven.
O ja, wat ik nu ook heb is dat de besturing vaag is. Met name als je naar links stuurt lijkt het alsof de Diravi te laat, indirect, reageert. Dat is een heel naar gevoel, soort onderstuur.
Weet iemand waar dit op kan duiden?
Zondag oliebollen eten!

- BX 1.9 TURD, de Euro
Prestige2400 schreef:
O ja, wat ik nu ook heb is dat de besturing vaag is. Met name als je naar links stuurt lijkt het alsof de Diravi te laat, indirect, reageert. Dat is een heel naar gevoel, soort onderstuur.
Weet iemand waar dit op kan duiden?
Is dat bij alle snelheden of voornamelijk bij hogere snelheid?

- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Eigenlijk altijd, het is een soort dood punt in de besturing meteen vanuit de rechtuitstand. Af en toe schrik ik er nog wel eens van omdat je stuurt maar de auto niet reageert. Het lijkt trouwens erger te zijn als je op de snelweg rijdt, met inhalen heel vervelend.
doet je kilometerteller het wel?
anders is het bewuste T blokje op de bak stuk.
misschien kan de diravi stuk, maar dat ben ik nog niet tegegekomen.
Wel fusee kogels en stuurkogels met speling die ook een vaag gevoel kunnen geven.
o ja de uitlijning kan natuurlijk ook niet goed zijn
veel plezier!
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Uitlijning is nog niet zo lang geleden gecheckt, kilometerteller doet het. Het zou heel goed een kogel kunnen zijn, dat ga ik eens checken.
ik had ook een soort vertragingsgevoel in de TGD break, hetgeen een stuk minder werd toen ik het stuurcommando had ontlucht. Kun je ook even proberen….

- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
GTi heeft weer nieuwe APK. Rechter stuurkogel bleek versleten. Die is vervangen maar ik heb nog niet in de CX kunnen rijden. Meteen weer ingepikt door m’n ega.
Afgelopen jaar toch 27000 km mee gereden, vrij probleemloos. Heerlijke wagen. Nu aan de slag met de koppeling en de hemel moet nodig opnieuw gestoffeerd. Nieuwe bekleding is al in huis. Welke lijm is het best?
Ik heb het ooit gedaan met watervaste vloerbedekkinglijm uit de bouwmarkt. Dat vlekt nauwelijks en is tijdens het plakken corrigeerbaar.
Ik zou geen contactlijm nemen (ook niet uit een spuitbus), want dat is niet corrigeerbaar. En het lukt je nooit om de stof in een keer overal goed in de hoekjes en bochtjes te krijgen.
Smeer de hobbeltjes en hoekjes extra in en wacht tot de lijm deels gedroogd is. Dan heeft hij meer kleefkracht en houdt hij de stof in hoekjes etc. beter op zijn plaats.
Succes,
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978