Ik had problemen met mijn startmotor in de CX 2.5 prestige aut. uit ‘86. Was eigenlijk de bedoeling om deze te laten reviseren, echter had het bedrijf ook een andere startmotor liggen. Een ducellier 534009B. De oude startmotor was de starterkrans volledig zichtbaar. In de vervangende startmotor zit een soort van beschermingskap over de starterkrans. Uitgeprobeerd rechtstreeks op de accu en liep als een zonnetje. Vervolgens ingebouwd en doet niets. Daarna vanaf de pluspool op de startmotor doorgelusd naar starter. Contact stond natuurlijk aan en de startmotor slaat keurig aan. Nadien nogmaals een aantal keren gestart via het contact en geen enkel probleem. De volgende dag wederom gestart via de normale wijze, contact. De startmotor doet in geheel niets.
Volgens partsbase kunnen beide startmotors op betreffende type CX. Wat zou het eventueel kunnen zijn? Of toch maar de oude startmotor laten reviseren?
ik snap het verhaal niet helemaal, maar dat ligt denk ik aan mij omdat ik de startmotor maar in 1 uitvoering ken. (heb je geen foto’s)
normaal is het zo dat de plus van de startmotor rechtstreeks aan de plus van de accu zit (en min via de bouten naar het blok en vervolgens via de massakabel aan de bak naar de min van accu).
Als je start dan bekrachtig je een spoel die twee dingen doet:
1 hij brengt het rondsel in contact met de vertanding van het vliegwiel.
2 hij verzorgt het contact tussen de plus aansluiting en de windigen van de startmotor.
Als starten niet lukt via de sleutel maar wel met je spoel rechtstreeks bekrachtigd (ik neem aan dat je dat bedoelt) is waarschijnlijk de bekabeling of het contactslot stuk.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v