270 van de 270
« Eerste  < Vorige 268 269 270
   
MRB, Milieuzones, Vrijstelling e.d.
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2200
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 juni 2020 04:16 PM
  [ # 4036 ]

De wal keert het schip wel weer, maar dat geeft de klassieker bezitter weer een slecht imago als er weer wrakken gaan rijden. Ik zou toch iedere 2-3 of zelfs 5 jaar wel een test willen zien op de werking van de remmen, de staat van het chassis en wielophanging en de overige veiligheidsaspecten.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
GS1970
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GSA Club
Gepost: 02 juni 2020 04:17 PM
  [ # 4037 ]

Het betere plan volgens mij is de APK-termijn nog wat te verlengen, maar niet helemaal af te schaffen. Ik ben er ook niet onverdeeld gelukkig mee. De termijn van 2 jaar vindt ik dan wel te kort. Als je dan 5 auto’s hebt wordt in de APK houden best een logistieke operatie. De juiste auto, op de juiste tijd op de juiste plaats krijgen wordt dan best lastig, zeker als je met wat grotere operaties bezig bent.
Je zou eigenlijk die lange termijn zelf moeten verdienen door het alleen te laten gelden voor auto’s die al een aantal jaren in je bezit zijn, een soort bonus die je verdient. Direct oninteressant voor de dagelijks goedkooprijders.

Profiel  
 
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4797
Geregistreerd: 03-08-2004

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V LPG-G3
Gepost: 02 juni 2020 04:28 PM
  [ # 4038 ]
GS1970 schreef:

Als je dan 5 auto’s hebt wordt in de APK houden best een logistieke operatie. De juiste auto, op de juiste tijd op de juiste plaats krijgen wordt dan best lastig, zeker als je met wat grotere operaties bezig bent.

Ik mag toch aannemen dat die auto dan geschorst is en de weg niet op mag?


Overigens lijkt het me dat dat sowieso geldt.


Ik kijk in het verlengde van de opmerking van Waterman al uit naar de nieuwe afleveringen van wrak van de week.

Lekker voor een grijpstuiver een nog niet begonnen maar keuringsvrij project van iemand kopen en daar mee gaan sturen tot je van de weg gehaald wordt!

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 711
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 02 juni 2020 04:51 PM
  [ # 4039 ]

Nou, als je willens en wetens in een roestig, rammelend, oncomfortabel wrak van meer dan 50 jaar oud de weg op gaat, alleen om een paar centen aan APK en wegenbelasting uit te sparen, dan ben je volgens mij rijp voor het gesticht…
Ik denk dan ook dat het programma Wrak van de Weg voorlopig geen herkansing zal krijgen.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1113
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- BX 1.6 Chic
Gepost: 02 juni 2020 06:26 PM
  [ # 4040 ]

Ik ga graag naar de garage voor de APK. Ik heb geen brug tot m’n beschikking en plat op m’n rug onder de auto zie ik echt niet alles. (op mijn leeftijd). En…....twee zien meer dan één. Ben altijd bij de keuring aanwezig, en zie dan dus hetzelfde als de keurmeester. (al bijna 30 jaar dezelfde). Ga dan ook fluitend de garage uit, wetend dat alles 100% in orde is.

Profiel  
 
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4797
Geregistreerd: 03-08-2004

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V LPG-G3
Gepost: 03 juni 2020 10:18 AM
  [ # 4041 ]
Apprentice schreef:

Nou, als je willens en wetens in een roestig, rammelend, oncomfortabel wrak van meer dan 50 jaar oud de weg op gaat, alleen om een paar centen aan APK en wegenbelasting uit te sparen, dan ben je volgens mij rijp voor het gesticht…
Ik denk dan ook dat het programma Wrak van de Weg voorlopig geen herkansing zal krijgen.

Ik vrees dat het er meer zullen zijn dan je denkt…

Profiel  
 
Sable Doré
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1197
Geregistreerd: 31-07-2008

- CX Athena (Sarah)
- C3 1.4 (Cécile)
Gepost: 03 juni 2020 10:43 AM
  [ # 4042 ]

APK mag wat mij betreft blijven voor oldtimers. Eventueel met wat aangepaste aandachtspunten.

Een 9 jaar oude eend?! Ik vraag me wel eens af in hoeverre zoiets extreems al dan niet in scene is gezet.

https://www.youtube.com/watch?v=iL25W-Ojtug

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5100
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 03 juni 2020 10:47 AM
  [ # 4043 ]

Ik denk dat het wel meevalt. Goedkoop rijden doe je in een lichte betrouwbare smacker uit de jaren 90. Onderdelen van een 50 jaar oude auto zijn altijd duur, dat weegt niet op tegen de APK vrijstelling. Voor het geld zal niemand in een auto met APK vrijstelling gaan rijden.

Ik maak me wel wat zorgen over thuissleutelaars die met de beste bedoelingen het onderhoud slechts matig voor elkaar krijgen. Maar met die paar honderd kilometer die ze per jaar rijden, maar ik me daar ook niet al te veel zorgen om. Meestal rijden ze in colonne met soortgenoten.

Ikzelf ben erg blij met deze maatregel. Nu kan ik mijn auto aanbieden voordat ik er serieus mee ga rijden. Niet aan het eind van de herfst, omdat de RDW zegt dat het op die datum moet.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40456
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 03 juni 2020 10:51 AM
  [ # 4044 ]

Mijn ouders reden in de jaren 80 in een eend. Die auto was na 5 jaar intensief gebruik net zo rot als het ding in de video. Na een enorme bak gezeur met Citroën is er toen een nieuw chassis onder dat ding gekomen waarbij.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40456
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 03 juni 2020 10:53 AM
  [ # 4045 ]
Ree schreef:

Ikzelf ben erg blij met deze maatregel. Nu kan ik mijn auto aanbieden voordat ik er serieus mee ga rijden. Niet aan het eind van de herfst, omdat de RDW zegt dat het op die datum moet.

Dat kon eigenlijk al: je kon er voor kiezen om je auto, ook al liep de apk tot in de herfst, in de zomer of in het voorjaar te laten keuren. Voordeel was dat je dan een volgende keer ook in het voorjaar/zomer een brief van de rdw kreeg. Zo verschoof je de apk datum.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24146
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 juni 2020 10:57 AM
  [ # 4046 ]

Mijn ami werd twee 3 jaar terug afgekeurd op een doorgescheurde ophanging van de veerpot. Dat merkte je bij het rijden (nog) niet… Was wel een gevaarlijke situatie die bij de eerste goed hoge drempel tot een probleem had kunnen leiden…
Ik blijf dus ook gewoon af en toe de ami keuren..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4233
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 03 juni 2020 04:07 PM
  [ # 4047 ]

Kijk, wat Boog doet kan iedereen ook doen. Als je zelf niet zo’n sleutelaar bent, maak om de zoveel tijd een afspraak met de garage en laat de auto keuren alsof het de APK betreft.

Eigenlijk een uitstekend plan van Boog.

Profiel  
 
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 29 juli 2020 09:38 AM
  [ # 4048 ]

Over de milieuklassering (Euroklasse) op het kenteken van mijn ‘92’er Deauville iets opmerkelijks.

In oktober vorig jaar schreef ik de auto op mijn naam. Op het oude kentekenbewijs stond geen vermelding achter V.9 (dus: “-”). Op het kenteken dat ik ontving was het Euro 0. Ik begreep niet helemaal waarom dit was gewijzigd, gezien de waarde ervan gelijk is.

Mijn ervaring tot nu toe was dat oude kentekens niet worden aangepast op voertuigkenmerken, althans niet zonder dat je dat weet.

Dan: deze maand schreef ik hem over naar mijn vriendin, en alleen door toeval wierp ik nog een blik op haar kentekenbewijs. Ze ging namelijk een paar weken daarop naar Duitsland, het Ruhrgebied of all places (schat, dat is nu één grote milieuzone!) en ze had niet nagedacht over haar ‘nieuwe’ oude auto…

Tot mijn grote verrassing stond daar echter ineens Euro 1! Dat betekende dus dat ze ter plaatse eenvoudig een groene milieusticker kon kopen voor 5,- (TUV-sud heeft veel servicepunten: snel & makkelijk!). Overigens was het misschien ook gelukt met de Euro 0-vermelding, want in Duitland gaat het primair om de techniek, voor zover je die kunt aantonen. En op het kenteken stond en staat bij de handelsbenaming ook “U9”, en het hele U9-spul werkt ook. Maar, ja, da’s veel meer onzeker natuurlijk,


Hebben meer mensen deze ervaring? Ik bedoel, dat de milieuklassering (of iets anders wezenlijks) op het kenteken wordt aangepast zonder dat je dat weet?

Dat zou veel mensen dus onnodig kunnen hinderen, of vol benadelen, ten minste bij oudere U9-auto’s, bij clubs als ANWB (met ‘milieustickerservice’ voor diverse landen).


(Geheel terzijde: wat langer geleden eens gedoken in milieuzones Frankrijk. Oldtimer met LPG, ongeacht bouwjaar, kon toen de beste milieusticker krijgen - qua feitelijke emissies absurd, en het kostte wat moeite, maar qua de regels klopte het wel. Ook daarvoor hoefde je bij serviceclubs als ANWB niet aan te komen, ze kenden (toen dus) de regels amper en hanteerden enkel wat vuistregels.)

Profiel  
 
 
270 van de 270
« Eerste  < Vorige 268 269 270
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook