Wat zijn de gemiddelde verbruikscijfers voor de verschillende types diesel die in de cx gelegen hebben? graag persoonlijke ervaringen vermelden en tevens om wat voor model het ging (break/berline).
Ik ben erg benieuwd…....
CX GTi Turbo 2 - All Black
Mijn vader reed ongeveer 1:14 (een verbruik van 7 liter, zoals we dat dan noemen in Belgie) met zijn 1991 CX Evasion (break met dubbele achterbank).
“Witje” is voorzien van de latere generatie 25D motor, de M25/660, en legt ca. 30.000km/j af…., ze is een CX 25 RD Break.
Ze krijgt netjes elke 9-10.000km een beurt en bevindt zich in een voortreffelijke staat van onderhoud.
Ze staat op Vredestein banden die regelmatig op druk worden gecontroleerd, die druk controle vindt tevens jaarlijks bij haar veerbollen plaats.
Haar dagen worden redelijk verdeeld tussen snelwegen en stadsverkeer.
Met opsomming van die variabelen…..
komt ze op een verbruik uit van ca. 1:15 (of 1:14,5 zo je wilt)
Oudje
2200D berline, ruim 30 jaar oud, met een verbruik van 1:17, iets meer. Volgens mij in een uitstekende staat van onderhoud.
Ze staat op Michelins en ik als ik haar gebruik is dat voornamelijk voor woon-werkverkeer: 112 km v.v met een maximale snelheid van 130 km/uur.

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Mijn calculaties omtrent Jacqueline, een 25 break.
M25/629, tandwieldistributie, orga: 26-10-83.
Snelweg (F - NL) 1:14,3
Rondom huis: landweggetjes, nauwelijks verkeerslichten… 1:12,6.
Het verbruik van de Ambu komt overeen met dat van Wendela.
Animal triste post coitum

- BX 1.9 TURD, de Euro
(Verbruik van Wendela: minimaal 6 bakken drab per dag…)
Sorry!
Onze TRD Turbo 2 behaalde een verbruik van 1 op 14, waarbij er redelijk wat korte ritjes tussen zaten..

Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
Onze serie 1 limousine met turbo2 motor verbruikt ongeveer tussen de 1 op 12 en de 1 op 15, afhankelijk van in hoeverre ik mijn rechtervoet kan beheersen (het is heerlijk om met zo`n oude auto flink gas te kunnen geven en dan ook nog van je plek te komen )
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Onze serie 1 limousine met turbo2 motor verbruikt ongeveer tussen de 1 op 12 en de 1 op 15, afhankelijk van in hoeverre ik mijn rechtervoet kan beheersen (het is heerlijk om met zo`n oude auto flink gas te kunnen geven en dan ook nog van je plek te komen Wink )
Zoiets doe ik ook. 1 op 15 haal ik alleen als ik netjes 130 rijd waar ik 120 mag en 110 waar ik 100 mag.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Dit alles was overigens nav mijn vader die momenteel de TGD break (ongeblazen) bezit en mopperde dat de cx ongeveer 1: 12 gebruikte. Terwijl ik met de zelfde wagen gedurende de 2800km “proefrit” deze zomer een gemiddelde had van 1:15. maar ik zie dat beiden nog wel aanvaardbaar zijn. Ik denk ook dat beter dan 1:15 á 16 een utopie zal zijn met een auto van ongeveer 20 jaar oud met iets van 1,5 ton gewicht…..
Ik hoopte dat een turbo wat zuiniger zou zijn…
Maar zo kort door de bocht zorgt een tussenkoeler ook niet voor betere verbruikscijfers (of wordt het beschikbaar gekomen extra vermogen gewoon wat vaker aangesproken?)

- BX 1.9 TURD, de Euro
Zet haar volgende keer maar even hier op de weegbrug. Die 1,5 ton is zonder al die vakantiebagage.
waarbij ze dus met “al” die vakantiebagage wel 1:15 liep
Bij een normale rijstijl moet 1 op 14/15 haalbaar zijn met een goed onderhouden diesel met distributieriem.
Sprak laatst Jeroen van cxtreme,hij rijd met een tissier 1 op 10/11,op de lange baan.
En die is flink wat zwaarder en groter als een normale cx.
De cx ambulance td1 die we 3 jaar hebben gehad reed met een erg rustige rijstijl 1 op 16/17,zat een td2 bak achter.
Gr Raymond
Het was een cx of niks