2 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Alcyone’s Flying Frankenstein - Is er nog steeds!
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 27 juli 2008 08:04 PM
  [ # 16 ]

Ben benieuwd naar je ervaringen, wil eigenlijk ook zelf best wel graag eens voelen wat ze doet.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 28 juli 2008 06:08 AM
  [ # 17 ]
Alcyone schreef:
Thijsvandebles schreef:

??? en nog meer vraagtekens…

Je hebt toch een automaatbak? Ik weet het zeker, want het ding ligt op mijn zolder. Ik heb er gister nog tegenaan zitten kijken.

Klopt… Heb er zelfs twee… Maar ik zit toch met die bakverhoudingen in m’n maag, eigenlijk specifiek met de eindreductie. Afgezien daarvan scheelt het tijd om de conversie nu eerst naar diesel te doen, korter weekendje zeg maar Smile

is eigenlijk gewoon 2 keer werk.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 juli 2008 01:46 PM
  [ # 18 ]
Alcyone schreef:

Verder heb ik besloten de turbodiesel voorlopig uit te rusten met een handbak, tot ik een werkelijk geschikte automaat heb gevonden. Dus als iemand nog een handbak heeft van een A8A…

Zo, dat kom al weer meer in de buurt. Wink

Maar ik vraag me af. Bij de automaatbakken zijn volgens mij ook diverse eindreducties geleverd. De 205 is bij mij een fijne leverancier geweest voor bakken omdat daar de extra-kleine 13 inch wielen gecompenseerd worden met lange reducties. Nu is volgens mij de 1.6 automaat de enige mij bekende automaat in de 205. Als dat ding een 3000 tpm draait bij 120 met 13 inch wielen dan heb je volgens mij een hele aardige eindreductie.

Hoe lastig zou het zijn om bij een automaatbak eindreducties over te zetten?
Bij een BEx bak is het uitwisselen van eindrecucties in die zin gecompliceerd omdat wel de hele bak uit elkaar moet. het pignonwiel van de eindreductie zit op de secundaire as gesmeed als 1 stuk. Wat betekent dat de bak uit elkaar moet en dat je de secundaire as moet splitsen.

Automaatbakken schijnen heel moeilijk en gecompliceerd te zijn enzo…  Twisted Evil totdat een keer iemand het heeft geprobeerd en het ineens helemaal niet zo moeilijk blijkt. Kortom: slacht eens een 4HP14.

Zo’n automaatbak heeft achter een diesel natuurlijk niet het eeuwige leven (het grootste koppel dat erachter hangt bij de BX is volgens mij de schone GTI met 150 NM), maar als je nu eens besluit er geen zware aanhangers mee te trekken en em niet al teveel belast dan moet het wellicht nog wel een tijd goed gaan. Het is en blijft natuurlijk een experiment.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 28 juli 2008 02:47 PM
  [ # 19 ]

Een 205 1.6 automaat doet iets van 35 km/u per 1000 toeren in 4e, dus 3000 toeren is 105. Dit met 165/70-13 banden. Die automaat i.c.m. 165/70-14 bij een BX zal rond 36,6 km/u per 1000 toeren terecht komen, Da’s volgnes mij de automaatbak die OEM geleverd werd in de BX19 diesel-aut.

Uit het hoofd is de ‘langste’ automaatbak in de BX-reeks die van een 19TRS, die zit rond de 40km/u per 1000 toeren in 4e. 3000 toeren is dan 120 km/u i.c.m. 165/70-14.

Het hoogste koppel dat aan een 4HP14 wordt geleverd bij Citroën is 174Nm in een BX (een vuile 19GTi aut.), en 176Nm in ZX en Xantia i.c.m. de 2.0 liter XU. Een A8A gaat daar niet ver overheen.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 juli 2008 02:56 PM
  [ # 20 ]
rb schreef:

Een 205 1.6 automaat doet iets van 35 km/u per 1000 toeren in 4e, dus 3000 toeren is 105. Dit met 165/70-13 banden. Die automaat i.c.m. 165/70-14 bij een BX zal rond 36,6 km/u per 1000 toeren terecht komen, Da’s volgnes mij de automaatbak die OEM geleverd werd in de BX19 diesel-aut.

Uit het hoofd is de ‘langste’ automaatbak in de BX-reeks die van een 19TRS, die zit rond de 40km/u per 1000 toeren in 4e. 3000 toeren is dan 120 km/u i.c.m. 165/70-14.

Het hoogste koppel dat aan een 4HP14 wordt geleverd bij Citroën is 174Nm in een BX (een vuile 19GTi aut.), en 176Nm in ZX en Xantia i.c.m. de 2.0 liter XU. Een A8A gaat daar niet ver overheen.

Hmm, interessante info.

Ik wist niet dat de vuile GTI ook reeds met automaat geleverd was. Ik zat idd ook nog aan de 2.0 ltr motor uit de XM te denken, maar wist niet zeker of daar nog een 4hp14 achter zit.

Nja, automaat met a8a is trouwens al wel eens gebouwd. Ik geloof dat de heren Hannewijk (en later Wijnhoven) hier ervaring mee hadden, maar de latere heer was er toch niet zo enthausiast over. Maakte teveel toeren naar zijn zin op “hogere” snelheden. Sja, met een turbodiesel maak je kms en juist zo’n turbodiesel maakt toch wat minder fijn toeren dan een ongeblazen diesel.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 28 juli 2008 03:37 PM
  [ # 21 ]

xantia heeft toch ook een 1.9 TD automaat? past die bak niet dan? die zal iig er op berekend zijn!

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 28 juli 2008 07:06 PM
  [ # 22 ]
mpostma schreef:

Ik wist niet dat de vuile GTI ook reeds met automaat geleverd was. Ik zat idd ook nog aan de 2.0 ltr motor uit de XM te denken, maar wist niet zeker of daar nog een 4hp14 achter zit.

Bij de BX ben ik niet 100% zeker of de GTi D6A een aut. optie had (dacht het wel), maar de vuile D6D met motronic had ‘m zeker wel. En ik zal je voor zijn, de D6D is inderdaad niet in NL geleverd.
Ik meende te weten van de ZX / Xantia (en ook de Xm) dat de 4HP14 werd gemonteerd met de 1.8 8v en 2.0 8v XU en niet een 4HP18.

McDean schreef:

xantia heeft toch ook een 1.9 TD automaat? past die bak niet dan? die zal iig er op berekend zijn!

Da’s een AL4, met nogal wat meer sturing-electronica dan de genoemde (volgens mij) volledig mechanisch bediende 4HP14.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 18 augustus 2008 06:48 PM
  [ # 23 ]

Okee even nieuw leven in blazen…

Subframe voorkant is te rot om te laten lassen, terug naar plan A.

Dat subframe wat ik klaar heb liggen is van een type 2, met nog de type 2 hydraulische aansluitingen.

Meerdere mensen vertelden mij dat de octopus en hydraulisch systeem van een type 1 verschilt van type 2/3. Helaas bieden zowel de Haynes als de Vraagbaak geen info omtrent dat onderwerp. Heeft iemand die info voor me?

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 18 augustus 2008 08:12 PM
  [ # 24 ]

een kaal subframe is volgens mij niet anders, al de hydrolica kan je zo overzetten dacht ik…

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 19 augustus 2008 12:37 AM
  [ # 25 ]
McDean schreef:

een kaal subframe is volgens mij niet anders, al de hydrolica kan je zo overzetten dacht ik…

100 procent juist. Zelfs de middenbalk past op een type 2/3 subframe.

Octopussen en dergelijke zijn ergens in de jaren 80 aangepast, in ieder geval NA 1986. Mijn type 2 break had ook de oude octopussen.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 19 augustus 2008 01:58 AM
  [ # 26 ]

Ja, een kaal subframe is niet anders. Echter mijn GT is van modeljaar 1985 en m’n TRS subframe van 1988. Dus ben vooral benieuwd wat die gewijzigde Octopus inhoudt.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 19 augustus 2008 02:57 PM
  [ # 27 ]
Chinco schreef:
McDean schreef:

een kaal subframe is volgens mij niet anders, al de hydrolica kan je zo overzetten dacht ik…

100 procent juist. Zelfs de middenbalk past op een type 2/3 subframe.

Ja hoor! zelfs op een 1400 subframe Wink

Ik heb nu ook een middenbalk op een subframe van een GTI uit 91 Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 19 augustus 2008 09:54 PM
  [ # 28 ]
Alcyone schreef:

Ja, een kaal subframe is niet anders. Echter mijn GT is van modeljaar 1985 en m’n TRS subframe van 1988. Dus ben vooral benieuwd wat die gewijzigde Octopus inhoudt.

Dusdanig veel dat ik zonder er bij na te denken de gehele zooi onder de motorkap opnieuw besteld heb in type 3. Maar dat is niet het antwoord dat je zoekt, sorry…  Surprisedops: Spreek me maar ff aan op msn, dan stuur ik je de microfisches van de BX type 2, dan kun je het zelf napluizen.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 20 augustus 2008 11:40 AM
  [ # 29 ]

mmm bedenkt me net dat ik een type 3 octopus onder de GT heb geknoopt destijds Rolling Eyes

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 24 augustus 2008 06:15 PM
  [ # 30 ]

Ik ben net terug uit Frankrijk [cq Limburg voor het BX kampeerweekend], en en heb nu zo’n 5500 km gereden in 3 weken tijd.

Mijn ervaring met een 1.9 diesel met ongewijzigde GTi automaatbak:

Lekker rustig, schakeld op redelijk goeie momenten op en neer, is alleen boven de 120 erg rumourig en drinkt dan veel diesel.
Ik reed voornamelijk 100, en dan is het verbruik 1 op 18. Boven de 120 steeg dat naar 1 op 14,5.

Eindreductie zou iets langer kunnen, maar das ook het enige.

Conclusie: Als je van gezapig rijden houdt; DOEN.

Test

Profiel  
 
 
2 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook