265 van de 265
« Eerste  < Vorige 263 264 265
   
MRB, Milieuzones, Vrijstelling e.d.
marcopr69
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 14-05-2016

- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Gepost: 08 juli 2019 08:46 PM
  [ # 3961 ]

nog even en er is een landelijk beleid om standaard zones in te stellen overal waar men het opportuun acht. Hopelijk blijven de oude auto’s buiten schot. Anders kan je steeds minder steden en bewoonde gebieden in met je oude auto, zoals nu in Frankrijk aan het gebeuren is.

Profiel  
 
marcopr69
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 14-05-2016

- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Gepost: 08 juli 2019 08:47 PM
  [ # 3962 ]

En natuurlijk blijven luchthavens groeien, vliegtuigen zijn prachtig.

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 08 juli 2019 11:29 PM
  [ # 3963 ]
marcopr69 schreef:

nog even en er is een landelijk beleid om standaard zones in te stellen overal waar men het opportuun acht. Hopelijk blijven de oude auto’s buiten schot. Anders kan je steeds minder steden en bewoonde gebieden in met je oude auto, zoals nu in Frankrijk aan het gebeuren is.

Er is al landelijk beleid bepaald, maar het is alleen nog niet wettelijk vastgelegd. Beoogde inwerkingtreding is per 01 januari 2020. Het ligt momenteel bij de Tweede Kamer.
Kernpunten:
- milieuzones mogen niet voor benzine personenauto’s ingesteld worden
- personenauto’s ouder dan 40 jaar, ongeacht brandstofsoort, worden vrijgesteld
- campers worden vrijgesteld voor de woonplaats van de eigenaar

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2297
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 09 juli 2019 11:16 AM
  [ # 3964 ]

Er wordt in het algemeen over voertuigen van 40jr of ouder gesproken. Dus ongeacht of het om een personenwagen gaat. Hoewel de meeste oldtimerbezitters een personenwagen hebben is het ook wel fijn om te weten dat je dan met je oude camper of bedrijfswagen (>40jr) op diesel straks alle milieuzones nog in mag.

Zwarte CX prestige

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 713
Geregistreerd: 10-12-2006

- ID/DS DS 21 bvh
- ID/DS DS 21 IE Pallas bvh
- ID/DS DS 23 Pallas bvh
- ID/DS DS 23 Break bv5
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 25 juli 2019 05:31 PM
  [ # 3965 ]

Betreft Franse Crit’Air vignetten versus oldtimers op LPG:
1: ALLE auto’s op LPG zijn Classe 1, mogen met paars vignet in alle Franse milieu-zones rijden.

2: om een vignet te verkrijgen moet en mag je op de bestelpagina een jongere datum invoeren.

Een paar weken geleden ben ik maar weer eens in de warboel die milieuzones heet gedoken, en met name die rond Parijs.

Volgens diverse info die ik kon vinden zijn ALLE personenauto’s die op gas rijden, net als oplaadbare hybride auto’s, meteen ingedeeld in “Classe 1 (Violet)”, zie bijvoorbeeld deze info-graphic onderop de pagina https://www.ecologique-solidaire.gouv.fr/certificats-qualite-lair-critair. Er wordt in deze graphic voor deze auto’s nadrukkelijk NIET naar Euro-klasse of bouwjaar gekeken.

Dat klopt met de “Simulator” die op de Crit’air-website van de Franse overheid staat: https://certificat-air.gouv.fr/simulation

Als ik daar de gegevens voor mijn Citroen DS uit 1973 invul, die op LPG rijdt en op het kenteken als brandstofsoort keurig een “G” heeft, krijg ik bevestiging: inderdaad, deze auto is “Classe 1”.

Nou, dan vragen we dat certificaat maar even aan…. Voor die paar euro wil ik ook wel een leuk frans plakkertje op m’n voorruit. Dus maar even alle gegevens bij elkaar zoeken, kentekenbewijs scannen en uploaden en op “verder” drukken en pas dán, na al die moeite, krijg je er een rode tekst bij: opeens blijkt de auto te oud, en niet in aanmerking te komen. Dat is naar mijn mening dus NIET JUIST.

Nog even dubbelchecken in de bijbehorende wet: “Arrêté du 21 juin 2016 établissant la nomenclature des véhicules classés en fonction de leur niveau d’émission de polluants atmosphériques en application de l’article R. 318-2 du code de la route”, te vinden op

https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?categorieLien=id&cidTexte=JORFTEXT000032749723&dateTexte;=

Daar staat in artikel 2 hoe de type-codes aan de voertuigen en brandstoffen worden gekoppeld en ja, een personenauto op LPG is voor Frankrijk een voiture M1 op GAZ. In Annex 1 staat nogmaals duidelijk dat al die auto’s Classe 1 zijn, ONGEACHT bouwjaar.

En toen heb ik het volgende bericht gestuurd aan het Franse bureau waar je die dingen bestelt:

—————
All information I have found indicates that per “Classification des véhicules en application des articles L. 318-1 et R. 318-2 du code de la route” a vehicle M1 with Fuel GAZ is ALWAYS Classe 1, without regard to its age or First Registration Date. The “Simulation” on your website confirms this, and classifies my 1974 Citroen DS23 on GPL as Classe 1 (Violet). However, when I try to apply for my certificate, the website says my vehicle is too old. I believe this to be INcorrect.
—————

En gisteren heb ik bevestiging gekregen:

—————-
Dear,

We invite you to enter a year of first imatriculation after 1997 (1998 for exemple)

We confirm that every LPG vehicle are always Crit Air number 1 (Purple)

Cordialement,

Service de délivrance des Certificats Qualité de l’Air

Nous contacter
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

———-

Boulevard Peripherique, here we come!
Veel zweefplezier,
  - Oscar -

[size=1]‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘06 C5 2.0 HDIf break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé [size]

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40015
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 25 juli 2019 05:40 PM
  [ # 3966 ]

Goede info! Dank voor het delen!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
johnfred
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 17 september 2019 12:53 PM
  [ # 3967 ]

Hoe kunnen we onze C6 diesels op de weg houden als ze niet meer aan de milieu eisen voldoen?
In autoprogramma’s uit de VS, bijvoorbeeld Fast N Loud ,worden oudere auto’s vaak voorzien van een moderne motor.
Zou je een dieselmotor van een C6 kunnen vervangen door een benzinemotor?

Profiel  
 
FastFred
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1709
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 17 september 2019 01:43 PM
  [ # 3968 ]

Dan wel een moderne motor, en wat voor motor dan? Moet dat percee een Citroën motor zijn? Citroën heeft volgens mij niet zoveel krachtige moderne benzinemotoren, het zijn allemaal 3-cilinders die er niet op berekend zijn een C6 van z’n plaats te krijgen.

En is een C6 het dat nog waard?

Ex: ZX Aura E2 NP-JZ-34 (R.I.P. 22-8-2016)

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
johnfred
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 17 september 2019 02:03 PM
  [ # 3969 ]

Nee, elke ongeveer 200pk sterke motor zou wat mij betreft mogen….deze auto is de absoluut fijnste die ik gehad heb en ik zou er best wat voor over hebben om hem/ haar lang te houden!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4045
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 17 september 2019 02:46 PM
  [ # 3970 ]
marcopr69 schreef:

En natuurlijk blijven luchthavens groeien, vliegtuigen zijn prachtig.

Dat is nog maar zeer de vraag. De milieuclub die allerlei projecten tegenhoudt vanwege het stikstofprobleem is ook van plan om schiphol met 20% in te krimpen en ze staan vrij sterk omdat schiphol uitbreidingen heeft gepleegd zonder de nodige vergunningen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1892
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 september 2019 05:20 PM
  [ # 3971 ]
johnfred schreef:

Zou je een dieselmotor van een C6 kunnen vervangen door een benzinemotor?

Ik heb dat bij de RDW eens nagevraagd: Als je een 3.0 benzine ( ES9A ) inbouwt met alle bijbehorende onderdelen ( emissie controle en uitlaat ) dan kun je die om laten keuren naar een type met benzine motor. ( Omdat de rest vrijwel hetzelfde is..) Die motor moet dan eindelijk uit een C6 komen, maar als je kunt aantonen dat het dezelfde motor is uit een C5 of 407 dan werkt het ook). In theorie zou je ook de C6-bak mee moeten ombouwen, maar ik denk net dat ze in de bak gaan kijken, maar het wel een BVA6 uit een benzine nodig.  Een BVA6 uit een 2.7 HDI werkt niet met een ES9: Die wurgt je motor af omdat hij nooit genoeg toeren mag maken… iets om rekening mee te houden!. Als je een “modernere” benzine motor ( stel een THP200, of een THP250 ) wilt inbouwen dan moet je toestemming hebben van de fabrikant ( voor de homologatie, o.a. emissie eisen en geluidsnormen)  maar dan moet je ook nog een “configuratie” van de auto-software vinden die dat ondersteunt, en die is er niet. Bij een ES9 neem je de BSI software van een V6 benzine over.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
citroen23
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6767
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
- Xantia activa V6
Gepost: 17 september 2019 05:46 PM
  [ # 3972 ]

Kort samengevat: ruil je C6 diesel in voor een C6 benzine:

https://www.gaspedaal.nl/citroen/c6/benzine?srt=df-a

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
H@ns
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4961
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 17 september 2019 08:47 PM
  [ # 3973 ]

In Den Haag worden de diesels binnenkort erg goedkoop als dit doorgaat…

https://www.ad.nl/den-haag/haagse-partijen-trappen-op-de-rem-80-op-snelwegen-diesels-de-stad-uit~ab8b92d0/

Profiel  
 
 
265 van de 265
« Eerste  < Vorige 263 264 265
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook